Mogą wystąpić problemy z transportem towarów z Chin. Gigant zabiera głos.

F634b74b09638b58d1de24aba8b98939, Biznes Fakty

Tusk: W nocy z czwartku na piątek zamkniemy granicę z Białorusią TVN24

Ruch graniczny z Białorusią będzie zawieszony od piątku do odwołania. „Długotrwałe zamknięcie przejścia granicznego z Białorusią może spowodować przekierowanie transportu kontenerów koleją z Chin do korytarza przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Morze Czarne, południową Europę lub Turcję” – mówi Julita Sołtysiak z PKP Cargo.

Od 12 września do odwołania ruch graniczny z Białorusią będzie całkowicie zawieszony – wynika z projektu rozporządzenia, który opublikowano w środę na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

Zamknięcie przejść granicznych z Białorusią

Premier Donald Tusk ogłosił we wtorek zamknięcie wszystkich przejść granicznych z Białorusią. Wyjaśnił, że wynika to z agresywnych rosyjsko-białoruskich ćwiczeń „Zapad-2025”, które rozpoczynają się w piątek.

Obecnie na granicy z Białorusią działa pięć przejść granicznych, w tym trzy kolejowe i dwa drogowe.

PKP Cargo odpowiedziało na decyzję rządu. Julita Sołtysiak, zastępca dyrektora Biura Zarządzania, Promocji i Relacji Inwestorskich spółki, powiedziała, że zamknięcie granicy prawdopodobnie tylko nieznacznie zakłóci działalność polskiego przewoźnika.

– Taka decyzja będzie miała krótkoterminowy wpływ na płynność ruchu i realizację kontraktów – powiedział Sołtysiak.

Skutki utrzymywania zamknięcia granic przez dłuższy okres

Zaznaczyła jednak, że jeśli zamknięcie granicy przedłuży się, będzie to miało negatywny wpływ na transport towarów przez Nowy Jedwabny Szlak, czyli połączenie kolejowe zapewniające transport towarów z Chin.

– Obecnie na tej trasie kontrakty realizowane są niemal wyłącznie przez Białoruś i przejście graniczne Brześć–Terespol oraz terminale w Małaszewiczach (gdzie następuje przeładunek towarów z taboru szerokotorowego na normalnotorowy – red.) – tłumaczył Sołtysiak.

– Dłuższe zamknięcie przejścia granicznego z Białorusią może skutkować przeniesieniem przewozów kontenerowych koleją z Chin do korytarza przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Morze Czarne do południowej Europy lub przez Turcję – wskazał przedstawiciel PKP Cargo.

PKP Cargo

PKP Cargo jest spółką akcyjną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Największym akcjonariuszem jest PKP SA z 33,01% akcji; fundusze zarządzane przez Nationale-Nederlanden PTE SA posiadają 12,08%, a pozostali akcjonariusze 54,91%.

W 2024 roku spółka odnotowała stratę netto w wysokości 2,41 mld zł, a EBITDA (zysk operacyjny przed odsetkami, podatkami i amortyzacją) wyniosła niecałe 300 mln zł.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *