Snajper. Jak wygrać pojedynek słowny?

Wszyscy mamy do czynienia z ludźmi, których zachowania nie lubimy. Jak współpracować z kimś, kto dąży do wyższości, celowo upokarzając, ośmieszając i umniejszając twoje osiągnięcia? Jak współpracować z ludźmi, których nie znosisz?

Snajper ośmiesza cię niegrzeczną uwagą, sarkastyczną uwagą lub idealnie wymierzonym przewróceniem oczami. Snajper to prawdziwy strateg. Kiedy sprawy nie idą po jego myśli, potrafi manipulować każdym bez opamiętania. Osiąga to, bezlitośnie cię upokarzając i stawiając w trudnej sytuacji. Każdy boi się, że zostanie ośmieszony, i właśnie to robi snajper, zastraszając cię złośliwie ironicznymi uwagami. Wybiera idealny moment, kiedy jesteś najbardziej bezbronny.

Istnieją dwa powody takiego zachowania Snajpera:

1) chęć wyeliminowania kogoś, kto przeszkadza w wykonaniu zadania;
2) przyciągnąć uwagę innych.

Jeśli Snajper chce cię wyeliminować, twoim celem jest wywabienie go zza osłony.

• Zatrzymaj się i rozejrzyj dookoła.
• Zadawaj pytania skupiające uwagę.
• Odpowiadaj z godnością. Używaj kodów szyfrujących.
• Dowiedz się, w jaki sposób obraziłeś Snajpera.
• Zaoferuj pokój.

Celem Snajpera jest wykonanie zadania za wszelką cenę. Stara się kontrolować każdego, kto mógłby mu przeszkodzić. Jego bronią są niegrzeczne komentarze, sarkazm, kpina, nieistotne uwagi itd. Zazwyczaj są to „spontaniczne uwagi” rzucane podczas prezentacji lub spotkania. Snajper ma jednak pewną słabość: strzela tylko z bezpiecznej pozycji.

Zdemaskuj snajpera, a pozbawisz go przewagi. Zatrzymaj się w pół zdania, a nawet słowa, wpatruj się w snajpera i powtórz jego słowa. Wyjaśnij sytuację, zadając pytania skupiające uwagę: „Przepraszam, nie do końca rozumiem, co pan mówi. Czy mógłby pan to rozwinąć?”; „Co powinniśmy zrobić po tym, co pan powiedział?”

Jeśli przemawiasz do publiczności, spróbuj wywabić Snajpera z ukrycia: „Czy mógłbyś wyjść i przedstawić swoje komentarze bardziej szczegółowo?”

Wykaż niestosowność uwagi snajpera: „Jak to, co powiedziałeś (powtórz żart), przyczynia się do rozwiązania naszego problemu (określ problem)?”. W odpowiedzi na pytanie „Nie rozumiesz żartów?”, zapytaj: „Co moje poczucie humoru ma wspólnego z problemem (określ problem)?”.

Bardzo ważne jest, aby zadawać pytania w neutralnym tonie i nigdy nie być złym ani sarkastycznym.

Jeśli masz ograniczony czas na przygotowanie raportu i musisz szybko zablokować ataki Snajpera, skorzystaj z kodów :

Czy chcesz od samego początku potwierdzić swoje najgorsze podejrzenia?
Każdy problem ma proste i błędne rozwiązanie.
Od trzeciego razu, chłopaki, jesteście wszyscy geniuszami.
Byłeś dobrym człowiekiem!
Uważaj, że ci odpowiedziałem.
Masz węch jak kundel.
Cios to cios. Nie ma sensu oszczędzać sił.
Czy próbujesz powiedzieć mi coś nieprzyjemnego?
Mogłem trafić gorzej.
Dobry produkt nie potrzebuje reklamy (wskazując na siebie lub obiekt krytyki).
Tylko nikomu nie mów…
To moja praca!
Będę się uczyć od siebie!

Zastosuj technikę „Powiem ci więcej…”. W odpowiedzi na drobiazg: „Powiem ci więcej, ostatnio prawie nic nie zrobiłem… Szczerze mówiąc, nic więcej niż ty”, „Powiem ci więcej, mam nieparzystą liczbę włosów na głowie!”.

Być może Snajper czepia się ciebie, ponieważ w jakiś sposób go uraziłeś. Jeśli ataki się powtarzają, spróbuj ustalić przyczynę w rozmowie. Podziel się swoimi podejrzeniami i zasugeruj, że to twoja wina. Wysłuchaj Snajpera, zapewnij go, że wszystko zostało wyjaśnione i podziękuj mu za szczerość. Jeśli uraza jest uzasadniona, przyznaj się do błędu. Zaproponuj zakończenie kłótni, dając jasno do zrozumienia, że leży to również w jego interesie. Wyraźnie zaznacz, że wolisz szczerą i otwartą komunikację w przyszłości.

Przyjazny snajper

Ta osoba dobrze traktuje ludzi, a jego kpiące żarty to po prostu sposób na zwrócenie na siebie uwagi. Przyjazny snajper uwielbia kpić z cudzego ego ironicznymi żartami. Co więcej, jeśli odpowiesz żartem, odbierze to jako pozytywną ocenę swoich działań i będzie cię nadal atakował. Jeśli jednak będziesz milczał, wywołasz u niego traumę emocjonalną, ponieważ nie otrzyma odpowiedzi na swoje przyjacielskie żarty.

Jeżeli celem Snajpera jest zwrócenie uwagi innych, nie reaguj na jego ataki, spokojnie wyjaśnij sytuację w cztery oczy.

Przyjazny Snajper pragnie pochwał. Swoimi sprośnymi żartami stara się zwrócić na siebie uwagę otoczenia. Jeśli urazi cię dowcipna uwaga Snajpera, z pewnością to zauważy i staniesz się obiektem jego przyjacielskiej ironii. Snajper uwielbia wprawiać ludzi w zakłopotanie. A jeśli publicznie wyrazisz swoje niezadowolenie, poklepie cię przyjaźnie po ramieniu i powie: „Daj spokój, to był tylko żart!”.

Odpowiedz Przyjaznemu Snajperowi z godnością. Użyj następujących kodów:

Nie musisz mówić niemiłych rzeczy, żeby wyznać miłość!
Czasami pomocna dłoń jest wyciągana po to, aby ukryć inną rękę z kartą atutową.
Chyba rozumiem, do czego mnie zmuszasz!
Zbliża ludzi!
Co za żart! Kupię to za dolara!
Nie ma potrzeby oklasków.
Jestem zaszczycony… Ale pracuję bez ubezpieczenia.
Głosuj na mnie!

Po zablokowaniu ataków Przyjaznego Snajpera, spróbuj się z nim pogodzić. Porozmawiaj z nim prywatnie. Wyjaśnij Przyjaznemu Snajperowi, że jego żarty cię nie bawią, a wręcz obrażają. Pamiętaj, że celem Snajpera jest zdobycie wysokiej oceny. Jeśli przekonasz go, że jego ataki obniżają jego ocenę wśród znajomych i współpracowników, Snajper zmieni swoje nastawienie do ciebie.

Co zrobić, jeśli sam jesteś Snajperem?

Jeśli w trudnej sytuacji zdarza Ci się wygłaszać sarkastyczne komentarze lub żartować, zatrzymaj się i wypowiedz po cichu frazę zwaną „kodowaniem”. To pomoże Ci wznieść się ponad sytuację, uświadomić sobie bezsensowność nietolerowanego zachowania i powrócić do normalnej komunikacji. Możesz również wypowiedzieć tę frazę na głos; rozładuje to napięcie i złagodzi nieprzyjemne odczucia wywołane sarkastycznymi komentarzami. Na przykład:

Mam węch jak kundel!
Nie musisz mówić niemiłych rzeczy, żeby wyznać miłość!

Nie patrz na świat przez pryzmat teleskopu. Porozmawiaj szczerze z przeciwnikiem: przyznaj się do winy za „ostrzał”, wyjaśnij swoje stanowisko i zaproponuj pokój.

Pamiętaj, że charakter twoich relacji z ludźmi zależy od ich reakcji na twoje słowa, a nie od twoich „przyjaznych” intencji.

Na podstawie książek:

R. Brinkman „Geniusz komunikacji”.
V. Petrovsky, A. Chodorych „Koduje. Jak się z każdym zgodzić w jakiejkolwiek sprawie”.

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *