Koszt usług elektrycznych. Zasady rozliczeń dla firm ulegną zmianie.

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło proces zmian legislacyjnych mających na celu zwrot pracownikom kosztów eksploatacji pojazdów elektrycznych, hybrydowych, wodorowych i innych środków transportu wykorzystujących alternatywne źródła energii w celach biznesowych. Poinformował o tym wiceminister finansów Jaroslav Neneman. Zauważył, że obecnie pieniądze wypłacane przez pracodawców jako rekompensata za użytkowanie pojazdów elektrycznych są uznawane za dochód pracownika i podlegają opodatkowaniu.

36ffb3e5d0f68b1015fcb2a40c6c1bf4, Biznes Fakty Ministerstwo Finansów wskazało procedurę obliczania kosztów użytkowania pojazdu elektrycznego / 123RF/PICSEL

Sejm (izba niższa parlamentu) opublikował odpowiedź wiceministra finansów Jaroslava Nenemana na interpelację parlamentarną dotyczącą regulacji rekompensat za przebieg pojazdów elektrycznych . W swojej odpowiedzi wiceminister finansów zauważył, że przepisy ustawy o podatku dochodowym nie regulują zasad „regulowania rekompensat za przebieg pojazdów, w tym pojazdów elektrycznych”. Dodał, że przepisy dotyczą jedynie kwestii zwrotu przez pracodawców kosztów użytkowania prywatnych samochodów pracowników do celów służbowych i uwzględniania tych rekompensat w odliczeniach podatkowych.

Jak obliczyć przebieg pojazdu elektrycznego?

W swojej odpowiedzi wiceminister Neneman wskazał, że takie odszkodowanie jest możliwe, jeżeli przewidują to odrębne ustawy lub jest wypłacane „w wysokości ryczałtu miesięcznego lub w kwocie nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za kilometr pojazdu określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra”. W odpowiedzi wskazano, że wśród tych odrębnych przepisów znajduje się rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz trybu zwrotu wydatków z tytułu używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów do celów służbowych niebędących własnością pracodawcy.

W swojej odpowiedzi Jaroslav Neneman powołał się na stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, które przyznaje, że „obowiązujące przepisy prawne nie regulują kwestii zwrotu pracownikom wydatków poniesionych w związku z użytkowaniem do celów służbowych pojazdów elektrycznych niebędących własnością pracodawcy i że rozporządzenie „przewiduje takie odszkodowanie wyłącznie w odniesieniu do pojazdów z silnikiem spalinowym, ustalając jego wysokość w zależności od mocy silnika pojazdu”.

„Z otrzymanych informacji wynika zatem, że kwestionowany przepis, który reguluje stosowanie ulgi podatkowej, nie ma zastosowania do zwrotu pracownikom wydatków na użytkowanie pojazdów elektrycznych do celów służbowych, które nie należą do pracodawcy” – napisał wiceminister finansów. „Z tych względów zwrot ten stanowi przychód podatnika (pracownika) podlegający opodatkowaniu” – dodał.

Zmienią się przepisy regulujące wydatki związane z użytkowaniem samochodu

Zauważył również, że to samo dotyczy pracodawców: środki wypłacane przez pracodawcę pracownikowi w ramach rekompensaty za korzystanie z prywatnego samochodu do celów służbowych nie są uznawane za koszty uzyskania przychodu pracodawcy . Uchwała powołuje się na podobną uchwałę Ministra Infrastruktury. Wiceminister dodał jednak, że Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało nadchodzące zmiany w przepisach.

Biorąc pod uwagę liczne prośby obywateli i rosnącą liczbę rejestracji samochodów osobowych o napędzie elektrycznym, Ministerstwo Infrastruktury podjęło działania legislacyjne mające na celu wprowadzenie możliwości refundowania pracownikom kosztów użytkowania pojazdów elektrycznych, hybrydowych, a także pojazdów napędzanych wodorem lub innymi alternatywnymi źródłami energii do celów służbowych.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *