Biznes Fakty
Krajowy System Faktur Elektronicznych (KSeF) zostanie uruchomiony w 2026 roku. Obejmie on wszystkie firmy.
Ministerstwo Finansów przedstawiło komunikat dotyczący stanu zaawansowania prac nad wdrożeniem Krajowego Systemu Faktur Elektronicznych (KSeF). System ten będzie dotyczył wszystkich firm w Polsce, zarówno tych będących czynnymi podatnikami VAT, jak i tych korzystających ze zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego z podatku. Departament podał już daty wejścia zmian w życie.

Krajowy System Faktur Elektronicznych jest państwową platformą umożliwiającą tworzenie i wymianę ustrukturyzowanych faktur. Prace nad jego wdrożeniem trwają od 2021 roku , a z komunikatu Ministerstwa Finansów wynika, że proces ten jest bliski zakończenia. Departament poinformował, że wziął pod uwagę wszystkie główne wymagania biznesowe dotyczące przygotowywania faktur elektronicznych. Dodatkowe uwagi i opinie do projektu można przesyłać do 25 kwietnia 2025 r. na adres: [email protected].
Przeczytaj także: Zmiany w zakresie przedawnienia zobowiązań podatkowych. Ekspert: „Limit jest za niski, zasady są nielogiczne”
Krajowy System Faktur Elektronicznych (KSeF). Kiedy wejdzie w życie?
Ministerstwo Finansów poinformowało, że obowiązek wystawiania faktur elektronicznych dla wszystkich podatników (zarówno czynnych, jak i zwolnionych z VAT) będzie wprowadzany etapami. Od 1 lutego 2026 r. duzi podatnicy będą musieli korzystać z systemu elektronicznej faktury (KSeF), jeśli ich sprzedaż za 2024 r. przekroczy 200 mln zł z uwzględnieniem podatków.
Przeczytaj także: UE omawia cła Trumpa. W Warszawie spotkanie prowadzi minister Domański.
Od 1 kwietnia 2026 r. z faktur elektronicznych (KSeF) zaczną korzystać wszyscy pozostali przedsiębiorcy, z wyjątkiem najmniejszych podatników, „wykluczonych ze sfery cyfrowej”, których transakcje obejmują niewielkie kwoty (do 450 zł za fakturę i do 10 tys. zł łącznej wartości sprzedaży miesięcznie). Obowiązek ten będzie dotyczył takich przedsiębiorstw od 1 stycznia 2027 r.
Służba Podatkowa pomoże podatnikom wdrożyć faktury elektroniczne
Ministerstwo przypomina, że faktury VAT potwierdzające nabycie produktów rolnych od producentów rolnych rozliczających się według stawki liniowej nie będą podlegały obowiązkowemu wystawianiu na rzecz KSeF. „Możliwość wystawiania wskazanych dokumentów w systemie będzie dostępna od 1 kwietnia 2026 r., a nie od 1 lutego 2026 r., jak pierwotnie planowano” – dodało ministerstwo.
Ministerstwo zapewnia, że przedstawiony do dyskusji projekt „zawiera szereg rozwiązań mających na celu wsparcie podatników w wypełnianiu obowiązków i korzystaniu z systemu w sposób najprostszy i najefektywniejszy”. W ogłoszeniu podkreślono, że „nie będzie żadnych kar za błędy związane z wystawianiem faktur za pośrednictwem KSeF” i że przed wprowadzeniem tego obowiązku urząd skarbowy zapewni podatnikom szkolenia i pomoc w opanowaniu systemu.