OLX grozi milion dolarów grzywny od UOKiK. Platforma wprowadziła użytkowników w błąd

Algorytm faworyzujący pozytywne recenzje, a także oceny użytkowników, którzy nie dokonali zakupów, to tylko niektóre ze skarg wielu klientów OLX, którzy znaleźli się pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes tego urzędu po raz kolejny nałożył na serwis karę pieniężną, tym razem w wysokości ponad 28 mln zł.

54085684b6aa15fd516fd3c2f4b46c9c, Biznes Fakty OLX grozi nowa kara od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów / Anna Golaszewska/East News / East News

Użytkownicy, którzy nie dokonali zakupu, mogli bez problemu zostawić opinie na OLX, podczas gdy kupujący nie zawsze mogli to zrobić. Wprowadzający w błąd system ocen OLX doprowadził do znacznej grzywny od Urzędu ds. Konkurencji i Konsumentów. To nie pierwszy raz, kiedy Urząd kwestionuje działania OLX Group. Wcześniej zażądał, aby firma zmieniła metody dostawy.

OLX z niejasnym systemem oceniania

OLX.pl to jeden z najpopularniejszych serwisów ogłoszeniowych w Polsce, na którym przedsiębiorcy i osoby prywatne sprzedają zarówno nowe, jak i używane towary i usługi. Oczywiście opinie innych użytkowników powinny ułatwiać proces podejmowania decyzji zakupowych. Teoretycznie użytkownicy oznaczeni jako „kupujący” mogą zamieszczać swoje opinie na OLX . Prezes UOKiK otrzymał jednak informacje od użytkowników, że nie zawsze tak się dzieje.

„Otrzymałem negatywną opinię od użytkownika, z którym nawet nie rozmawiałem . Nie otrzymałem żadnej wiadomości od tej osoby ani telefonicznie, ani przez OLX” – powiedział Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, cytując komentarz użytkownika.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia, że użytkownicy OLX nie wiedzieli, że „ocenę mogła wystawić osoba, która nie dokonała zakupu, a nawet ktoś, z kim w ogóle nie mieli kontaktu”.

„Platforma pozwalała na pozostawienie opinii na podstawie „doświadczenia transakcyjnego”. Nawet ci, którzy byli po prostu zainteresowani produktem lub pozostawili dane kontaktowe wraz z ofertą, mogli go ocenić. Mogło to wprowadzić w błąd użytkowników korzystających z portalu i naruszyć ich interesy” – mówi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chrostny.

Z badania zleconego przez Urząd ds. Konkurencji i Konsumentów wynika, że 86% osób robiących zakupy w Internecie uważa, że opinie stanowią ważne źródło informacji przed podjęciem decyzji o zakupie.

Ponad 3 lata wprowadzania użytkowników OLX w błąd

Competition and Consumer Authority dodaje, że „OLX Group zastosowała wieloetapową metodę obliczania ogólnej oceny użytkowników (…). Przypisywała większą wagę recenzjom pozytywnym niż negatywnym , a ponadto oceny poniżej połowy skali były klasyfikowane i przedstawiane jako pozytywne” – stwierdził Urząd w oświadczeniu.

„Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził, kto i kiedy może publikować opinie na stronie OLX.pl, jakim algorytmem firma wylicza ostateczne oceny użytkowników i w jaki sposób informuje o zasadach obowiązujących na platformie. Za wprowadzające w błąd praktyki nałożył na Grupę OLX karę pieniężną w wysokości ponad 28 mln zł” – poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie opublikowanym w czwartek.

Firma stosowała te praktyki od listopada 2020 r. do 31 lipca 2024 r., co oznacza, że użytkownicy byli wprowadzani w błąd przez ponad 3,5 roku . Decyzja o karze pieniężnej w wysokości 28 420 869 zł nie jest prawomocna. Firma ma prawo odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *