Sprzedaż detaliczna jest słaba. Sieci handlowe ratują się, jak mogą.

Lidl planuje otwierać sklepy w mniejszych miejscowościach, Auchan zmniejsza powierzchnię swoich sklepów, a Biedronka remontuje istniejące. Te sieci handlowe mają różne podejścia, ale jeden cel: zwiększenie sprzedaży i zysków. Analizujemy, jak największe sieci handlowe radzą sobie z zauważalnym spadkiem w sektorze handlu detalicznego.

21124299150aa02e1ecd99f64ec11b57, Biznes Fakty Jak sieci handlowe reagują na spowolnienie sprzedaży detalicznej / adobestock / INTERIA.PL

Treść:

  • 01 Żabka zarabia mimo złej pogody. Stawiamy na gastronomię.
  • Zyski Biedronki 02 spadają. Firma planuje też restrukturyzację.
  • 03 Oto ile podatku zapłacił Auchan w Polsce
  • 04 Lidl otwiera się w małych miejscowościach w Polsce

Jak informowała wcześniej Interia Biznes, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w czerwcu 2025 roku wzrosła o 2,2% r/r, w porównaniu z 4,4% w maju br., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. To znaczące spowolnienie dynamiki sprzedaży detalicznej, co może niepokoić polskich detalistów.

Mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych Żabka nadal zyskuje na popularności, stawiając na gastronomię.

W drugiej połowie roku będziemy mogli poznać wyniki finansowe największych polskich sieci handlowych. W drugim kwartale 2025 roku zysk netto Żabki wyniósł 192 mln zł , przekraczając wcześniej zakładane 179,1 mln zł.

Mimo wysokiej bazy w drugim kwartale poprzedniego roku i niekorzystnych warunków pogodowych w maju, sprzedaż porównywalna (LfL) wzrosła o 6,1% w pierwszej połowie 2025 r., poinformowała sieć.

Sukces pierwszego półrocza potwierdza zasadność inwestycji Żabki w nowe sklepy i rozszerzenie asortymentu. Sieć poinformowała, że w tym okresie otworzyła już ponad 800 nowych sklepów , co przybliża ją do celu otwarcia ponad 1300 sklepów do 2025 roku.

„W czerwcu 2025 roku zakończyliśmy strategiczny projekt instalacji pieców cateringowych we wszystkich sklepach , co pozwala nam rozwijać menu dań na ciepło” – powiedział Tomasz Blicharski, Dyrektor Strategii i Rozwoju w Grupie Żabka.

Na koniec czerwca 2025 roku sieć Żabka liczyła 11 793 sklepów , co oznacza wzrost o blisko 11% w porównaniu do roku poprzedniego.

Zyski Biedronki spadają. Firma zamierza też przeprowadzić restrukturyzację.

Z kolei grupa Jeronimo Martins odnotowała zysk netto w wysokości 142 mln euro w drugim kwartale 2025 roku , co oznacza spadek o 8,9% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W swoim raporcie firma odnotowała, że przychody Biedronki w tym okresie wzrosły o 9,6%, przekraczając 9 mld euro.

W pierwszej połowie 2025 roku Biedronka otworzyła kolejne 81 sklepów. Na koniec czerwca tego roku sieć liczyła 3802 sklepy, a do końca roku Biedronka planuje otworzyć łącznie 130-150 sklepów (różnica między sklepami otwartymi a zamkniętymi – przyp. red.). Według money.pl, firma zamierza również przebudować istniejące sklepy, zwiększając ich łączną liczbę do 275 do końca 2025 roku.

Sieć posiada również sklepy w Portugalii, Kolumbii i na Słowacji. Jeronimo Martins planuje otworzyć 50 sklepów w samej południowej Polsce do końca 2026 roku. Pierwszy sklep Biedronka został otwarty na Słowacji w marcu tego roku.

Oto ile podatku zapłacił Auchan w Polsce

Sieć Auchan od kilku miesięcy utrzymuje się na szczycie listy najtańszych wózków sklepowych w Polsce. Jak donosi businessinsider.com.pl, w ubiegłym roku sieć skupiła się na modernizacji sklepów i stopniowym zmniejszaniu powierzchni sprzedażowej , starając się utrzymać niskie ceny bez utraty jakości obsługi.

W

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *