Biznes Fakty
Piętrowe pociągi dla PKP Intercity będą budowane w Polsce. Wiemy, dokąd trafią.

PKP Intercity ujawniło plany produkcji pociągów piętrowych w Polsce.
Dwie firmy złożyły oferty w odpowiedzi na przetarg ogłoszony przez PKP Intercity, które chcą wyprodukować pierwsze pociągi piętrowe dla państwowej spółki. Celem jest dostarczenie 42 wagonów, które w ciągu około czterech lat będą eksploatowane w takich miastach jak Warszawa, Kraków, Olsztyn, Łódź, Gdańsk i Terespol. Jak poinformowało PKP IC, zakłady produkcyjne oferentów znajdują się w Polsce.
W 2024 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup pierwszych w Polsce piętrowych pociągów dużych prędkości . Przetarg obejmuje dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnią umową serwisową. Zamówienie obejmuje również możliwość zakupu dodatkowych 30 pojazdów .
PKP Intercity zamierza wykorzystać pociągi piętrowe, które będą produkowane w Polsce.
Według komunikatu prasowego firmy, „rozmowy z producentami specjalizującymi się w produkcji tego typu pociągów trwały trzy miesiące”. W kwietniu przewoźnik zaprosił producentów do składania ofert, a w środę okazało się, że dwa podmioty wyraziły na to zgodę.
Dotyczy to Alstom Polska , firmy z francuskimi inwestycjami i zakładem w Chorzowie , oraz Stadler Polska , posiadającej zakład produkcyjny w Siedlcach i wchodzącej w skład szwajcarskiej grupy.
Oferta Alstomu na 42 pojazdy przekroczyła 4 mld zł , a koszty utrzymania zbliżyły się do 2,8 mld zł. Z kolei Stadler zaoferował nieco poniżej 4 mld zł za tę samą liczbę pojazdów, a koszty utrzymania przekroczyły 3 mld zł. Obie oferty są zgodne z oczekiwaniami budżetowymi PKP Intercity.
Pociągi piętrowe dla PKP Intercity: znamy ich trasy.
Państwowa spółka ogłosiła w środę, że piętrowe pociągi , rozwijające prędkość 200 km/h, będą kursować na popularnych trasach z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku i Terespola . Przewiduje się, że pierwsi pasażerowie wsiądą do tych piętrowych pociągów za około 3,5 roku.
Pociągi, budowane w Polsce, będą przeznaczone do podróży dalekobieżnych i pomieszczą co najmniej 480 pasażerów . W pociągach znajdą się rozkładane fotele ze stolikami, podłokietnikami, podnóżkami i regulowanym oświetleniem. Dodatkowo dostępne będzie Wi-Fi , gniazdka elektryczne i USB, klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej.
Pociągi będą podzielone na klasy pierwszą i drugą, z uwzględnieniem strefy ciszy i strefy dla dzieci . W pociągach znajdą się również automaty z przekąskami i napojami. PKP Intercity zapewni również miejsca na rowery i duży bagaż . Pociągi będą w pełni dostępne dla pasażerów niepełnosprawnych.
Ministerstwo Infrastruktury: Trwają oceny ofert na pociągi piętrowe dla PKP
Przewoźnik dalekobieżny szacuje, że do 2030 roku z jego usług skorzysta 109 milionów pasażerów , co oznacza wzrost ruchu pasażerskiego o około 60 procent w porównaniu z rokiem 2023. Ponadto zauważył, że obecnie w Polsce piętrowe autobusy mogą poruszać się z prędkością do 160 km/h i są wykorzystywane przez regionalnych przewoźników kolejowych wyłącznie na krótkich trasach.
Ministerstwo Infrastruktury , ogłaszając otwarcie kopert w przetargu na pociągi piętrowe dla PKP Intercity , wyjaśniło w oświadczeniu zamieszczonym online, że oferty obu firm „ zostaną poddane szczegółowej analizie w nadchodzących tygodniach , co pozwoli na wyłonienie wykonawcy projektu”.
Komentarz wygłosił również Janusz Malinowski , prezes zarządu PKP Intercity. „Pociągi piętrowe – mamy dwie bardzo mocne oferty na zakup i serwisowanie pociągów w ciągu 30 lat , wyraźnie poniżej budżetu . Prowadzimy teraz szczegółową analizę ofert” – ogłosił na peronie X.
WIDEO: Kolej wymaga remontu. „Szczerze o pieniądzach” odcinek 284

Michał Blus / wka / polsatnews.pl
Źródło