Biznes Fakty
To już jest pewne. Za te prezenty świąteczne zapłacimy niemały podatek
Za te prezenty świąteczne zapłacimy niemały podatek
Okres świąteczny to czas, kiedy firmy organizują pracownicze wigilie. Zatrudnieni często otrzymują od swoich szefów różne prezenty. Na upominki mogą również liczyć kontrahenci współpracujący z przedsiębiorstwem. Uprzejmość takich gestów nie zwalnia z obowiązku odprowadzenia podatków. Istnieją jednak pewne wyjątki. Na co fiskus może zwrócić uwagę?
Przedsiębiorcy powinni pamiętać o przepisach ustawy o podatku dochodowym. Wynika z niej, że opodatkowaniu podlegają prezenty związane z promocją lub reklamą firmy, których wartość przekracza 200 złotych (art. 21 ust. 1 pkt 68a).
Upominek dla pracownika. Jak należy się rozliczyć?
Powyższy przepis jednak nie dotyczy osób, które pracują dla obdarowującej firmy. W tym przypadku stosowną daninę należy odprowadzić zawsze. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl, tłumaczy w rozmowie z Radiem ZET, że płatności można uniknąć. Alternatywnym wobec podarku rozwiązaniem może być darowizna.
Ekspertka podkreśla, że jeśli w ciągu pięciu lat wartość takich darowizn nie przekroczy 5 733 zł, nie trzeba płacić podatku. Wybierając tę opcję, należy jednak pamiętać, że kwoty tej nie można dopisać do kosztów uzyskania przychodów.
Prezent dla kontrahenta powyżej 200 złotych. Kto płaci?
W przypadku prezentów dla kontrahentów ważna jest inna kwestia. Jak przypomina Piątkowska: „obdarowany musi zapłacić podatek dochodowy od wartości upominku”, jeśli jego wartość przekracza 200 złotych.
Portal podatki.gov przypomina również, że darczyńca ma w takiej sytuacji obowiązek informacyjny. Należy wystawić informację PIT-11, aby obdarowany mógł rozliczyć podatek.
Prezenty a koszt uzyskania przychodu. Ważne informacje
Czy wydatki na świąteczne prezenty można uznać za koszty uzyskania przychodu? Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty reprezentacji nie podlegają odliczeniu. Inaczej jest jednak z wydatkami poniesionymi na reklamę. Rozróżnienie tych dwóch kategorii budzi czasem wątpliwości.
Przyjmuje się, że reklama obejmuje promowanie informacji o działalności firmy, natomiast reprezentacja wiąże się z budowaniem pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. W przypadku reklamy wydatki mogą zostać odliczone w deklaracji PIT.
Co to oznacza? Piątkowska tłumaczy, że kosztem uzyskania przychodu mogą być „prezenty o niewielkiej wartości, opatrzone logo firmy”.
„Urząd Skarbowy nie jest świętym Mikołajem”
Być może sprawy podatkowe nie idą w parze z przygotowaniami do świątecznych imprez i obdarowywania pracowników. Tak czy inaczej, szefowie i księgowi powinni mieć na uwadze to, że fiskus przygląda się wręczanym podarkom. W końcu, jak zauważa ekspertka serwisu e-pity, „Urząd Skarbowy nie jest świętym Mikołajem”.
Dodajmy jeszcze, że kolacja wigilijna dla pracowników może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu, pod warunkiem, że pełni funkcję integracyjną, sprzyjającą zwiększeniu efektywności zespołu. To kolejny przykład na to, że świąteczne gesty również podlegają podatkowym zasadom.
WIDEO: Otwarty Notariat – Szczerze o pieniądzach odc. 248
red. / polsatnews.pl
Źródło