Biznes Fakty
150 mln zł inwestycji i 65 proc. więcej LPG. Orlen ujawnia swoje karty
ORLEN Paliwa zakończył modernizację terminalu gazu płynnego w Szczecinie. Inwestycje o wartości ponad 150 mln zł podwoiły pojemność magazynową i zwiększyły przeładunek o 65 proc., umożliwiając przerób 400 tys. ton gazu rocznie i zwiększając bezpieczeństwo dostaw kluczowych surowców do Polski.

ORLEN Paliwa zakończył modernizację terminalu gazu skroplonego w Szczecinie
W czwartek 12 czerwca ORLEN Paliwa oficjalnie poinformował o zakończeniu modernizacji terminalu LPG w Szczecinie . Inwestycje w wysokości ponad 150 mln zł pozwoliły podwoić wolumeny magazynowe i zwiększyć możliwości przeładunkowe o prawie 65 proc. Obecnie terminal jest w stanie obsłużyć do 400 tys. ton LPG rocznie . Jak wskazał gigant naftowy w specjalnym komunikacie prasowym o inwestycji, projekt został w całości zrealizowany przez konsorcjum polskich firm, na czele którego stał generalny wykonawca – AGAT SA.
Rozbudowa terminalu jest częścią strategii Orlenu, mającej na celu wzmocnienie aktywów logistycznych i zapewnienie bezpieczeństwa dostaw gazu skroplonego do klientów i stacji paliw spółki . „Rozbudowa terminalu LPG w Szczecinie wzmacnia pozycję rynkową Orlenu (…). Taka konfiguracja rozszerza możliwości dalszej dywersyfikacji źródeł LPG i wpisuje się w realizację planu strategicznego integracji i wzmocnienia aktywów logistycznych, wspierającego m.in. bezpieczeństwo dostaw do stacji paliw Orlen, a tym samym zwiększającego efektywność segmentu Consumers & Products” – wyjaśnił Marek Balawader, Członek Zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej w Orlen.
Kluczowe inwestycje Orlenu, dane nie kłamią
Obecnie ponad 35% LPG dostarczanego do Polski jest dostarczane drogą morską . Rozbudowa terminalu w Szczecinie jest odpowiedzią na rosnące znaczenie tego kanału dostaw. W ramach modernizacji unowocześniono również infrastrukturę kolejową. Orlen precyzuje, że wybudowano trzy nowe drogi dojazdowe, stację przeładunkową cystern z wagami oraz nową stację pompową LPG. Prace rozpoczęły się w 2022 roku i trwały dwa lata.
W komunikacie prasowym podkreślono również, że jednym z kluczowych elementów inwestycji była instalacja dwóch 75-metrowych zbiorników na gaz płynny wyprodukowanych w Stoczni Gdynia. Każdy z nich ma pojemność 2100 m³ i waży 400 ton . Dzięki nim łączna pojemność magazynowa terminala wzrosła do 8,7 tys. m³.
„Transport i montaż zbiorników był z pewnością największym wyzwaniem logistycznym projektu . Cieszę się, że prace zostały ukończone terminowo, tym bardziej, że nowe pojemności magazynowe LPG nie tylko wzmocnią naszą konkurencyjność, ale również znacząco zwiększą potencjał importu gazu skroplonego , pozwalając nam jeszcze lepiej odpowiadać na rosnące oczekiwania naszych klientów” – komentuje Marcin Zawisza, Prezes Zarządu ORLEN Paliwa.
Dzięki inwestycji Orlen rozszerzy dostępność propanu zarówno do ogrzewania, jak i produkcji autogazu . W 2024 roku LPG wykorzystywane w transporcie stanowiło prawie 75 proc. całkowitego zużycia tego paliwa w Polsce. Pozostała część została wykorzystana m.in. w sektorze komunalnym, przemyśle i rolnictwie . ORLEN Paliwa kontroluje ponad 30 proc. krajowego rynku LPG. W komunikacie prasowym o modernizacji w Szczecinie podkreślono, że od 2022 roku spółka nie będzie importować gazu z Rosji . Obecnie większość oferowanego LPG pochodzi z własnej produkcji – w rafineriach w Polsce i na Litwie – oraz z importu z Europy Zachodniej i Północnej.
Terminal LNG w Szczecinie – zakres działalności i możliwości operacyjne
Terminal LPG w Szczecinie, obsługiwany przez ORLEN Paliwa, jest jednym z kluczowych węzłów logistycznych w krajowym systemie handlu LPG. Obiekt działa w
Źródło