Biznes Fakty
Duże miasto mówi dość. Kończy z elektrycznymi hulajnogami
Kolejne, europejskie miasto zakazuje wynajmu elektrycznych hulajnóg. Decyzję o cofnięciu licencji wszystkim firmom świadczącym te usługi podjęła Rada Madrytu. Od października z ulic miasta zniknie 6 tysięcy jednośladów. „Naszym priorytetem jest integralność fizyczna i bezpieczeństwo mieszkańców” – uzasadnił postanowienie w sieciach społecznościowych burmistrz stolicy Hiszpanii José Luis Martínez-Almeida.
/123RF/PICSELLicencję na wynajmowanie elektrycznych hulajnóg mają w Madrycie trzy firmy – Lime, Dott i Tier Mobility. Każda z nich ma do dyspozycji 2 tys. pojazdów. Rada Miasta zdecydowała, że wszystkim tym firmom zostanie cofnięte pozwolenie na prowadzenie działalności i nakazała wycofanie hulajnóg z ulic od października. Firmy nie mają prawa do odszkodowań.
Madryt wycofuje elektryczne hulajnogi z ulic miasta. Władze mówią o bezpieczeństwie
Madryccy radni uzasadnili decyzję względami bezpieczeństwa. Wytknęli koncesjonariuszom, że oferowany przez nich serwis nie obejmował ubezpieczeń. Kolejnym zarzutem jest dyskryminacja niektórych rejonów Madrytu, w których wciąż nie można było wynająć hulajnóg. I ostatnim – brak technologii, np. urządzeń GPS, uniemożliwiającej poruszanie się jednośladami lub parkowanie ich w miejscach zabronionych. Firmy „nie spełniły warunków, które nałożyliśmy, aby zagwarantować bezpieczeństwo pieszych, zwłaszcza osób starszych” – podkreślał burmistrz Madrytu.
Rozwiń
Decyzję o wymówieniu koncesji wszystkim wynajmującym hulajnogi burmistrz ogłosił 5.09. na portalu X. Do dzisiaj poparło ją niewiele ponad tysiąc osób. Niektóre z nich przypomniały, że częstym obrazkiem na ulicach Madrytu jest szybka jazda hulajnogami po chodnikach lub parkowanie ich na przejściach. Służby miejskie codziennie znajdują porzucone pojazdy w parkach, a nawet na ruchliwych arteriach. Według danych Urzędu Miasta, w 2022 r. na wypożyczalnie hulajnóg nałożono prawie 95 tysięcy kar.
Madryt wycofuje elektryczne hulajnogi z miasta. Właściciele firm zaskoczeni
Decyzja Rady Miasta jest wielkim zaskoczeniem dla firm posiadających licencję wynajmu. Wszystkie zgodnie twierdzą, że nie zostały uprzedzone, że nie spełniają ustalonych warunków i że grozi im cofnięcie licencji. “Dowiedzieliśmy się o tym z mediów” – zapewniają. Jedna z nich, Lime, poinformowała, że przygotowuje się do złożenia oficjalnych zarzutów i – jeśli zajdzie taka potrzeba – skieruje sprawę do sądu. „Przez cały ten czas aktywnie współpracowaliśmy z Radą Miasta, wspólnie pracując nad rozwiązaniem każdej sytuacji i wdrażając ulepszenia technologiczne” – zapewnia Lime.
Media przypomniały burmistrzowi Madrytu, że radykalnie zmienił swoje stanowisko w sprawie wynajmu hulajnóg w ciągu jednego roku. Kiedy wiosną 2023 roku, decyzję o zakazie ogłosił Paryż, José Luis Martínez-Almeida odmówił wprowadzenia podobnego rozwiązania w stolicy Hiszpanii. „Nie zgadzam się, że rozwiązaniem jest zakaz. Problem polega na tym, że w Madrycie istnieją różne rodzaje mobilności, które muszą współistnieć ze sobą i z pieszymi” – cytują madryckie media burmistrza.
Nie tylko Madryt wycofuje elektryczne hulajnogi. Które miasta się na to zdecydowały?
Madryt nie jest pierwszym, europejskim miastem zakazującym elektrycznych hulajnóg. Wcześniej zrobił to Paryż. Stolica Francji uzasadniła decyzję panującą na ulicach anarchią. Potem zakaz wprowadziła Kopenhaga ale z niego zrezygnowała. Od października hulajnóg nie można przewozić środkami miejskimi Barcelony, nawet jeśli są one złożone.
W Polsce elektryczne hulajnogi też nie zawsze budzą entuzjazm. Wielu wskazuje na brak odpowiedzialności ich użytkowników. Potwierdzają to badania. Okazuje się, że ponad połowa kierowców przekracza dozwoloną prędkość, a jedynie 6 proc. nosi kaski. W 2022 roku w Polsce odnotowano 60 wypadków, w których hulajnogi najechały na pieszego. Niemal wszyscy sprawcy kolizji (58) byli pod wpływem alkoholu.