Biznes Fakty
Herbaciany gigant inwestuje w Polsce. Wybrał trzy obszary działań
Światowy lider rynku herbaty, Lipton Teas and Infusions, zainwestuje w tym roku w Polsce około 60 mln zł – informuje „Puls Biznesu”. Pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na rozwój nowych produktów i innowacje. Dzięki inwestycjom zostanie zwiększone zatrudnienie, a także moc katowickiej Fabryki Herbaty. Lipton należy do funduszu CVC Capital Partners. W Polsce firma kontroluje 6 proc. rynku herbat.
/123RF/PICSELLipton Teas and Infusions to największy i najstarszy na świecie producent herbaty. W swoim portfolio posiada takie marki jak Lipton, PG Tips, Saga czy Pukka. Przed czterema laty firma została wydzielona w ramach struktur koncernu Unilever, a następnie sprzedana za około 4,5 mld euro nowemu nabywcy – funduszowi kapitałowemu CVC Capital Partners. Jest to jeden z globalnych funduszy private equity, który zarządza 70 mld dolarów. W Polsce CVC inwestuje w PKP Energetyka oraz w sieć sklepów Żabka.
Trzy obszary inwestycji
Planowane inwestycje mają wzmocnić rozwój i umocnić pozycję giganta nie tylko na rynku w Polsce, ale też za granicą. Podzielono je na trzy obszary. Pierwszym jest zwiększenie mocy i rozbudowa produkcji w katowickiej Fabryce Herbaty Liptona. Chodzi przede wszystkim o dostosowanie oferty do rosnącego zapotrzebowania na herbaty zielone, owocowe i ziołowe – najszybciej rozwijające się segmenty. Na wszystkie te działania zostanie przeznaczonych kilkanaście milionów złotych.
Drugim obszarem, w jaki zamierza zainwestować Lipton, jest rozwój centrum usług wspólnych. Spółka planuje zwiększyć tam zatrudnienie o ponad 50 osób. Trzeci obszar to inwestycje w rynek: innowacje, rozwój nowych produktów oraz działania marketingowe. „Szczególny nacisk zostanie położony na kampanie, takie jak np. te z udziałem Ani Lewandowskiej, które promują zdrowy styl życia i zalety picia zielonej herbaty” — mówi cytowany przez „Puls Biznesu” dyrektor generalny na Europę Wschodnią i szef regionu Europy Południowej w Lipton Teas & Infusions Łukasz Chałaczkiewicz.
Herbata chce iść drogą kawy
Ekspert podkreśla, że w kategorii herbaty istnieje ogromny potencjał do wdrażania innowacji. Wskazuje na rozwijający się rynek kawy, który pokazuje, jak wiele można osiągnąć, budując nowe zwyczaje konsumpcyjne. Jednym z nich jest picie kawy w coraz młodszym wieku. “Przedstawiciele pokolenia Z piją ją od 15. roku życia, podczas gdy przedstawiciele pokolenia Y zaczynają pić kawę w wieku 18–20 lat” – informuje branżowy portal gourmetpro.co. Dzięki zmianom, globalny rynek kawy doświadcza wzrostu. W 2024 r. został wyceniony na 132,1 mld dol. W 2029 r. ma osiągnąć wartość 166,4 mld dol.
Według najnowszych danych Nielsena, globalnej firmy zajmującej się badaniami rynkowymi, wartość polskiego rynku herbaty sięga niemal 2 mld zł. Zgodnie z prognozami na najbliższe lata, jego wzrost ma wynieść 2 proc. w skali roku. Globalnym liderem całej branży herbacianej pozostaje w Polsce Lipton, który kontroluje około 6 proc. rynku.