Biznes Fakty
Klienci operatora muszą dostać zwrot pieniędzy. Decyzja zapadła
Klienci UPC dostaną zwrot pieniędzy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przekazał w specjalnym komunikacie, iż Sąd Najwyższy oddalił skargę spółki P4. Spór zaczął się w 2019 r., gdy UOKiK nałożył na operatora telewizji UPC karę opiewającą na niemal 33 miliony złotych. Klienci w przeciągu maksymalnie dwóch miesięcy powinni otrzymać należne środki.
/123RF/PICSELUPC przegrało w sądzie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK opublikował komunikat dotyczący skargi wniesionej przez spółkę P4 wobec wydanej w 2019 r. decyzji. Jednym ze skutków takiego obrotu spraw będzie to, iż klienci operatora telewizyjnego spodziewać powinni się zwrotu pieniędzy.
UOKiK ukarał UPC, klienci byli poszkodowani
W piątek 25 października UOKiK poinformował o oddaleniu skargi kasacyjnej spółki P4. Operator telewizji UPC nie zgadzał się z decyzją wydaną w 2019 r. Wówczas kontrolerzy stwierdzili, iż od 17 kwietnia 2016 r. od klientów niesłusznie pobierano opłaty. Dodatkowo jako niedozwolone uznano klauzule stosowane przez dostawcę telewizji.
W sierpniowej decyzji sprzed pięciu lat UOKiK zastrzegał również, że dochodziło do podwyższania abonamentów i jednostronnego wyłączania kanałów dostępnych w ofercie. W umowach UPC pojawiał się zapis wskazujący, że operator ma prawo zwiększać należność za abonament od 5 do 8 zł w ciągu roku.
Wśród nieprawidłowości wymienianych przez kontrolerów UOKiK pojawiały się również zarzuty dotyczące możliwości obciążenia kosztami wizyty technika w przypadku stwierdzenia przez UPC braku zasadności tego działania. Kara wynosząca niemal 33 miliony złotych to także efekt zbyt ogólnych przesłanek do wypowiedzenia klientowi umowy.
P4 przegrało w sądzie, UOKiK górą
„Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną spółki P4 w sprawie decyzji wydanej przez Prezesa UOKiK wobec operatora telewizji kablowej UPC. Potwierdził tym samym, że spółka musi wykonać decyzję Prezesa UOKiK i poinformować swoich klientów o możliwości uzyskania rekompensaty w postaci zwrotu opłat za bezprawne podniesienie abonamentu. Zakwestionowane postanowienia w decyzji RBG-10/2019 dotyczyły między innymi możliwości jednostronnego podwyższania abonamentu za kablówkę, zmiany istotnych warunków w wykonywanych umowach czy warunków wypowiedzenia umowy przez spółkę” – czytamy w komunikacie opublikowanym przez UOKiK.
Urząd podkreślił, że po wyroku Sądu Apelacyjnego spółka P4 zapłaciła już ponad 28,6 mln kary za stosowanie 5 klauzul abuzywnych. Co to oznacza dla zwykłych klientów, którzy czekali na ostateczny finał sprawy?
Rozwiń
Pieniądze wrócą do klientów UPC
Decyzja Sądu Najwyższego bezpośrednio przełoży się na portfele klientów poszkodowanych w wyniku działania operatora telewizji UPC. Obecnie osoby, którym przysługuje zwrot, w ciągu najbliższych dwóch miesięcy powinni otrzymać pisemną informację od spółki (a także wiadomość SMS), gdzie wyjaśniona zostanie procedura dokonania zwrotu części zapłaconego abonamentu.
Tomasz Chróstny, prezes UOKiK