Biznes Fakty
Labubu bije rekordy popularności. Absolutny hit sprzedażowy.
Lalki Labubu, stworzonka z zębami rekina i szpiczastymi uszami, stały się ogromnym hitem. Chiński producent zabawek Pop Mart odnotował wzrost zysków o co najmniej 350% w pierwszej połowie 2025 roku. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż Labubu wzrosła o 5000% w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku.

Figurki Labubu są sprzedawane głównie w zapieczętowanych opakowaniach, których zawartość pozostaje tajemnicą do momentu otwarcia. Chociaż ta strategia sprzedaży jest krytykowana za podobieństwo do hazardu , przyciąga tłumy i generuje duże zainteresowanie wśród kolekcjonerów .
Labubu cieszy się ogromną popularnością. Sprzedaż w USA wzrosła o 5000%.
W niektórych krajach, m.in. w Chinach, sprzedaż nieotwartych opakowań dzieciom poniżej ósmego roku życia jest zakazana, jednak popularność Labubu stale rośnie – wiele znanych osób zostało zauważonych z tym niezwykłym talizmanem, w tym amerykańska gwiazda Kim Kardashian, Lisa z południowokoreańskiej grupy Blackpink i kanadyjski koszykarz Dillon Brooks.
Przychody Pop Mart w 2024 roku przekroczyły 1,8 miliarda dolarów, z czego prawie jedna czwarta pochodziła ze sprzedaży pluszowych zabawek. Notowana na giełdzie w Hongkongu firma zwiększyła swoją kapitalizację rynkową do ponad 42 miliardów dolarów , wyprzedzając między innymi producenta lalek Barbie, firmę Mattel.
Tylko w pierwszej połowie 2025 roku sprzedaż Labubu w USA wzrosła o 5000%, a niektóre sklepy tymczasowo zawiesiły sprzedaż z powodu dużego popytu. Tymczasem rynek wtórny kwitnie, a ceny najrzadszych modeli sięgają setek tysięcy dolarów . W czerwcu ogromny Labubu został sprzedany w Pekinie za 150 000 dolarów.
Chińskie władze dostrzegają potencjał miękkiej siły w sukcesie Laboubu. Państwowe media nazwały markę „symbolem wyjątkowego eksportu kulturowego”, podkreślając rosnącą rolę Chin jako globalnego trendsettera. Stworzenie stało się symbolem rosnącego wpływu kulturowego Chin, mimo ostrzeżeń przed reklamami skierowanymi do dzieci i promującymi zachowania kompulsywne.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Chiny nie ustąpią przed Trumpem, grożą zablokowaniem sprzedaży portu w Panamie
Globalna ekspansja Pop Mart: „Labubu to fenomen społeczny”
Twórca Laboobu, pochodzący z Hongkongu i Belgii Kasing Lung, dorastał w Holandii . Jego twórczość inspirowana jest mitami nordyckimi oraz autorską serią ilustrowanych książek z 2015 roku, przedstawiających magiczne postacie z baśni. Pomimo ekstrawaganckiego wyglądu, Laboobu został pierwotnie pomyślany jako życzliwa istota, której działania często prowadzą do nieoczekiwanych konsekwencji.
Globalna ekspansja Pop Mart trwa – w Stanach Zjednoczonych działa już około 40 sklepów tej marki, a w Europie i Azji (poza Chinami) zainstalowano kilkaset automatów z lalkami (działającymi na zasadzie automatów z przekąskami). Firma współpracuje z takimi gigantami jak Coca-Cola , a zainteresowanie Laboubu rośnie w krajach Beneluksu, gdzie lalka bywa nazywana „holenderskim wkładem w światową popkulturę”.
Choć analitycy ostrzegają przed przegrzaniem, popyt pozostaje silny. Według brytyjskiego banku HSBC, nowy styl konsumpcji w Chinach, skoncentrowany na emocjach i indywidualizmie, może nieodwracalnie zmienić strukturę rynku.
„Labubu to coś więcej niż tylko zabawka. To zjawisko społeczne” – powiedział analityk Carlton Lai, cytowany przez „The Wall Street Journal”.