Biznes Fakty
Ministerstwo Spraw Zagranicznych zachęca do używania słowa „Odyseusz”. Ułatwia kontakty z turystami za granicą
Niebezpieczna sytuacja w Twoim kraju, podczas urlopu, kradzież pieniędzy lub utrata bliskiej osoby – w takich okolicznościach program Odyseja Ministerstwa Spraw Zagranicznych pomoże Ci nawiązać kontakt z osobami za granicą. Ośrodek gorąco poleca korzystanie z tej usługi. Pamiętaj, że rejestracja w programie zajmie Ci tylko kilka minut i jest całkowicie bezpłatna.

„Nie zapomnij! Zanim wyruszysz w podróż, zarejestruj się w systemie Odyssey, który jest dostępny na stronie internetowej MFA. Zarejestrowani użytkownicy otrzymują ostrzeżenia o zagrożeniach w kraju docelowym. W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej w miejscu pobytu, usługa ta ułatwi placówkom dyplomatycznym – ambasadom i konsulatom – nawiązanie kontaktu z turystą, powiadomienie go i udzielenie pomocy.
Program Odyseja. Jak się zarejestrować? Istnieją dwie metody
Zgłoszenie pobytu jest dobrowolne, a zameldowania w systemie Odyseusz (https://odyseusz.msz.gov.pl/) można dokonać na dwa sposoby. Osoby wybierające się na krótki wyjazd za granicę nie muszą tworzyć profilu. Wystarczy, że podadzą swoje dane, numer telefonu i adres e-mail na stronie internetowej programu. Należy również wskazać osobę kontaktową w Polsce i miejsce odpoczynku za granicą lub opisać etapy podróży. „Zawiadomienie będzie przechowywane w aktach przez 14 dni od daty powrotu do kraju” – poinformowało Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Osobom, które często podróżują lub planują dłuższy pobyt za granicą, zaleca się utworzenie osobistego profilu z hasłem na portalu „Odyseusz”. Dotyczy to osób, które przebywały w innych krajach dłużej niż 6 miesięcy. „Zalecamy utworzenie własnego konta, dzięki któremu będziesz mógł zmieniać swoje dane kontaktowe i szybciej zgłaszać przyszłe podróże” – apeluje Foreign Office.
Podróże trwające dłużej niż 6 miesięcy muszą zostać zgłoszone. Gminy czekają na informacje
Jeśli przez okres co najmniej roku na koncie nie zanotowano żadnej aktywności, skontaktuje się z Tobą Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Prosimy o aktualizację danych osobowych i kontaktowych. „Jeśli zignorujesz tę prośbę, Twoje konto zostanie automatycznie usunięte”. – wyjaśnia ministerstwo.
Zgodnie z ustawą, która weszła w życie z końcem marca (art. 36 ustawy o ewidencji ludności), osoba wyjeżdżająca za granicę na okres dłuższy niż 6 miesięcy ma obowiązek zgłosić wyjazd i powrót do urzędu gminy. Należy to zrobić najpóźniej w dniu wyjazdu. Zgłoszenia można składać osobiście, wypełniając formularz, lub online. Wystarczy, że skorzystasz z platformy ePUAP, profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego lub elektronicznego dowodu osobistego. Po powrocie należy również zgłosić swój powrót w urzędzie gminy, nie później niż 30 dni od daty przyjazdu.