Nowy król wysokich cen. Podwyżki cen spowodowane wirusowym TikTokiem

Czekolada z Dubaju szybko podbija TikToka i… sklepy. Wideo promujące przysmak pistacjowy, które stało się viralem, wzbudziło zainteresowanie konsumentów na całym świecie, a pistacje – jego główny składnik – stały się nowym liderem cenowym. Według Financial Times ich wartość wzrosła o ponad 30 procent. Trend ten nie ominął również Polski, o czym świadczą nadchodzące wydarzenia.

740f1ed6c63061aa87dd310d82a01ece, Biznes Fakty Popularna czekolada z Dubaju, którą można kupić na TikToku, podnosi ceny, i to nie tylko w sklepach. Pistacje są nowym królem wysokich cen / Eric Stawinski/REPORTER / Reporter

Do niedawna uważano je za dodatek egzotyczny, dziś są jednym z najbardziej pożądanych komponentów na rynku. Dzięki ogromnej popularności tzw. czekolady z Dubaju pistacje szybko stały się jednymi z najdroższych orzechów na świecie . Stało się to możliwe dzięki TikTokowi, trendom konsumenckim i rosnącemu popytowi na słodycze z Bliskiego Wschodu. Zainteresowanie kupujących nie słabnie, a my sami podnosimy ceny i nie są one niskie.

Czekolada z Dubaju staje się hitem na TikToku. Popyt na pistacje gwałtownie wzrósł

Jak podaje Financial Times , popularność tzw. czekolady z Dubaju doprowadziła do gwałtownego wzrostu cen pistacji . Trend, który narodził się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, zyskał uwagę na całym świecie po tym, jak w grudniu 2023 r. na TikToku pojawił się krótki filmik przedstawiający młodą kobietę zajadającą się czekoladą pistacjową. Film obejrzano ponad 120 milionów razy, co podsyciło globalne zainteresowanie deserem i jego głównym składnikiem, pistacjami .

Jak przypomina gazeta, zjawisko to rozpoczęło się w 2021 roku, kiedy firma z Dubaju wprowadziła na rynek czekoladę z nadzieniem pistacjowym. Choć pierwotnie była to oferta niszowa, obecnie osiągnęła status kulinarnego fenomenu. W rezultacie cena około pół kilograma pistacji wzrosła w ciągu ostatniego roku o jedną trzecią .

Ceny pistacji rosną, niektóre sklepy wprowadzają ograniczenia

Według Financial Times globalna podaż pistacji spadła o 20 procent między lutym 2024 r. a lutym 2025 r. Tendencję tę wzmocniły wyjątkowo niskie zbiory w Stanach Zjednoczonych , które są największym eksporterem pistacji na świecie, w ubiegłym roku, mimo że dostarczają one produkty wysokiej jakości. Doprowadziło to do dalszego wzrostu cen .

Okazuje się, że sama czekolada z Dubaju jest droga. Lindt oferuje własną wersję tego przysmaku za 10 funtów (około 50 zł) za sztukę , co stanowi ponad połowę ceny innych rodzajów czekolad tej firmy. Mimo to zainteresowanie nie słabnie. Wręcz przeciwnie, niektóre sklepy zaczęły wprowadzać limity zakupów, aby nie dopuścić do szybkiego wyczerpania zapasów.

Czekolada z Dubaju podbija Polskę. Carrefour notuje rekordową sprzedaż

Na początku roku Carrefour Polska rozszerzył swoją ofertę w ramach nowego konceptu C4ndyland, wprowadzając produkty inspirowane smakami Dubaju, podaje portal DlaHandlu.pl. Nowe produkty obejmują czekoladę z Dubaju, pastę pistacjową i napój pistacjowy .

Prawdziwym bestsellerem okazała się czekolada z Emiratów, która dzięki promocyjnej cenie 15 zł za 100-gramową tabliczkę weszła do pierwszej piątki najchętniej kupowanych produktów sieci Carrefour w całym kraju . „Zauważyliśmy trend na czekoladę z Dubaju w mediach społecznościowych pod koniec zeszłego roku i szybko zareagowaliśmy. „To było trafione w dziesiątkę” – podkreśla Malina Brandt, menedżer ds. rozwoju formatu i koncepcji w Carrefour Polska, cytowana przez DlaHandlu.pl.

Egzotyka na półce, Polacy kochają nietypowe smaki

Produkty z Dubaju są dostępne w całej sieci Carrefour, ale najbardziej interesują je miłośnicy jedzenia.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *