Polacy planują Wielkanoc. Już wiemy, ile chcą wydać na jedzenie.

W tym roku przeciętny koszt obchodów Wielkanocy w Polsce wyniesie 941 złotych. Jednocześnie 81,5% ankietowanych planuje spędzić te święta w gronie bliskich. Z badania IBRiS, przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Agencji Prasowej (PAP), wynika, że w tym roku będziemy pracować częściej niż w ubiegłym. Tradycje, w tym rytuały kościelne, będą przestrzegane aktywniej niż w ubiegłym roku.

Dd704a98f92c234b002f2180c04f34e1, Biznes Fakty Większość Polaków planuje obchodzić Wielkanoc w tradycyjny sposób. Prawie 74 procent respondentów deklaruje chęć odwiedzenia kościoła z poświęconym jedzeniem / 123RF/PICSEL

Zdecydowana większość, bo 81,5 proc. ankietowanych, planuje spędzić nadchodzące Święta Wielkanocne w gronie rodzinnym – jest to o 10,7 punktu procentowego więcej niż w roku ubiegłym. Wielu jednak nie zamierza spędzać czasu na długich ucztach. 40,8% ankietowanych zaznaczyło, że planuje spędzić święta aktywnie, np. jeżdżąc na rowerze lub spacerując, co stanowi wzrost o 14 punktów procentowych w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z badania IBRiS dla PAP wynika, że więcej osób planuje też uczestniczyć w obrzędach religijnych i modlitwach – 29,6 proc., wzrost o 5,8 pkt proc .

Tradycje na pierwszym miejscu

Ponad 22 proc. Polaków planuje wykorzystać Wielkanoc na oglądanie filmów i seriali, podczas gdy rok wcześniej takie plany miało 36,4 proc. Co piąty ankietowany IBRiS spodziewa się spędzić święta w sposób spokojny (20,4%) – jest to o 6,4 punktu procentowego mniej niż w roku poprzednim. 6,1% osób planuje podróż w tym czasie – prawie taki sam odsetek jak w zeszłym roku (5,9%). Podobny odsetek ankietowanych (5,8%) będzie obchodzić Wielkanoc w pracy lub szkole, co stanowi wzrost o 1 punkt procentowy w porównaniu z rokiem 2024.

Coraz więcej osób twierdzi, że przestrzega tradycji bożonarodzeniowych. W tym roku 73,8% ankietowanych zamierza odwiedzić kościół z poświęconymi produktami – jest to wzrost o 7,7 punktu procentowego w porównaniu z rokiem ubiegłym. 38,7% ankietowanych zadeklarowało chęć uczestnictwa w niedzielnej porannej mszy. Prawie 60% uczestników ankiety (59,8%) chce ozdabiać pisanki, a nieco mniej (55,3%) planuje pokropić je wodą w dniu Śmigusa Dyngusa. Ponad połowa Polaków (56,4%) deklaruje, że pości w Wielki Piątek, a 44,2% nie przygotowuje prezentów dla dzieci.

Zobacz także: Tak Polacy planują ustalić kwotę na kopertę komunijną. To stało się już niemal normą.

Żurek z jajkami w majonezie

Spośród potraw, które znajdą się na wigilijnym stole, największą popularnością cieszą się żurek (28,1%), jajka w majonezie (15,7%) i biała kiełbasa (10,9%). Co dziesiąty (10,2%) chciałby spróbować białego barszczu (wzrost o 0,9 punktu procentowego), 7,9% chciałoby spróbować jajek faszerowanych, a 7,5% chciałoby spróbować sałatki warzywnej. W tym roku więcej ankietowanych planuje spróbować mazurka – 6,4%, co stanowi wzrost o 0,8 punktu procentowego, a także o 2,9% więcej ciasta lukrowanego.

IBRiS zapytało również, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3% osób najważniejsze są wcześniejsze pozytywne doświadczenia; 41,3% wskazało na znaczenie promocji i rabatów, a 40,4% wskazało na patriotyzm ekonomiczny, czyli wybór polskich towarów. Rzadziej respondenci wskazywali na czynniki środowiskowe, rekomendacje znajomych i wpływ osób wpływowych.

„Polacy nadal są przywiązani do tradycji i rodzinnych wartości świąt” – powiedział Kamil Smogorzewski z IBRiS, którego słowa cytowano w badaniu. Dodał, że wśród respondentów panuje wysoki poziom świadomości konsumenckiej, wskazujący na przywiązanie do jakości, pochodzenia produktu i wcześniejszych doświadczeń, co jest ważniejsze niż wpływ reklamy czy mediów społecznościowych. „Mimo to poprawa standardu życia nadal ma pierwszeństwo przed patriotyzmem ekonomicznym” – zauważył Smogorzhevsky.

Drut pomiarowy

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *