Powódź 2024. Nawet milion złotych dla jednego przedsiębiorcy

Ministerstwo Rozwoju i Technologii informuje o nowych mechanizmie pomocy dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi. Firmy, które ucierpiały od wielkiej wody otrzymają 16 tys. zł na każdego zgłoszonego do ubezpieczenia w ZUS lub równowartość 75 proc. średniomiesięcznego przychodu osiągniętego rok wcześniej.

D68c91684c57a46a36c18ad6548a3916, Biznes Fakty Lądek Zdrój. Zrujnowane miasto po przejściu powodzi. Ucierpieli miejscowi przedsiębiorcy /Wojciech Olkusnik/ /East News

Spis treści:

  • 01 Dla kogo pomoc po powodzi?
  • 02 Pomoc dla firm. Na początek wystarczy złożyć oświadczenie
  • 03 Pomoc także dla nieubezpieczonych
  • 04 Jak złożyć wniosek o pomoc?

„Zaproponowaliśmy, i to znajduje się w procedowanej specustawie powodziowej, aby wdrożyć zupełnie nowy program. Uwzględniając specyfikę działania podmiotów gospodarczych oraz zakres strat, proponujemy dwa sposoby wyliczenia pomocy: 16 tys. zł na każdą osobę zgłoszoną przez przedsiębiorcę do ZUS lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok – to rozwiązanie będzie korzystane dla osób samozatrudnionych” – przekonywał w trakcie konferencji minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk.

Dla kogo pomoc po powodzi?

Pomocą objęci zostaną prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze, pracodawcy oraz przedsiębiorcy prowadzący tzw. działalność sezonową, czyli osoby korzystające z umowy zlecenie – informuje resort rozwoju.

„Pułap wsparcia dla jednego przedsiębiorcy to 1 mln zł. Na pomoc dla dotkniętych przez powódź firm mamy do dyspozycji 1 mld zł. Regulująca wsparcie specustawa musi być jeszcze przyjęta przez Sejm, ale mamy już gotowe rozporządzenie i program może ruszyć w przyszłym tygodniu – wyjaśnił minister Krzysztof Paszyk.

Pomoc dla firm. Na początek wystarczy złożyć oświadczenie

Na początek wystarczy, że przedsiębiorca złoży oświadczenie, że poniósł straty w wyniku powodzi. Niezwłocznie po złożeniu wniosku otrzyma 16 tys. zł wsparcia na każdą osobę zgłoszoną do ubezpieczenia w ZUS lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za rok poprzedni – wyjaśnia Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Ale uwaga: przedsiębiorca wnioskujący o pomoc musi pamiętać, że w ciągu 5 miesięcy od złożenia wniosku będzie zobowiązany przedstawić do ZUS opinię rzeczoznawcy o poniesionych szkodach.

Pomoc także dla nieubezpieczonych

Bez pomocy nie zostaną również przedsiębiorcy, którzy nie mają ubezpieczenia od następstw klęsk żywiołowych.

Obsługą wniosków będzie zajmował się ZUS. Będzie on również weryfikował, czy świadczenie nie przekroczyło wysokości szkody.

Wartość uzyskanej pomocy to maksymalnie 1 mln zł.

Jak złożyć wniosek o pomoc?

Wniosek do ZUS można złożyć w formie elektronicznej. Do wniosku należy dołączyć informacje lub oświadczenia dotyczące m.in.:

  • preferowanego sposobu wyliczenia wysokości świadczenia interwencyjnego
  • wysokości średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r.
  • ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych (umowa zawarta przed wystąpieniem powodzi)
  • wysokości wnioskowanej kwoty
  • faktycznego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej
  • numeru rachunku bankowego.

Poszkodowani będą mogli ubiegać się o pomoc finansową w ciągu pół roku od wejścia w życie przepisów regulujących wypłatę świadczenia interwencyjnego.

***

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *