Biznes Fakty
Powstanie największy na świecie żaglowiec cargo. Pokona Atlantyk w 13 dni
W dobie zanieszczyszczania środowiska i wysokich cen paliw francuska firma Grain de Sail stawia na ekologiczny transport morski i zbuduje największy na świecie żaglowiec cargo. Będzie to już trzecia tego typu jednostka tej firmy. Jej długość ma wynieść 110 metrów – mniej więcej tyle, ile mierzy największy polski żaglowiec “Dar Młodzieży”. Wodowanie zaplanowano na 2027 rok.
/mat. prasowe Grain de Sail /INTERIA.PLGrain de Sail III będzie trzecią tego typu jednostką firmy, która stawia na rozwój zdekarbonizowanego transportu morskiego. Statek o długości 110 m i wysokości 62,5 m ma pomieścić ładunek w wymiarze 200 jednostek dwudziestostopowych (ang. TEU – Twenty-foot Equivalent Unit) o maksymalnej ładowności 2800 ton. Powierzchnia żagli ma wynieść 4 tys. mkw. Obsługę statku zaplanowano dla 10-osobowej załogi, zaś pokonanie Atlantyku ma zająć mu 13 dni.
Trzeci statek będzie dwa razy większy od poprzedniego
Firma Grain de Sail została założona w Bretanii w 2012 roku. Pierwotnie celem była produkcja czekolady i palarnia kawy w oparciu o pozyskiwanie surowców z ekologicznych źródeł. Później rozwinięto działalność o transport morski. W 2020 roku spółka została pierwszym na świecie armatorem, który zaprojektował i obsługiwał nowoczesny żaglowiec towarowy, spełniający wymagania międzynarodowej żeglugi handlowej. Pierwszy statek mierzył 24 metry i mógł zabrać na pokład 50 ton towaru. Drugi, oddany do użytku w tym roku, jest już dwa razy dłuższy, a jego ładowność to 350 ton.
/mat. prasowe Grain de Sail /INTERIA.PLPo wybudowaniu Grain de Sail II z końcem 2023 roku rozpoczęto rozmowy na temat kolejnej jednostki – również dwa razy większej od poprzedniej. Głównym celem jest przejście z transportu paletowego na kontenerowy, zarówno dla oszczędności kosztów, jak i wygody. Nadrzędnym celem ma być jednak ekologia – trzeci żaglowiec ma być całkowicie napędzany siłą wiatru, wyłączając manewry portowe i przejścia w kanałach. Spółka szacuje, że dzięki temu możliwe będzie zmniejszenie śladu węglowego o ponad 90 proc.
/mat. prasowe Grain de Sail /INTERIA.PLFirma deklaruje, że jednostka będzie gotowa do transportu towarów w każdych warunkach pogodowych. Obecnie trwają prace nad konstrukcjami ożeglowania i olinowania (m.in. z francuską firmą Chantiers de l’Atlantique), które mają zapewnić żeglugę zarówno przy słabych, jak i silnych wiatrach, biorąc pod uwagę specyfikę statku towarowego. Spółka podkreśla, że kilka lat doświadczenia w wykorzystywaniu żaglowców cargo pomaga przy skonstruowaniu kolejnej jednostki – przy zoptymalizowaniu kadłuba pod kątem siły wiatru, statek korzysta ze stosunku między mocą napędu wiatrowego a masą załadowanego statku.
/mat. prasowe Grain de Sail /INTERIA.PLInnowacyjne rozwiązania na statku żaglowym
Firma transportuje towary na trasie z Francji do Stanów Zjednoczonych i dalej do Gwadelupy, skąd wraca prze Atlantyk do portu macierzystego w Saint-Malo. Z Europy statki zabierają m.in. wina, czekolady czy sprzęt farmaceutyczny. W USA ładowany jest sprzęt medyczny, a w Gwadelupie – kakao i zielone ziarna kawy, gotowe do palenia. Następnie żaglowce wracają do Bretanii.
Jak podkreśla Olivier Barreau, współzałożyciel i prezes Grain de Sail, cytowany w komunikacie prasowym, spółka jest pionierem w branży transportowej.
– Aby zwiększyć dostępność transport napędzany wiatrem musimy zwiększyć skalę działalości i właśnie to przygotowujemy, przygotowując kontenerowiec tylko o napędzie żaglowym – powiedział.
/mat. prasowe Grain de Sail /INTERIA.PLProjektujący zaplanowali wykorzystanie innowacyjnych technologii nie tylko przy konstrukcji statku. Energooszczędność ma zapewnić wysoka izolacja, hydrogeneracja, a także wykorzystanie kotła na pellet drzewny w celu ogrzewania.
– Jako architekci okrętowi z przyjemnością jesteśmy wzywani do tego typu innowacyjnych projektów. Łączymy doświadczenia z żeglugi z istniejącą flotą Grain de Sail, aby przesuwać granice dalej, projektując kolejną generację żaglowców towarowych – podkreślił z kolei Loys Leclercq, współzałożyciel spólki L2Onaval, która bierze udział w procesie projektowania statku.