Biznes Fakty
Tornado taryfowe: Trump wstrząsa fundamentami największych marek.
Amerykańskie cła to nie tylko statystyki; stwarzają realne trudności dla wiodących światowych firm. Volkswagen, LVMH i inni czołowi gracze na rynku są pod coraz większą presją ze strony ceł, co zmusza ich do ponownego przemyślenia strategii i planów na przyszłość. Firmy te ujawniają swoje straty i otwarcie przyznają, że muszą wdrożyć kosztowne środki, aby je ograniczyć i dostosować się do nowej rzeczywistości.

Treść:
Duże korporacje z różnych sektorów coraz bardziej odczuwają skutki narastających napięć handlowych między Stanami Zjednoczonymi a resztą świata . Cła nałożone przez administrację Trumpa na sektor motoryzacyjny i dóbr luksusowych wpływają na wyniki finansowe i plany strategiczne czołowych graczy w branży . Ostatnie raporty o zyskach i plany strategiczne sugerują, że wpływ ceł nie jest problemem przejściowym, ale może stać się poważnym wyzwaniem długoterminowym.
Volkswagen: gigant pod presją amerykańskich ceł
Amerykańskie cła to coś więcej niż tylko statystyki; to realne wyzwanie dla wiodących światowych firm. Napięcia handlowe między Stanami Zjednoczonymi a resztą świata, zwłaszcza między Waszyngtonem, Brukselą i Pekinem, stale narastają, a polityka celna administracji Trumpa staje się integralną częścią zmiany podejścia dużych korporacji . Ostatnie wyniki finansowe i działania strategiczne potwierdzają, że wpływ ceł nie jest jedynie problemem teoretycznym, ale dotkliwą rzeczywistością, której konsekwencje stają się coraz bardziej oczywiste.
Niemiecki producent samochodów Volkswagen poinformował, że cła w USA kosztowały go 1,3 mld euro w pierwszej połowie 2025 roku. Zysk netto spadł o 38,5% do 4,48 mld euro , podała Agence France-Presse (AFP). Dyrektor finansowy Volkswagena , Arno Antlitz, powiedział, że wpływ ceł był tylko jednym z wielu czynników wpływających na wyniki, obok niższej rentowności wynikającej z rosnącej sprzedaży pojazdów elektrycznych i wysokich kosztów konwersji.
Arno Antlitz dodał jednak, że bez uwzględnienia ceł i kosztów restrukturyzacji wyniki firmy będą „w górnej granicy oczekiwań”. Ostrzegł jednak, że „ ceły prawdopodobnie pozostaną trwałym obciążeniem ” i firma musi zintensyfikować działania mające na celu redukcję kosztów, aby zrównoważyć ten wpływ . W grudniu 2024 roku Volkswagen zawarł porozumienie z niemieckimi związkami zawodowymi w sprawie redukcji 35 000 miejsc pracy do 2030 roku, co ma przynieść 15 miliardów euro oszczędności rocznie. Jednocześnie firma obniżyła prognozę marży zysku netto na ten rok do 4-5 procent z poprzedniego przedziału 5,5-6,5 procent, zakładając, że amerykańskie cła na samochody importowane utrzymają się w przedziale od 10 do 27,5 procent.
Cła w USA wywierają również presję na LVMH
Tymczasem francuski gigant dóbr luksusowych LVMH odnotował 9-procentowy spadek sprzedaży w segmencie odzieży i wyrobów skórzanych.
Źródło