Biznes Fakty
Trend humanizacji zwierząt dotarł do Polski. Rynek wart miliardy złotych
Sekretarz generalny Polskiego Związku Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych Polkarma, Maciej Przeździak, podzielił się z Pulsem Biznesu informacją, że w Polsce, jak i w całej Europie, widoczny jest trend humanizacji zwierząt. Zamiast dzieci Polacy mają zwierzęta domowe. Zaczynają wydawać coraz więcej pieniędzy na swoje zwierzęta. Ma to pozytywny wpływ na rynek karmy dla zwierząt domowych.

W tym roku wartość rynku karmy i przysmaków dla zwierząt przekroczy 5 mld zł. Jak poinformował w poniedziałek 3 marca Puls Biznesu, na wzrost sprzedaży wpływają m.in. zwiększony popyt, promocje i zainteresowanie produktami specjalistycznymi i premium.
Przeczytaj także: Właściciele psów zapłacą więcej. Oto nowa kwota podatku od psów
Zastępują dzieci psami i kotami. Wartość rynku karmy dla zwierząt domowych wynosi ponad 4,9 mld zł.
Gazeta, powołując się na szacunki ekspertów Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych (FEDIAF), podaje, że w Polsce żyje już 8 milionów psów i 7 milionów kotów. „Kolejny milion przybył w ciągu ostatnich pięciu lat. Rynek karmy dla zwierząt również wykazuje wzrosty – w 2024 r. jego wartość przekroczy 4,9 mld zł, co oznacza wzrost o 10 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim – wynika z danych platformy YouGov.
„Nie chodzi tu wyłącznie o rosnący popyt”, zauważa publikacja. Jak twierdzi Maciej Przeździak, Sekretarz Generalny Polskiego Związku Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych Polkarma, w Polsce i w Europie obserwuje się tendencję do humanizowania zwierząt domowych oraz zastępowania wychowywania dzieci opieką nad zwierzętami.
Przeczytaj także: Czy sklepy stacjonarne odchodzą w zapomnienie? 30 sklepów zamyka się każdego dnia
Resztki zastąpiono specjalistyczną żywnością.
„W efekcie obu tych trendów Polacy zaczynają przeznaczać coraz więcej środków na swoje ulubione rzeczy. Coraz częściej zamiast resztek wybierają produkty gotowe, bezpieczne i wysokiej jakości. „Na dynamikę rynku karmy dla psów i kotów wpływa również inflacja oraz różnorodność kanałów dystrybucji” – komentuje Przeździak.
Sieci handlowe coraz bardziej rozszerzają swoją ofertę produktów dla właścicieli zwierząt domowych, co powoduje wzrost konkurencji, a jednocześnie zwiększa dostępność towarów. Ponadto po pandemii COVID-19 nastąpił szybki rozwój handlu elektronicznego i wyspecjalizowanych sklepów internetowych dla zwierząt” – dodał ekspert.