Biznes Fakty
Używane auta: ceny we wrześniu ’25. Nadal droższe niż na wiosnę.
Tegoroczne lato i początek jesieni przyniosły zniżki w cennikach pojazdów w autokomisach. Miesiąc wrzesień był kolejnym okresem, który uwidocznił ten trend. Nadal za co piąty pojazd uiszczano sumę mniejszą niż 10 tys. zł. W zamian nabywcy otrzymywali średnio ćwierć miliona przejechanych kilometrów i 20 lat eksploatacji. Sprawdzamy, ile trzeba zapłacić, aby opuścić salon najpopularniejszymi w naszym kraju modelami.

We wrześniu – zgodnie z informacjami AAA Auto – za używane auta w komisach opłacano średnio 46 019 zł – o 1,4 proc. mniej niż w sierpniu. Zniżki, oscylujące od niecałych 0,5 do niemal 8 proc. m/m, odnotowano w czternastu województwach.
Większość aut za mniej niż 40 tys. zł
Interesujące konkluzje wynikają jednak po rzuceniu okiem na popularność poszczególnych zakresów cenowych. Mimo że średnia kwota uiszczana w Polsce za pojazd używany od czterech miesięcy przekracza 46 tys. zł i jest o niecałe 3 proc. (nominalnie o 12,5 tys. zł) wyższa niż jeszcze w maju, to kupujący najczęściej wybierają pojazdy kosztujące od 20 do 40 tys. zł. We wrześniu stanowiły one 25,3 proc. rynku.
Biorąc pod uwagę wszystkie pojazdy kosztujące maksymalnie 40 tys. zł, ich udział w rynku samochodów używanych w Polsce we wrześniu wyniósł przeszło 65 proc. Ciągle co piąty samochód (20,8 proc.), którym wyjeżdżano z komisu, kosztował mniej niż 10 tys. zł. Przeciętna cena w ich przypadku wyniosła niecałe 5,6 tys. zł. W zamian nabywcy otrzymywali pojazdy mające średnio aż 20 lat i 245,7 tys. kilometrów na liczniku.
|
Średnie ceny aut w różnych województwach |
|||
|---|---|---|---|
|
Model |
Przeciętna cena [w zł] |
Średni dystans [w km] |
Średni wiek |
|
mazowieckie |
55 107 |
165 144 |
11 |
|
wielkopolskie |
45 409 |
157 658 |
11 |
|
śląskie |
46 219 |
159 840 |
11 |
|
małopolskie |
46 813 |
162 870 |
11 |
|
dolnośląskie |
42 420 |
178 074 |
12 |
|
pomorskie |
49 500 |
175 256 |
11 |
|
łódzkie |
42 204 |
171 522 |
12 |
|
kujawsko-pomorskie |
42 846 |
175 552 |
11 |
|
lubelskie |
38 859 |
190 318 |
12 |
|
podkarpackie |
44 016 |
171 104 |
11 |
|
zachodniopomorskie |
41 813 |
169 616 |
12 |
|
świętokrzyskie |
39 447 |
183 479 |
12 |
|
lubuskie |
36 168 |
182 881 |
12 |
|
warmińsko-mazurskie |
36 936 |
186 159 |
12 |
|
podlaskie |
46 468 |
170 222 |
11 |
|
opolskie |
41 367 |
174 415 |
11 |
|
Źródło: AAA Auto |
|||
Na przeciwnym krańcu ulokowały się pojazdy kosztujące od 120 do 150 tys. zł. Taką wartość posiadało jedno na trzydzieści pięć aut (2,8 proc.) nabytych w komisach.
Ceny samochodów używanych – najchętniej kupowane modele
Różnicę w cenach, choć nie tak znaczącą, widać w odniesieniu do najczęściej kupowanych modeli. W dalszym ciągu nabywców najczęściej znajdowały ople astry, za które płacono średnio niecałe 21 tys. zł (-2,9 proc. m/m).
|
Przeciętne ceny używanych samochodów – najpopularniejsze modele |
|||
|---|---|---|---|
|
Model |
Średnia cena [w zł] |
Średni dystans [w km] |
Średni wiek |
|
opel astra |
20 930 |
187 932 |
13 |
|
volkswagen golf |
28 977 |
193 272 |
13 |
|
bmw serii 3 |
41 081 |
209 703 |
14 |
|
audi a4 |
34 022 |
227 684 |
14 |
|
ford focus |
23 775 |
185 653 |
11 |
|
volkswagen passat |
35 163 |
222 786 |
12 |
|
skoda octavia |
39 875 |
197 374 |
10 |
|
bmw serii 5 |
56 738 |
220 463 |
13 |
|
audi a3 |
29 867 |
202 106 |
14 |
|
opel corsa |
15 875 |
156 240 |
13 |
|
Źródło: AAA Auto |
|||
W dół powędrowały średnie ceny niemal wszystkich pojazdów z czołowej dziesiątki zestawienia popularności. Wyjątek stanowił volkswagen golf ze średnią ceną niecałych 29 tys. zł (+0,7 proc. m/m).
Średnio pomiędzy 30 a 40 tys. zł uiszczano za volkswageny passaty, audi a4 i skody octavie. Z kręgu najpopularniejszych modeli w polskich komisach powyżej granicy 40 tys. zł znalazła się przeciętna cena dwóch pojazdów z logiem BMW: serii 3 i serii 5.
Przywóz używanych samochodów słabnie, ale tylko osobowych
Wcześniej wspomniane ople astry i volkswageny golfy to również najczęściej sprowadzane używane pojazdy z zagranicy. Dane AAA Auto dotyczą bowiem wszystkich samochodów oferowanych w salonach – także tych, które były już uprzednio rejestrowane nad Wisłą. Wracając do wspomnianych modeli, w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2025 r. do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wpłynęło 16 809 opli astra oraz 16 808 volkswagenów golfów. Próg 10 tys. sztuk przekroczyło także audi a4, bmw serii 3, ford focus, nissan qashqai i audi a3.
Liczba wszystkich samochodów osobowych sprowadzonych do Polski w analizowanym okresie przekroczyła 655,2 tys., będąc o 1,4 proc. a nominalnie o przeszło 9 tys. mniejszą niż w analogicznym okresie zeszłego roku.
Wyraźny wzrost liczby rejestracji odnotowywany jest natomiast w przypadku pojazdów dostawczych o masie do 3,5 t. We wrześniu polskie szosy wzbogaciło przeszło 7,8 tys. takich aut a w ciągu pierwszych trzech kwartałów ponad 70,7 tys. – o 10,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.
Wśród pojazdów dostawczych wyraźnie góruje marka tracąca na popularności w segmencie samochodów osobowych – Renault, mająca blisko 18-procentowy udział w rynku, a to za sprawą rejestracji modelu master oraz trafic.
MKZ



