Biznes Fakty
Wniosek o emeryturę. Z czym zgłosić się do ZUS?
Świadczenie emerytalne nie jest w Polsce przyznawane automatycznie. Aby je otrzymać, trzeba nie tylko osiągnąć wiek emerytalny i zakończyć pracę. Konieczne jest również złożenie do ZUS odpowiedniego wniosku, a wraz z nim całego pakietu dokumentów. Od tego będzie zależała wysokość naszego świadczenia. Podpowiadamy, jakie druki i zaświadczenia trzeba dołączyć do wniosku o emeryturę i gdzie naleźć ich wzory.
/123RF/PICSELSpis treści:
Wniosek o emeryturę: skąd wziąć jego wzór?
O emeryturę może starać się osoba ubezpieczona, która osiągnęła wiek emerytalny. Standardowo dla kobiet wynosi on 60 lat, a dla mężczyzn 65 lat. Wzór wniosku o emeryturę dla wszystkich jest wystandaryzowany i można go znaleźć na stronach ZUS. Potocznie nazywany jest on drukiem EMP i można go wypełnić i zanieść do oddziału ZUS, wysłać pocztą lub złożyć wniosek elektronicznie za pomocą systemu PUE ZUS. Można to również zrobić za pośrednictwem pracodawcy, ale to stosunkowo rzadko wybierana metoda.
Jak wypełnić wniosek o emeryturę?
Przed wypełnieniem wniosku o emeryturę warto znaleźć swój dowód lub paszport, gdyż będziemy korzystać ze znajdujących się tam danych. Oprócz imienia, nazwiska i miejsca zamieszkania konieczne będzie wpisanie numeru PESEL i NIP. Osoby, które urodziły się przed 31 grudnia 1948 roku, mają możliwość wyboru, czy chcą otrzymywać świadczenie na nowych, czy też starych zasadach, wszystkim innym emerytura obliczana jest na nowych zasadach – tu też jest odpowiedni punkt w formularzu EPM. We wniosku jest też kilka opcji wyboru lat, z których obliczana będzie wysokość emerytury. Osoby, które nie wiedzą, którą z opcji wybrać, mogą po prostu zaznaczyć „zarobki pozwalające na obliczenie najkorzystniejszej kwoty świadczenia”.
Jeśli masz wciąż wątpliwości, jak wypełnić wniosek, możesz udać się do najbliższego oddziału ZUS, gdzie pomocy udzielą ci doradcy emerytalni z ramienia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Taki doradca wyjaśni zasady przyznawania emerytur, wyliczy wysokość przyszłego świadczenia, podpowie, jakie dokumenty trzeba przynieść i pomoże wypełnić wniosek. Wizytę i doradcy można umówić na miejscu, elektronicznie lub dzwoniąc pod numer telefonu 22 560 16 00. Połączenie nie jest darmowe i zależy od operatora abonenta.
Jakie dokumenty dołączyć do wniosku o emeryturę?
Dla osób, które weszły na rynek pracy przed 1 stycznia 1999 wniosek o emeryturę to nie wszystko, trzeba wraz z nim złożyć pakiet dokumentów. Jednym z nich jest druk ERP-6, zawierający informacje dotyczące naszych okresów składkowych. Formularz druku ma obszerne objaśnienia dotyczące tego, jak go wypełnić oraz czym są okresy składkowe i nieskładkowe. Jakie jeszcze dokumenty dołączyć do wniosku o emeryturę?
- zaświadczenia wydanych przez pracodawcę, w tym umowy o pracę i kwoty zarobków;
- świadectwa pracy,
- legitymacje służbowych lub związków zawodowych,
- zaświadczenia szkoły wyższej potwierdzające okres nauki,
- książeczkę wojskową lub zaświadczenie Wojskowej Komendy Uzupełnień o okresie czynnej służby wojskowej;
- pisma kierowane do nas przez pracodawcę (np. o powołaniu, mianowaniu, zmianie angażu, przyznaniu nagrody);
- odpisu aktu urodzenia dziecka;
- zaświadczenia o przebytym urlopie macierzyńskim i wychowawczym;
- kopie lub odpisy dokumentacji osobowej lub płacowej wydane przez jednostkę upoważnioną do przechowywania dokumentacji zlikwidowanych zakładów pracy.
Niektórym osobom przysługuje prawo do wcześniejszej emerytury ze względu na szczególne warunki lub charakter pracy. W takim wypadku muszą one do wniosku o emeryturę dołączyć też dokumenty potwierdzające uprawnienia do przejścia na wcześniejszą emeryturę.
Źródła: zus.pl
Czytaj też: 5, 10, 15 czy 20? Ile lat pracy, żeby dostać emeryturę?