PKP Cargo. Zmiana statutu. Pracownicy nie mogą powołać członka zarządu

2c8015584d941db804d4bc32f10c12a2, Biznes Fakty

Jedna decyzja oznaczała dla PKP Cargo stratę ponad 376 milionów złotych. Winny ma być Jacek SasinJacek Sasin/Fakty TVN

Pracownicy PKP Cargo nie mogą już powołać przedstawiciela do zarządu – wynika z uchwał walnego zgromadzenia akcjonariuszy spółki. Zdecydowano też o powołaniu Grzegorza Laty do rady nadzorczej PKP Cargo.

Akcjonariusze zdecydowali w poniedziałek o skreśleniu zapisu w statucie, na mocy którego rada nadzorcza wybierała jednego członka zarządu spośród kandydatów przedstawionych przez pracowników. Walne zdecydowało też, że pracownicy będą mogli powołać do rady nadzorczej jednego przedstawiciela, a nie trzech jak dotychczas.

Zmiana statutu w PKP Cargo

Inna przegłosowana przez akcjonariuszy zmiana przewiduje, że liczba członków zarządu to od jednego do sześciu, podczas gdy przed zmianą było to od jednego do pięciu.

Walne zdecydowało ponadto, że zgłoszony przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU Grzegorz Lato, został nowym członkiem rady nadzorczej PKP Cargo. Z rady odwołano jednocześnie Izabelę Wojtyczkę. Wniosek w tej sprawie złożyło również Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU.

Z biogramu Grzegorza Laty, zamieszczonego na stronie spółki wynika, że od roku 2023 jest on prezesem zarządu firmy Masfalt Sp. z o.o. – jednego, jak podano, wiodących producentów mieszanek mineralno-asfaltowych w Polsce.

Izabela Wojtyczka została powołana do rady nadzorczej PKP Cargo w lipcu 2020 roku.

Grupa PKP Cargo

Przychody z działalności operacyjnej Grupy PKP Cargo za I półrocze wyniosły ponad 2,3 mld zł, a strata netto 453,1 mln zł. Według spółki główną przyczyną ujemnych wyników był spadek przychodów z tytułu umów z klientami.

W analogicznym okresie ubiegłego roku Grupa miała przychody z działalności operacyjnej w wysokości ponad 2,9 mld zł, zysk z działalności operacyjnej na poziomie 221,5 mln zł, a zysk netto wyniósł 109,7 mln zł.

Według Urzędu Transportu Kolejowego udział PKP Cargo w kolejowym rynku według masy przewiezionych towarów spadł w okresie styczeń-sierpień br. do 27,54 proc. z 31,56 proc. w analogicznym okresie rok wcześniej.

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.

W skład Grupy Kapitałowej PKP Cargo w restrukturyzacji wchodzą PKP Cargo w restrukturyzacji jako podmiot dominujący oraz 20 spółek zależnych. Ponadto Grupa ma udziały w 2 podmiotach stowarzyszonych oraz udziały w 1 wspólnym przedsięwzięciu.

25 lipca br. Sąd Rejonowy w Warszawie otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, w którym postanowił otworzyć postępowanie sanacyjne dłużnika – PKP Cargo. Dzień wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, obejmujących do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *