Jeep Renegade 4xe – długie lata nie zaszkodziły mu – TEST

Jeep Renegade jest dostępny od ponad jedenastu lat, ale to nie ma większego znaczenia. Jego design pozostaje ponadczasowy, a zastosowane funkcje sprawiają, że jest to idealny kompaktowy pojazd terenowy, który – gdy nie tapla się w błocie – sprawdza się w warunkach miejskich. Dotyczy to w szczególności hybrydy typu plug-in.

  • Jeep Renegade to kompaktowy miejski SUV, który jednak potrafi również stawić czoła wyzwaniom w terenie – zwłaszcza w wersji Trailhawk.
  • Model hybrydowy z możliwością ładowania z gniazdka pozwala na jazdę po mieście bez uruchamiania silnika spalinowego, o ile w pobliżu znajduje się punkt ładowania.
  • Mały zbiornik paliwa wymaga częstego uzupełniania paliwa podczas długich podróży.
  • Pojazd został dostarczony przez importera marki i zwrócony po dokonaniu oceny.

Ponad jedenaście lat to całkiem sporo w przypadku współczesnego pojazdu, chociaż producenci samochodów niedawno zaczęli wydłużać cykle życia swoich modeli, aby obniżyć koszty. Ale czy Jeep Renegade naprawdę stał się przestarzały? Moim zdaniem nieznaczne. Mimo że zadebiutował w 2014 roku, jego estetyka pozostaje angażująca i charakterystyczna, a jego atrybuty nadal przemawiają do osób poszukujących konkretnego miejskiego SUV-a. Ponadto przez te wszystkie lata Jeep, będący obecnie częścią Stellantis, konsekwentnie wprowadzał aktualizacje, które unowocześniły Renegade'a.

Cf6957a5c46b0d3061b83f001fe1837f, Biznes Fakty
Jeep Renegade | Jarosław Horodecki / Onet

Jeep Renegade 4xe – hybryda, która działa „na prąd”

Układ napędowy to godne uwagi udoskonalenie, ponieważ teraz możemy zamówić Renegade'a w konfiguracji „plug-in hybrid”. Ta adaptacja spełnia coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji w Unii Europejskiej. Jednostka napędowa kompaktowego Jeepa obejmuje 1,3-litrowy silnik benzynowy o mocy 180 KM, silnik-generator połączony paskiem z silnikiem benzynowym oraz dodatkowy silnik elektryczny o mocy 60 KM, który napędza tylną oś, zapewniając możliwość jazdy 4×4. Łączna moc całego układu osiąga imponujące 240 KM. Jest to całkiem sporo jak na pojazd tej wielkości — a Renegade to przede wszystkim miejski SUV.

4708c36349021a8140e13265ec207629, Biznes Fakty
Jeep Renegade | Jarosław Horodecki / Onet

Dostępny akumulator jest stosunkowo mały – o pojemności 11,4 kWh, ale trudno jest zmieścić więcej ogniw w kompaktowym pojeździe, zapewniając jednocześnie przestrzeń bagażową. Daje to zasięg elektryczny około 40 km, zakładając spokojną jazdę. W warunkach zimowych może to być zrozumiałe mniej. Czy to problem? W codziennym użytkowaniu – nie, ponieważ zazwyczaj nie pokonujemy dużych odległości w ruchu miejskim. A jeśli już, możemy po prostu przełączyć się na benzynę, co również nie jest powodem do obaw.

D0e139b8bb2bb49dab2d70e10933ab34, Biznes Fakty
Jeep Renegade | Jarosław Horodecki / Onet

Oczywiście, deklarowane 240 KM nie oznacza, że ważący 1770 kg SUV będzie się zachowywał jak samochód sportowy, choć czas przyspieszania do 100 km/h jest przyzwoity — wynosi zaledwie 7,1 sekundy. Jest to możliwe tylko przy wykorzystaniu pełnego układu napędowego. A co ze zużyciem paliwa hybrydowego Jeepa? W warunkach miejskich średnio wyniesie około 7,5 l/100 km, chyba że skorzystamy z w pełni naładowanego akumulatora — w takim przypadku może on jeździć przez tygodnie bez konieczności tankowania benzyny. Optymalne wyniki można osiągnąć na drogach podmiejskich, przy prędkości około 90 km/h — gdzie zużycie może spaść nawet do 6,5 l/100 km. Jednak ze względu na mały silnik turbo pod maską zużycie paliwa ma tendencję do znacznego wzrostu przy wyższych prędkościach: około 8,5 l/100 km przy 120 km/h i prawie 10 l/100 km przy 140 km/h. Przy pojemności zbiornika paliwa wynoszącej zaledwie 37 litrów zasięg Renegade'a jest dość ograniczony.


Źródło
No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *