Biznes Fakty
Komputery AI miały zapewnić gigantyczną sprzedaż. Na razie konsumenci tylko wzruszają ramionami
Sztuczna inteligencja i pojawienie się chipów AI miało zwiększyć zainteresowanie konsumentów wymianą dotychczasowych laptopów i komputerów stacjonarnych na nowsze modele. Komputery z układami AI trafiły na rynek, ale ich sprzedaż okazała się rozczarowująca. Choć mają świetne parametry techniczne, problemem jest brak odpowiedniego oprogramowania. Większość użytkowników nie widzi przekonującego powodu, aby wymienić obecne urządzenia.
- Komputery z układami AI trafiły na rynek, ale brak odpowiedniego oprogramowania ogranicza ich atrakcyjność dla konsumentów
- Globalne dostawy komputerów spadły, mimo początkowego szumu wokół nowych modeli z AI
- Spadki popytu szczególnie widoczne są w Chinach, podczas gdy USA i Japonia odnotowały wzrost sprzedaży
- Branża PC czeka na rozwój „killer app”, które mogłyby zwiększyć zainteresowanie komputerami z układami AI
- Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl
Po początkowej ekscytacji pojawieniem się nowych komputerów z układami AI przyszedł czas na wyniki za trzeci kwartał. Okazało się, że światowe dostawy komputerów spadły po raz pierwszy od trzech kwartałów. Szum wokół laptopów AI nie wystarczył.
Analitycy Gartnera podają, że dostawy komputerów w trzecim kwartale spadły o 1,3 proc. rok do roku do 62,9 mln jednostek. Największy spadek odnotowano w Chinach, gdzie Gartner zgłosił 10-proc. spadek popytu. Ma to związek z tym, że tamtejszy rząd i firmy blisko powiązane z rządem miały znacząco mniejsze zapotrzebowanie na komputery stacjonarne.
W Europie, na Bliskim Wschodzie czy w Afryce spadki są mniej dramatyczne i wynoszą ok. 1-2 proc. Tymczasem w Stanach Zjednoczonych odnotowano wzrost dostaw o 5,6 proc. W Japonii również wyniki są korzystne dla dostawców komputerów.
Intel i AMD z gorszymi pozycjami
W piątek akcje AMD były na poziomie 167 dol., a akcje Intela spadły do poziomu 23,56 dol. Christopher Danely, analityk z Citi, w notatce badawczej stwierdził, że słaby popyt na komputery osobiste „nie jest za dobry dla Intela i AMD”.
„Intel uzyskuje ok. 35 proc. przychodów z procesorów do laptopów, a AMD ma w tym segmencie ok. 16 proc. sprzedaży” — napisał Danely. Wall Street dowie się więcej o tym, jak popyt na komputery osobiste wpłynął na obie firmy, gdy opublikują one swoje wyniki finansowe jeszcze w tym miesiącu. AMD ogłosi wyniki za trzeci kwartał 29 października, a Intel zrobi to 31 października.
Rynek komputerów PC po pandemii, która wyraźnie przyczyniła się do zwiększenia sprzedaży ze względu na wprowadzanie pracy i nauki zdalnej, ma za sobą lata spadków i teraz — za sprawą sztucznej inteligencji — liczy na odrodzenie.
Jednak zwiększony popyt na komputery w czasie pandemii oznaczał, że niektóre osoby kupiły komputery wcześniej, niż planowały, przyspieszając przyszłą sprzedaż. Z tak wieloma konsumentami wyposażonymi w nowe komputery sprzedaż załamała się w ostatnich latach, prowadząc do przedłużającego się zastoju, który trwał ok. dwa lata — włącznie z najgorszym spadkiem sprzedaży od 17 lat w 2023 r.
AI zapewni ożywienie
Obecnie, kiedy rynek zaczyna się dźwigać, pojawiły się komputery z chipami AI. Mają one obsługiwać wiele zadań związanych z AI bezpośrednio na dysku, w trybie offline. Jednostki do przetwarzania tych zadań, zwane układami NPU, uruchamiają aplikacje AI lokalnie, ale… to niewiele zmienia. Użytkownicy niespecjalnie widzą wartość w tym, że mogą korzystać z dużych modeli językowych na dysku, bo brakuje prostych w obsłudze aplikacji offline. Kiedy testowaliśmy na Business Insiderze taki komputer, pokazaliśmy, że korzystanie z LLM-a na dysku jest możliwe, ale mało intuicyjne.
Microsoft też promuje swoje komputery z serii Surface, które zapewniają możliwości AI, a także działają z oprogramowaniem Copilot. To jednak za mało, aby zachęcić miliony klientów do wymiany dotychczasowych sprzętów. Przynajmniej na razie.
Mikako Kitagawa, analityczka Gartnera, uważa, że „komputery z AI nie zwiększyły znacząco popytu, ponieważ kupujący jeszcze nie dostrzegli ich wyraźnych korzyści lub wartości biznesowej”.
Czytaj też: Producenci zapowiadają rewolucję. Komputery nowej generacji trafiają na rynek
Czekamy na „killer app”
Aby konsumenci zdecydowali, że wolą o wiele bardziej komputery z chipami AI niż zwykłe laptopy, jakie mają od lat, potrzebne są odpowiednie aplikacje. W przypadku smartfonów były to tzw. killer app, czyli aplikacje, z jakich nie dało się korzystać na tradycyjnych telefonach komórkowych.
Jeśli klient widział, że na smartfonie może np. zarządzać muzyką w aplikacji iTunes, nawiązywać relacje i śledzić nowości na Facebooku, czy też przeglądać internet lub grać w takie gry jak Angry Birds, decydował się właśnie na smartfona i rezygnował ze zwykłej „komórki”.
W przypadku komputerów AI ciągle brakuje takich narzędzi określanych jako „killer app” — czegoś, co jest możliwe i daje świetne efekty na sprzęcie z chipem NPU, a nie jest dostępne na zwykłym komputerze.
Sztuczna inteligencja może okazać się katalizatorem, którego potrzebuje rynek komputerów PC, ale czekamy na odpowiednio dobre oprogramowanie. Gartner uważa, że może to nastąpić w połowie 2025 r. Podobnego zdania są analitycy z IDC.
„Chociaż spodziewamy się, że sztuczna inteligencja osiągnie powszechność w pewnym momencie pod koniec tej dekady, jej rozwój na rynku masowym zajmie więcej czasu niż oczekiwano, aż do 2026 r.” — twierdzi Linn Huang, wiceprezes ds. badań urządzeń i wyświetlaczy w IDC. I dodaje: „Następny rok w dużej mierze będzie poświęcony opracowywaniu oprogramowania, przypadków użycia i docelowych odbiorców dla sprzętu z obsługą AI”.
Autor: Grzegorz Kubera, dziennikarz Business Insider Polska
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło