Luksemburg: Ministrowie zdrowia UE o dobrostanie psychicznym dzieci

Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży w świecie cyfrowym był tematem spotkania ministrów zdrowia Unii Europejskiej, które odbyło się w piątek w Luksemburgu. Wspólnie podkreślili oni konieczność wzmocnienia profilaktyki i wsparcia psychologicznego dla młodzieży. Minister zdrowia Polski Izabela Leszczyna podkreśliła, że rodzice, instytucje edukacyjne, władze lokalne i sama młodzież odgrywają kluczową rolę w zwalczaniu takich problemów, jak cyberprzemoc, samotność i nienawiść.

785dc8b58b387b5b6cd152a8b09b26b6, Biznes Fakty
Izabela Leszczyna na posiedzeniu Rady UE ds. zatrudnienia, polityki społecznej, zdrowia i ochrony konsumentów 20 czerwca | Fot. PAP/Wiktor Dąbkowski / PAP
  • Ministrowie zdrowia UE spotykają się w Luksemburgu, aby omówić kwestię zdrowia psychicznego młodzieży w erze cyfrowej
  • Polska minister Izabela Leszczyna podkreśliła znaczenie profilaktyki i współpracy społeczności w rozwiązywaniu problemów takich jak nienawiść i cyberprzemoc
  • Młodzi ludzie wskazywali na niewystarczający dostęp do wsparcia psychologicznego i podkreślali znaczenie edukacji na temat zagrożeń cyfrowych.
  • Ministrowie przyjęli rezolucje wzywające do zaangażowania rodziców, szkół i władz lokalnych, a także zalecenia dotyczące zmian w prawodawstwie UE
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Ministrowie jednogłośnie zatwierdzili rezolucje skoncentrowane na ochronie zdrowia psychicznego dzieci i nastolatków w erze cyfrowej. Spotkanie, któremu przewodniczyła Polska jako obecny przewodniczący Rady UE, miało na celu podniesienie świadomości na temat pilności tego problemu.

Edukacja i współpraca z młodzieżą

Izabela Leszczyna stwierdziła, że priorytetowe traktowanie zdrowia psychicznego młodzieży było kluczowym celem polskiej prezydencji. Wyjaśniła, że opracowanie rezolucji obejmowało dyskusje z młodymi ludźmi. Uczniowie liceum w Gdyni stworzyli prezentację, w której przedstawili wyzwania i problemy, z jakimi się borykają. Według ministra młodzież wskazała na brak odpowiedniego dostępu do pomocy psychologicznej i psychiatrycznej oraz podkreśliła znaczenie działań zapobiegawczych. – Zapobieganie jest niezbędne w zapobieganiu kryzysom zdrowia psychicznego – zauważyła Leszczyna, która dodała, że współpraca między różnymi grupami społecznymi jest w tym zakresie kluczowa.

Wnioski ministrów zawierały również apel o większe zaangażowanie instytucji edukacyjnych, rodziców i władz lokalnych w edukowanie młodych ludzi na temat potencjalnych zagrożeń Internetu. Kwestie takie jak dezinformacja, nienawiść i uzależnienie od technologii powinny być rozwiązywane poprzez wspólne wysiłki i nowe strategie prawne i edukacyjne. – Era cyfrowa, choć oferuje wiele pozytywnych możliwości, niesie również ze sobą znaczne zagrożenia – stwierdził Leszczyna.

Komisja Europejska i zmiany regulacyjne

Rezolucje zawierały również zalecenia dotyczące zmian w przepisach UE. Ministrowie wezwali Komisję Europejską do uwzględnienia zdrowia psychicznego młodych ludzi podczas przeglądu dyrektywy o usługach audiowizualnych. Wezwali do ścisłego egzekwowania przepisów w celu ochrony dzieci przed manipulacją i nieetycznymi praktykami online. Ministrowie zauważyli, że wczesny i niekontrolowany dostęp do technologii cyfrowych może niekorzystnie wpłynąć na rozwój poznawczy i umysłowy dzieci, a w przypadku nastolatków niewłaściwe korzystanie z technologii wiąże się z ryzykiem uzależnienia, izolacji i wyzwań społecznych.

Sztuczna inteligencja jako nowe wyzwanie

Spotkanie podkreśliło również rosnące zagrożenia ze strony sztucznej inteligencji (AI). Ministrowie przestrzegali przed emocjonalnym poleganiem na tzw. agentach AI i potencjalną manipulacją rzeczywistością za pomocą technik takich jak deepfake lub algorytmy dezinformacji. – Nauka krytycznej oceny treści wzbogaconych o technologię AI powinna być podstawowym aspektem edukacji – jak stwierdzono we wnioskach sporządzonych przez urzędników UE.

Wyposażenie młodych ludzi w wiedzę i umiejętności oceny ryzyka związanego z nowymi technologiami jest kluczowe w walce z dezinformacją i manipulacją. Programy edukacyjne muszą jasno zilustrować, w jaki sposób niewłaściwe wykorzystanie AI może zniekształcać rzeczywistość i prowadzić do podejmowania złych decyzji. Zarówno wzmocnione regulacje, jak i praktyczne wsparcie dla młodzieży w środowisku cyfrowym nadal stanowią priorytety UE.

Dziękujemy za poświęcenie czasu na przeczytanie naszego artykułu. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *