Malutkie otwory w oknach samolotów: klucz do bezpieczeństwa w powietrzu

Choć mogą się wydawać błahe, małe otwory w oknach samolotu są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa lotu. Konstrukcja okien jest równie ważna. Kadłub samolotu jest poddawany ogromnym siłom, zwłaszcza podczas startu i lądowania, co wymaga precyzyjnego zaprojektowania każdego elementu konstrukcyjnego, aby wytrzymać te naprężenia.

F320241090548516e6bb96144249d646, Biznes Fakty
Dlaczego okna w samolotach mają dziury? Oto sekret bezpieczeństwa na wysokości | Zdjęcie: Marcin Walków / Business Insider Polska
  • Niewielkie otwory w oknach samolotów są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa lotu.
  • Konstrukcja i wytrzymałość okien mają kluczowe znaczenie dla odporności konstrukcji samolotu na znaczne siły.
  • Historia wypadków samolotu De Havilland Comet podkreśla konieczność odpowiedniego wzmocnienia i zaprojektowania okien.
  • Nowoczesne owalne okna samolotowe są trwalsze od wcześniejszych kwadratowych wersji.
288e617e42cbaa63449d84faddba18dc, Biznes Fakty
Materiały archiwalne | Onet

Dlaczego w oknach samolotów są małe dziurki?

— Niewielkie otwory w oknach pozwalają na wyrównywanie różnic ciśnień między kabiną a przestrzenią między kadłubem a izolacją oddzielającą wnętrze, jak wyjaśnia prof. Krzysztof Sibilski z Katedry Mechaniki Lotniczej Politechniki Wrocławskiej.

Gdy samolot leci wysoko, ciśnienie wewnątrz niego jest równe ciśnieniu panującemu na wysokości 3000 metrów (w Dreamlinerze ciśnienie odpowiada wysokości 1000 metrów).

„Wyzwaniem jest wytrzymałość zmęczeniowa” – zauważa profesor Sibilski. Każde pęknięcie w konstrukcji samolotu znacząco osłabia ogólną wytrzymałość konstrukcji. „Podróżowanie samolotem bez okien jest nie do pomyślenia, dlatego muszą być one odpowiednio wzmocnione” – podkreśla.

Okna samolotu. Kształt jest celowy.

Profesor przypomina historię De Havilland Comet, pierwszego na świecie komercyjnego samolotu pasażerskiego.

4cb8438ddb879506e10dd5fede2fa6db, Biznes Fakty
De Havilland Comet po raz pierwszy zaprezentowano w 1949 roku. Produkowano go w latach 1952–1967. W tym czasie brał udział w 28 wypadkach, w których zginęło 426 osób . | Imperial War Museums, Wikimedia Commons / domena publiczna
618e78f4377ac55c9bf51dd230c845ee, Biznes Fakty
Późniejsze generacje samolotów Comet charakteryzowały się oknami o zaokrąglonym kształcie | Het brein, Wikimedia Commons / CC-BY-SA 3.0.

Między marcem 1953 a kwietniem 1954 roku doszło do serii katastrof. „Samoloty te rozpadły się w trakcie lotu z przyczyn, które początkowo nie były jasne. Później ustalono, że przyczyną awarii było niedostateczne wzmocnienie okien” – zauważa profesor Krzysztof Sibilski.

Pierwsza generacja samolotów Comet miała okna o kształcie zbliżonym do kwadratu. Dzisiejsze okna owalne są bardziej wytrzymałe.

ZOBACZ TAKŻE:

Wszystkie samoloty przelatujące nad Atlantykiem w ciągu 24 godzin. Niektóre znikają nad oceanem. Dziękujemy za przeczytanie tego artykułu. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *