Rowerowy obraz Polski – nadchodzi rewolucja!

Ilu Polaków ma rower elektryczny, kojarzony z komfortem i wygodą? Czy e-rower może być atrakcyjnym benefitem pracowniczym? Czy w Polsce można liczyć na dofinansowanie zakupu roweru ze wspomaganiem? Sprawdzamy.

81af50e7af509470d8180d5f5478d65a, Biznes Fakty
Jak wynika z najnowszego badania zrealizowanego przez Santander Leasing, już jedna dziesiąta badanych Polaków deklaruje, że posiada własny rower elektryczny.

Polacy coraz częściej wybierają pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi – nisko- i nieemisyjnymi – na co niewątpliwie mają wpływ powstałe w ostatnich latach miliony małych, często przydomowych instalacji odnawialnych źródeł energii. W tym trendzie wyraźnie przyspieszyliśmy za sprawą zarówno takich programów jak „Mój elektryk”, dzięki któremu można uzyskać dopłatę do nabytego lub leasingowanego pojazdu o zerowej emisji, jak i rosnącej świadomości wpływu człowieka na środowisko. Ogłoszony kolejny już program dopłat – tym razem do zakupu rowerów elektrycznych – może pomóc w budowaniu tej świadomości.

Stan na dziś? Jak wynika z najnowszego badania zrealizowanego przez Santander Leasing, już jedna dziesiąta badanych Polaków deklaruje, że ma własny rower elektryczny, a 9 proc. korzysta z wypożyczalni. W samym tylko 2022 r. w Polsce sprzedano ok. 70 tys. nowych rowerów elektrycznych, a według szacunków do 2026 r. udział jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym wzrośnie z 6 do 28 proc.

8a11bcbc61835b95f38b19d71e596d55, Biznes Fakty
Dane z badania Santander Leasing – 07.2024

– Warto podkreślić, że według Ipsos w 2022 r. Polska, Szwecja i Holandia znalazły się w grupie krajów o największej liczbie rowerów wśród mieszkańców. Na świecie średnio 42 proc. osób posiada własne dwa kółka, podczas gdy w Polsce – 69 proc., w Holandii – 72 proc., a w Szwecji – 68 proc. – wskazuje Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing. – Z kolei jak podaje Polskie Stowarzyszenie Rowerowe, ponad 71 proc. przedstawicieli salonów rowerowych prognozuje rozwój segmentu e-rowerów jeszcze w 2024 r. Co bardzo istotne – i o co postuluje branża rowerowa – to wypracowanie strategii rowerowej w naszym kraju oraz systemu zachęt, jak np. zapowiedziany od 2025 r. program dopłat, a także odpowiedniej infrastruktury. To wszystko w znacznym stopniu dopełnia działania ukierunkowane na zrównoważony rozwój transportu w naszym kraju.

Rower elektryczny: komfort i wygoda

Jak wynika z najnowszego badania Santander Leasing, przeprowadzonego na przełomie czerwca i lipca br., respondenci najbardziej kojarzą rowery elektryczne z komfortem i wygodą (17 proc. ogółu Polaków oraz 32 proc. korzystających z roweru elektrycznego). Rzadziej wskazywanymi skojarzeniami były brak wysiłku, ułatwienie lub wsparcie (15 proc. ogółu oraz 14 proc. korzystający), a także szybkość jazdy (10 proc. ogółu oraz 17 proc. korzystających).

40e71b5678e7c00b56442060c39503a6, Biznes Fakty
Dane z badania Santander Leasing – 07.2024

– Polacy, którzy wzięli udział w naszym badaniu, doceniają pozytywne cechy rowerów elektrycznych. Pojazdy te są wygodnym środkiem transportu, na co wskazuje aż 52 proc. ogółu oraz 66 proc. Polaków, którzy na co dzień mają kontakt z rowerami elektrycznymi. Natomiast 44 proc. wszystkich badanych oraz 55 proc. korzystających z rowerów elektrycznych uważa, że są ekologiczne, a użytkowanie e-rowerów jest tańsze niż samochodu – na co wskazuje odpowiednio 41 proc. i 53 proc. badanych podkreśla Anita Rodkiewicz-Ryżek, dyrektor green finance Santander Leasing.

Za ekologiczny środek transportu rowery elektryczne uznają najstarsi respondenci – 55 proc. ogółu oraz 67 proc. korzystających z rowerów elektrycznych. Jako tańszą alternatywę dla samochodu ten środek transportu deklarują mężczyźni (44 proc. ogółu i 58 proc. korzystających). Zdaniem przebadanych Polaków w wieku 55 plus (59 proc. ogółu) oraz osób z wykształceniem średnim (59 proc. ogółu) rowery elektryczne są wygodnym środkiem transportu.

Eb438a27dccc251a29b505c9bcf6e0ae, Biznes Fakty
Dane z badania Santander Leasing – 07.2024

Kolejną kwestią jest aspekt finansowy. Różnych opcji finansowania zakupu rowerów elektrycznych oczekuje 29 proc. Polaków oraz 42 proc. osób mających doświadczenie z tymi jednośladami.

– Co ciekawe, nasze wyniki badania jasno pokazują, że rower czy hulajnoga elektryczna może stanowić atrakcyjne rozwiązanie w zakresie benefitów dla pracowników, co jednocześnie jest interesującym rozwiązaniem wspieranym przez firmy leasingowe. Respondenci korzystający z roweru elektrycznego (70 proc.) zdecydowanie częściej niż ogół Polaków (45 proc.) deklarują, że hulajnoga lub rower elektryczny jako benefit oferowany przez potencjalnego pracodawcę zachęciłyby ich do podjęcia pracy u niego zauważa Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.

3c8cffcaa3cbe94712997a4a02caaf1b, Biznes Fakty
Rower elektryczny to ekologiczny środek transportu, tańsza alternatywa dla samochodu, ale także wygodny środek transportu.

Dlaczego nie? Bo jest za drogi

Wśród ogółu badanych Polaków główne powody nieposiadania roweru elektrycznego to preferowanie roweru klasycznego (64 proc.) oraz fakt, że rowery elektryczne są zbyt drogie (51 proc.). Osoby korzystające z omawianych pojazdów w pierwszej kolejności pod kątem minusów wskazują na wysoką cenę (47 proc.), rzadziej na to, że wolą rower klasyczny (37 proc.). Ponadto często wymienianymi przez nich powodami są: brak możliwości użytkowania go przez cały rok (20 proc.), brak miejsca do przechowywania (19 proc.) oraz preferowanie wypożyczania roweru (19 proc.).

Ze względu na wysoką cenę nie kupią go częściej osoby ze średnim wykształceniem (58 proc. ogółu) oraz mieszkańcy wsi (57 proc. ogółu). Klasycznym rowerem wolą jeździć przede wszystkim kobiety (72 proc. ogółu) oraz badani w wieku 18–24 lat (80 proc. ogółu).

Eb5ce0b5bb47bc9b2602416f89a4a78f, Biznes Fakty
Dane z badania Santander Leasing – 07.2024

Dofinansowanie – program „Mój rower elektryczny”

Na początku lipca 2024 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do konsultacji projekt programu „Mój rower elektryczny”. Jak wskazuje Fundusz, w ramach konsultacji wpłynęło ponad pół tysiąca uwag. Najczęściej dotyczyły one zwiększenia kwoty dofinansowania zakupu jednośladu i poszerzenia katalogu kosztów kwalifikowalnych, czyli podlegających refundacji.

Według założeń program ma być realizowany w latach 2025–2029, a założony budżet ma wynieść 300 mln zł, co ma umożliwić zakup ponad 46 tys. rowerów elektrycznych. Projekt zakłada dofinansowanie zakupu nowych rowerów elektrycznych – wynosić ma 50 proc. kosztów, lecz nie więcej niż 5 tys. zł. Natomiast w przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego – do 9 tys. zł. Z dofinansowania będą mogły skorzystać osoby indywidualne, samorządy oraz przedsiębiorcy określeni w projekcie programu.

Db00dce78b5d8341666a36d47bff088d, Biznes Fakty
Dane z badania Santander Leasing – 07.2024

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *