Hyundai Kona – więcej niż miejski crossover – TEST

Hyundai Kona jest na tyle duży, że można traktować go, jak auto rodzinne, mogące zastąpić tradycyjne samochody kompaktowe. Poza tym, Kona dobrze wygląda, a w hybrydowej zużywa niewiele paliwa. I rzeczywiście trudno w tym modelu znaleźć istotne wady.

  • Hyundai Kona wygląda niezwykle oryginalnie – wyróżnia się w tłumie, nawet w gronie miejskich crossoverów, z których większość ma efektowny wygląd
  • Napęd hybrydowy Kony jest mocny i oszczędny – sprawdza się w mieście, gdzie mało pali, ale również na trasie zachowuje umiar
  • Hyundai Kona, choć to miejski crossover, urósł tak bardzo, że może pełnić funkcję samochodu dla rodziny
  • Samochód został użyczony przez importera marki, a po teście został zwrócony

Jednego nie można odmówić Hyundaiowi Konie – sylwetka tego auta jest bardzo charakterystyczna, szczególnie gdy spojrzymy na nie z przodu. Wąski pas świateł to niepowtarzalny element stylizacji koreańskiego SUV-a. Zresztą, podobna, wąska listwa świetlna jest też z tyłu. Oczywiście to zabieg zrobiony dla efektu, bo główne reflektory oraz tylne światłą mają jednak właściwy rozmiar i umieszczone są nieco niżej.

Dcc7a93cc66684624d994f6e3df75828, Biznes Fakty
Hyundai Kona – najbardziej charakterystyczna jest listwa świetlna poprowadzona przez całą szerokość auta. Reflektory są jednak umieszczone niżej. | Jarosław Horodecki / Onet

Hyundai Kona – więcej przestrzeni

Choć wygląd Hyundaia Kona zwraca uwagę i może nawet budzić kontrowersje, to jednak wydaje się, że Koreańczycy nie mieli innego wyjścia. Po prostu tej wielkości crossoverów jest teraz na rynku bez liku, począwszy od Nissana Juke, również o ciekawej stylizacji, poprzez ładnego Renault Captura aż po bardziej stonowanego Volkswagena T-Crossa. Jedno łączy te wszystkie modele – z każdą kolejną generacją stają się coraz większe.

F93060f21917c98830619bef79cd1f01, Biznes Fakty
Hyundai Kona – w porównaniu z poprzednią generacją auto znacznie urosło, dzięki czemu zyskali pasażerowie. | Jarosław Horodecki / Onet

I Kona nie jest wyjątkiem. Obecny model od poprzedniego jest dłuższy aż o 15 cm (to naprawdę sporo), szerszy o 2,5 cm, urósł także jego rozstaw osi – o 6 cm, a to przekłada się na ilość miejsca na nogi pasażerów siedzących z tyłu. Wzrosła też przestrzeń nad głowami. W sumie, obecna Kona, choć formalnie to miejski crossover, może z powodzeniem pełnić funkcję auta rodzinnego.

70f56c4de33f12d3a3c73daf7e42c4bd, Biznes Fakty
Hyundai Kona | Jarosław Horodecki / Onet
7c34d703dbdccb7fa4e7fda331d58391, Biznes Fakty
Hyundai Kona | Jarosław Horodecki / Onet

Także dlatego, że ma duży bagażnik – o objętości 466 litrów, którą można zwiększyć do 1300 litrów, po złożeniu tylnego siedzenia. Już niewiele brakuje do gabarytów nieco większego Tucsona.

210b256e86a8c00600ecdad67ad433d3, Biznes Fakty
Hyundai Kona – choć to z założenia crossover do miasta, jak poprzednie generacje, to w tym modelu mamy do dyspozycji naprawdę duży bagażnik. | Jarosław Horodecki / Onet

Hyundai Kona – wnętrze godne minivana

Pewnie niektórzy pamiętają jeszcze o tym, że kiedyś istniał segment minivanów. To jeszcze przed erą SUV-ów, które od lat dominują na rynku. Minivany były od podstaw pomyślane jako rodzinne wozy, niezwykle praktyczne. Hyundai Kona ma z nimi sporo wspólnego, bo w jej wnętrzu jest wiele schowków na różne drobiazgi, pomyślano też o miejscu na telefon, okulary, czy też kubek lub butelkę z napojem. Na konsoli między przednimi fotelami jest mnóstwo przestrzeni do wykorzystania – to dlatego, że w wersji z automatem nie ma tu dźwigni zmiany biegów. Wybierak skrzyni umieszczono przy kierownicy. Niektórzy będą musieli się do tego przyzwyczaić, tym bardziej że takie rozwiązanie, znane np. z Mercedesów i wielu amerykańskich aut, stosuje teraz coraz więcej europejskich marek.

B9c05339eab8043d2e8537aea2fbfc7e, Biznes Fakty
Hyundai Kona – wybierak trybu pracy skrzyni biegów umieszczono przy kierownicy, co pozwoliło zaoszczędzić sporo miejsca na konsoli między fotelami. | Jarosław Horodecki / Onet
5d796a4348820dbb469e886446623a65, Biznes Fakty
Hyundai Kona – na środkowej konsoli mamy bardzo duży schowek, w którym są też pomysłowo zamykane uchwyty na kubki. | Jarosław Horodecki / Onet

Hyundai zadbał też o jakość wykończenia adekwatną do klasy auta. Wprawdzie w dolnych partiach kokpitu zastosowano twarde tworzywa, ale w bardziej eksponowanych miejscach mamy przyjemne w dotyku materiały wykończeniowe. Może tylko przydałyby się miękkie tworzywa na boczkach drzwi, szczególnie tam, gdzie czasem podpieramy rękę.

61781ec760babdbc9dd878cbc035498e, Biznes Fakty
Hyundai Kona – nie spodziewajmy się jakości znanej z drogi aut klasy premium, ale jakość materiałów użytych w koreańskim crossoverze jest naprawdę dobra. | Jarosław Horodecki / Onet

Hyundai Kona – ergonomia na piątkę

Bardzo dobra jest także ergonomia – choć na kokpicie dominuje duży, 12,3-calowy ekran, to jednak podstawowe funkcje są dostępne bez potrzeby przedzierania się przez menu. Za pomocą przycisków i pokręteł możemy wybrać tryb jazdy, można też włączyć podgrzewanie foteli, jak również – i to doceniam szczególnie – ustawić sposób pracy elektronicznie sterowanej, dwustrefowej klimatyzacji. Przyznaję, nie przepadam za przenoszeniem tych ustawień do systemu multimedialnego. To tylko utrudnia obsługę.

4f9a6aa12ea3b1c0b2682b2b992ee582, Biznes Fakty
Hyundai Kona – nowoczesny kokpit nie może się teraz obyć bez dużych ekranów. W Konie jeden zastępuje wskaźniki, a drugi jest na centralnej konsoli. | Jarosław Horodecki / Onet
A9cb0958f5069127e95cdb6162e43e66, Biznes Fakty
Hyundai Kona – między innymi radio i klimatyzację obsługujemy za pomocą tradycyjnych przycisków i pokręteł. | Jarosław Horodecki / Onet

Nie znaczy to jednak, że we wnętrzu Kony jest „analogowo”, bowiem wspomniany, centralny ekran to tylko jeden z dwóch wyświetlaczy – drugi zastępuje wskaźniki, a oba przykryto jedną, wspólną taflą przezroczystego tworzywa. Trochę jak w Mercedesach. Co więcej, mamy do dyspozycji również HUD, czyli projektor pokazujący wybrane informacje na linii wzroku kierowcy. Wspomniane ekrany są dobrej jakości, o czym świadczy ostry i wyraźny obraz z kamer 360 stopni, które są dostępne w bogato wyposażonych wersjach Kony. Dobry jest też system audio firmowany przez Bose.

Hyundai Kona – spory zapas mocy

Na uznanie zasługuje też napęd hybrydowej Kony. Jego podstawą jest silnik 1.6 GDI, który ma moc zaledwie 93 KM i moment obrotowy równy 134 Nm. Co ciekawe, na wzór rozwiązań stosowanych przez Toyotę, to silnik wolnossący, którego pracę zoptymalizowano pod kątem współdziałania z silnikiem elektrycznym. Ten ostatni dokłada kolejne 44 KM mocy i 170 Nm momentu obrotowego. Łączna moc całego układu to 129 koni mechanicznych. I choć Kona to crossover, to jednak napęd w całości trafia na przednią oś, poprzez 6-biegową skrzynię dwusprzęgłową.

F8cb4f2db2d7e26bbfb67dcc0da97a94, Biznes Fakty
Hyundai Kona – hybrydowy układ ma wystarczającą moc, by zapewnić dobre osiągi. | Jarosław Horodecki / Onet

Całość działa dobrze, choć oczywiście nie można oczekiwać niesamowitych osiągów. Auto do setki przyspiesza w około 11 sekund, a prędkość maksymalna, zresztą ograniczona elektronicznie, to zaledwie 165 km/h. Tyle że w naszym kraju i tak nie można jeździć szybciej, pozostają w zgodzie z przepisami.

2e1e1c509a69cbff7b3d93aadf2433bd, Biznes Fakty
Hyundai Kona – wiele detali z pakietu N-Line może wskazywać, że mamy do czynienia z samochodem o sportowych aspiracjach, ale tak nie jest. | Jarosław Horodecki / Onet

Osiągi stanowią zresztą pewien dysonans z wyglądem testowanego egzemplarza Kony, który występuje w wersji wyposażenia N Line – bardzo efektownej i nawiązujących do sportowych modeli Hyundaia. Mamy tu m.in. chromowaną końcówkę wydechu, dodatkowe srebrne listwy i emblematy, a ponadto 18-calowe koła z lekkich stopów. Mimo to auto ma niewiele wspólnego ze sportem, nawet w trybie Sport, który można wybrać za pomocą stosownego przycisku.

28e4b926a33be7210be8a2c5e334fbf9, Biznes Fakty
Hyundai Kona – kierowca może wybrać tryb jazdy bardziej sportowy lub komfortowy, ale w praktyce crossover Hyundaia nie stanie się namiastką kompaktowego GTI. | Jarosław Horodecki / Onet

Za to zaletą hybrydowej Kony jest małe zużycie paliwa. Przy rozsądnej jeździe w mieście można uzyskać wynik na poziomie 5 l/100 km, a jeżeli będziemy stale wciskać gaz do oporu to i tak nie będzie tragedii – zużycie paliwa wzrośnie o maksymalnie 1,5 l/100 km. Na trasie też nie zbankrutujemy, bo na drogach krajowych można zejść poniżej granicy 5 l/100 km, a na „ekspresówce” nieznacznie przekroczymy 6 l/100 km. Nieco więcej koreańska hybryda zużyje na autostradzie, gdy przyspieszymy do 140 km/h – wtedy trzeba się liczyć z wynikiem na poziomie 8 l/100 km.

483a754d6c44599414b316a31d71921b, Biznes Fakty
Hyundai Kona | Jarosław Horodecki / Onet

Hyundai Kona – czy warto go kupić?

Hyundai Kona to jedno z najciekawszych aut w gronie tzw. miejskich crossoverów. To jednak określenie nieco krzywdzące dla tego modelu, ponieważ w obecnej wersji to wóz o całkiem sporych gabarytach, porównywalnych z samochodami kompaktowymi. Kona może zatem z powodzeniem pełnić funkcję samochodu rodzinnego, a jest przy tym oszczędna i wystarczająco dynamiczna. Mimo pakietu N Line na pewno nie ma jednak nic wspólnego ze sportem, o czym świadczy choćby miękko ustawione zawieszenie – dobrze amortyzujące nierówności, lecz mniej skuteczne na zakrętach. Atutem Kony, choć nie dla wszystkich, jest też jej niebanalna stylizacja. A jeżeli ktoś woli auta o bardziej konserwatywnym wyglądzie, to sięgnie zapewne po taki model, jak choćby Volkswagen T-Roc.

Hyundai Kona Hybrid, dane techniczne:

Silnik benzynowy R4, 1.6, 93 KM, 134 Nm (spalinowy), 44 KM, 170 Nm (elektryczny), 129 KM (łącznie). Skrzynia automatyczna, dwusprzęgłowa, 6-biegowa. Przyspieszenie 0-100 km/h w 11,7 s. Prędkość maksymalna – 165 km/h. Średnie spalanie: 4,5 l/100 km (WLTP). Cena: od 124 400 zł.

5689eff9b3ae71c614acd9d6219ebcd7, Biznes Fakty 1/1
1/1 | Hyundai Kona | Jarosław Horodecki / Onet

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *