Biznes Fakty
Mercedes w tarapatach. Zyski ostro spadły m.in. przez Chiny
Sprzeciw Mercedesa dla restrykcyjnej polityki UE wobec Chin jest zrozumiała, co widać po najnowszych danych finansowych giganta branży motoryzacyjnej. Spadek sprzedaży, zysków i marży jest mocniejszy, niż spodziewali się eksperci.
Niemiecki producent samochodów Mercedes-Benz poinformował w piątek, że zyski w trzecim kwartale ze sprzedaży aut spadły o 64 proc., znacznie odbiegając od szacunków analityków, które okazały się zbyt optymistyczne.
Skorygowany zysk przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) w dziale samochodowym spadł do 1,2 mld euro w porównaniu do oczekiwanych około 3,19 mld euro.
„Wyniki za trzeci kwartał nie spełniają naszych ambicji” — przyznał dyrektor finansowy Harald Wilhelm w oświadczeniu cytowanym przez Reutersa. Dodał, że firma dla poprawy wyników zwiększy cięcia kosztów.
Z tłumaczeń przedstawicieli Mercedesa wynika, że zyski za okres lipiec-wrzesień zostały dotknięte kosztami modernizacji modeli, a także trudnym rynkiem, zwłaszcza dla nowych wersji SUV-a Klasy G, które zostaną wprowadzone w następnym kwartale.
Roczna sprzedaż samochodów okazała się nieco niższa niż w 2023 r., a sprzedaż w czwartym kwartale idzie na razie w podobnym kierunku jak w trzecim.
Mercedes ma spore problemy w Chinach. Dyrektor generalny Mercedes-Benz, Ola Kaellenius, ostrzegł, że chińscy konsumenci są bardzo ostrożni w dokonywaniu dużych zakupów, ponieważ długotrwała słabość gospodarcza i lokalny kryzys na rynku nieruchomości spowodowały znaczną niepewność wśród konsumentów.
Reuters zauważa, że w trzecim kwartale Mercedes dwukrotnie obniżył docelową marżę zysku na cały rok, dołączając do rosnącej liczby europejskich rywali obwiniających słabnący chiński rynek samochodowy za spadające zyski i marże.
Trwają rozmowy między Brukselą a Pekinem w sprawie zbliżających się ceł na import chińskich pojazdów elektrycznych do Europy, co jest głównym bólem głowy dla europejskich producentów samochodów.
Mercedes-Benz, którego głównymi udziałowcami są: chińska Beijing Automotive Group i prezes Geely Li Shufu, nazwał cła „błędem”, wzywając Komisję Europejską do opóźnienia ich wdrożenia w celu umożliwienia dalszych rozmów na temat porozumienia.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło