Biznes Fakty
Ogromne wiertło z Chin płynie do Polski. Wydrąży ważny tunel
Do Polski płynie gigantyczne wiertło TBM z Chin, które wydrąży jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w kraju. Ważąca 600 ton maszyna o średnicy 4,8 metra umożliwi budowę tunelu pod Pisarzową, będącego kluczowym elementem modernizacji linii kolejowej między Nowym Sączem a Limanową. Inwestycja skróci czas podróży w Małopolsce i połączy region z krajową oraz międzynarodową siecią kolejową. Inwestycja pochłonie ponad 1,9 mld zł.
/PKP PLK /materiały prasoweGigantyczne wiertło TBM ma niemal 5 metrów średnicy, waży 600 ton i zmieści się na 30 ciężarówkach – podały PKP Polskie Linie Kolejowe w opublikowanym komunikacie.
Modernizacja linii kolejowej 104 na odcinku Klęczany – Limanowa postępuje. „W Męcinie i Mordarce dźwigi, spychacze i koparki przygotowują miejsca, w których będą zaczynać się i kończyć nowe tunele kolejowe” – podały PKP PLK.
Ogromne wiertło z Chin płynie do Polski. Wydrąży ważny tunel
Przekopy pomiędzy dwiema miejscowościami wydrążą ogromne tarcze TBM. Większa będzie pracować przy budowie tunelu właściwego, którym w 2027 roku pojadą pociągi. Mniejsza zrealizuje tunel ewakuacyjny.
Linia kolejowa „Podłęże-Piekiełko” połączy nie tylko Kraków z Nowym Sączem i Zakopanem, ale również Polskę ze Słowacją. „Dzięki tej inwestycji kolej stanie się bezkonkurencyjnym środkiem transportu na południu Małopolski” – zapewnia Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, cytowany w komunikacie.
Jako pierwsza do pracy przystąpi mniejsza maszyna, która we wrześniu przeszła niezbędne testy i odbiory w fabryce w chińskim Changsha. Następnie została rozebrana i przygotowana do transportu.
Ładunek składa się z 36 części o wadze ok. 600 ton. Największa z nich waży 87 ton, a tzw. głowica tnąca ma 4,8 metra średnicy i waży 41 ton. Morska podróż do Polski z portu w Szanghaju zajmie ok. 60 dni. W połowie grudnia zaplanowano rozładunek maszyny w jednym z bałtyckich portów. Resztę podróży do Męciny odbędzie w 30 ciężarówkach
„Obecnie wykonawcy kończą uzgadnianie trasy przewozu maszyny z zarządcami dróg” – poinformowany PKP PLK. Jednak ze względów bezpieczeństwa szczegóły logistyki nie będą podawane do publicznej wiadomości. Po przybyciu na miejsce tunelownica zostanie złożona i będzie mogła rozpocząć prace.
Kolejna maszyna przypłynie do Polski w przyszłym roku
Na tym jednak nie koniec, kolejna dużo większa maszyna jest obecnie przygotowywana do transportu w Chinach. W Polsce pojawi się na przełomie lutego i marca.
„Projekt „Podłęże-Piekiełko” zapewni nową jakość dla komunikacji kolejowej w Małopolsce. Do 2030 roku wybudujemy linię kolejową, która stanie się oknem na świat dla Sądecczyzny i Limanowszczyzny” – zapewnia Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Drążenie pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy. Realizuje je konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt oraz Gülermak. Po zakończeniu prac powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce.
Nowy tunel skróci podróże pomiędzy Limanową a Nowym Sączem
Obiekt o długości 3,750 metrów skróci podróże pomiędzy Limanową a Nowym Sączem. Docelowo pojadą nim pociągi, które połączą Sądecczyznę z resztą Małopolski – Gdowem, Zakopanem i Krakowem.
„W sumie w ramach projektu 'Podłęże-Piekiełko’ wybudujemy 13 tuneli kolejowych różnej wielkości” – poinformowały PKP PLK.