To będzie najdłuższy taki tunel w Polsce. Megawiertło już płynie z Chin

To będzie jednak z najbardziej imponujących tego typu inwestycji w Polsce. Na Sądecczyźnie powstanie długi na prawie 4 km tunel kolejowy, który będzie drążony przez megamaszynę z Chin. Wiertło już płynie do naszego kraju i ma pojawić się jeszcze w tym roku.

D17e499923ea4f6566b4519d98443b63, Biznes Fakty
W górach powstanie jeden z najdłuższych takich tuneli w Polsce. | Foto: PKP PLK

Tarcza TBM ma niemal 5 m średnicy, waży 600 ton i zmieści się na 30 ciężarówkach. Powstała w chińskim Changsha i właśnie płynie do naszego kraju.

„Między innymi dzięki niej linia kolejowa pomiędzy Nowym Sączem a Limanową poprowadzona zostanie w nowym śladzie, który pozwoli na przyspieszenie pociągów i skrócenie podróży. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za przeszło 1,9 mld zł netto finansowana jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności” – czytamy w komunikacie PKP PLK.

9dcf98b79342ae2b8a378daf2496d1da, Biznes Fakty
Maszyna TBM ma wydrążyć tunel w polskich górach. | PKP PLK

W Męcinie i Mordarce dźwigi, spychacze i koparki przygotowują miejsca, w których będą zaczynać się i kończyć nowe tunele kolejowe. Przekopy pomiędzy tymi dwiema miejscowościami wydrążą ogromne tarcze TBM. Większa będzie pracować przy budowie tunelu właściwego, którym w 2027 roku pojadą pociągi. Mniejsza zrealizuje tunel ewakuacyjny.

85b738efe340b74c7186a1432662c9d9, Biznes Fakty
Maszyna TBM ma wydrążyć tunel w polskich górach. | PKP PLK

Pierwsza do pracy przystąpi mniejsza maszyna, która we wrześniu przeszła niezbędne testy i odbiory w fabryce w chińskim Changsha. Następnie została rozebrana i przygotowana do transportu. Ładunek składa się z 36 części o wadze ok. 600 ton. Największa z nich waży 87 ton, a tzw. głowica tnąca ma 4,8 metra średnicy i waży 41 ton. Morska podróż do Polski z portu w Szanghaju zajmie ok. 60 dni. W połowie grudnia zaplanowano rozładunek maszyny w jednym z bałtyckich portów.

6a41501e7b22e2651c801d7538c7b4af, Biznes Fakty
Wizualizacja tunelu. | PKP PLK

Drążenie pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy. Realizuje je konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt oraz Gülermak. Po zakończeniu prac powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Obiekt o długości 3,750 metrów skróci podróże pomiędzy Limanową a Nowym Sączem.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *