Biznes Fakty
Jakie rodzaje biznesów zakładają kobiety? Dane nie kłamią. Jedna branża dominuje
Międzynarodowy Dzień Kobiet jest doskonałą okazją, aby zastanowić się nad rolą kobiet w gospodarce. W 2024 roku zarejestrowanych było 103,6 tys. firm założonych przez kobiety. Oznacza to, że 38 procent wszystkich nowych jednoosobowych działalności gospodarczych to firmy zakładane przez kobiety. Polski Instytut Ekonomiczny zauważa, że jest sektor, w którym kobiety są szczególnie liczne – w ubiegłym roku zajmowały aż 80 proc. wszystkich stanowisk w tym sektorze.

Międzynarodowy Dzień Kobiet obchodzony jest 8 marca. Choć święto to kojarzy się zazwyczaj z prezentami, głównie kwiatami i słodyczami, warto zwrócić uwagę również na rolę kobiet w tym dniu. Kobiety zakładają własne firmy i są szczególnie aktywne w sektorze usług .
Międzynarodowy Dzień Kobiet: Kobiety zakładające własne firmy
Kobiety na traktorach? Kobiety również nie są rzadkością w rolnictwie, ale warto zwrócić uwagę na nowe dane dotyczące przedsiębiorczości. Polski Instytut Ekonomiczny przedstawił dane za ubiegły rok. „ W 2024 roku w Polsce zarejestrowanych było 103,6 tys. firm założonych przez kobiety, co stanowi 38% wszystkich nowo powstałych podmiotów prowadzących działalność na własny rachunek ” – czytamy w raporcie specjalnym opublikowanym w przededniu Międzynarodowego Dnia Kobiet.
Kompleksowa analiza zebranych danych pokazuje, że cztery sektory dominują w planach przedsiębiorczości kobiet . Na obszary te przypada ponad połowa wszystkich rodzajów działalności gospodarczej . Należą do nich: handel, działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, a także inne rodzaje usług i opieka zdrowotna.
Kobiety zakładają firmy na własny rachunek, głównie w sektorze usług.
Usługi dla kobiet są na pierwszym miejscu. 18 procent firm otwartych w 2024 r. działa w sektorze handlu detalicznego. Kolejne 15 procent stanowią wyżej wymienione działalności i usługi zawodowe. W 2024 roku 13 procent wszystkich przedsiębiorstw zakładanych przez kobiety będzie działało w sektorze opieki zdrowotnej. „ Najbardziej sfeminizowanymi sektorami są usługi, w których 80 proc. stanowią firmy założone przez kobiety. „Kobiety stanowią również wysoki odsetek w obszarach zdrowia (72 procent) i edukacji (60 procent)” – podkreślono w raporcie PIE.
W sektorze usług przeważają kobiety, co wynika ze specyfiki zawodów wykonywanych w tym sektorze. Wśród przedsiębiorstw samozatrudnionych założonych przez kobiety w innych rodzajach usług odsetek ten wynosi 82 procent. Spośród 15,3 tys. firm najwięcej jest firm świadczących usługi z zakresu kosmetologii i fryzjerstwa. Dla porównania, w handlu, spośród 18,2 tys. przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety , jedna na cztery zajmuje się sprzedażą detaliczną za pośrednictwem sklepów wysyłkowych lub Internetu , a wśród firm z sektora profesjonalnego odsetek ten wynosi 18 procent z 15,5 tys. JDG zajmujących się „innym doradztwem biznesowym i zarządczym”.
Najmniejszy odsetek kobiet przedsiębiorców występuje w sektorze transportu i magazynowania (15%), administracji publicznej i obrony (9%) oraz w budownictwie (8%).
Firmy to jedno, ale rozwój zawodowy to zupełnie co innego.
Choć liczba firm zakładanych przez kobiety jest dość duża, eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego w swoim najnowszym cotygodniowym raporcie skupiają się na problemie kobiet na rynku pracy. Szklany sufit w dalszym ciągu ogranicza rozwój zawodowy . Iga Rozbicka w swoim raporcie na ten temat zauważa, że „kobiety są postrzegane jako mniej predysponowane do pełnienia ról kierowniczych niż mężczyźni. Gdy wykazują stereotypowe cechy męskie, są postrzegane jako zimne i instrumentalne, a gdy wykazują cechy kojarzone z kobietami, ich kompetencje są kwestionowane. Stereotypy tworzą indywidualne ograniczenia, takie jak zmniejszona pewność siebie i brak chęci awansu na stanowiska kierownicze .
Jednakże badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych na temat statusu kobiet na rynku pracy i nierówności, w tym luki płacowej, wykazały, że „samo posiadanie kobiet-liderek nie jest uniwersalnym rozwiązaniem problemu ”. Istotne znaczenie dla całościowego problemu mają różnice między płciami w wyborze zawodów i samych branż.