Wielkanoc w polskich zakupach. Większość ludzi zgłasza oszczędności

Jak wynika z raportu platformy analityczno-badawczej UCE Research i Shopfully, na który powołuje się PAP, niemal 46 proc. Polaków planuje zmniejszyć wydatki na święta wielkanocne w porównaniu z ubiegłym rokiem. Najczęstszym powodem była chęć zaoszczędzenia na zakupie alkoholu, na co wskazało prawie 39 proc. ankietowanych. Tegoroczne wyniki są bardziej optymistyczne niż w 2024 r., kiedy ponad połowa respondentów zadeklarowała zamiar oszczędzania.

E47baa0da4c35f6f1b8c38f0faf2fbe0, Biznes Fakty Ponad 46 proc. Polaków planuje wydać na zakupy wielkanocne mniej niż w roku ubiegłym. Alkohol jest produktem najczęściej wykluczanym z listy / 123RF/PICSEL

Jak wynika z badań UCE Research i Shopfully, na które powołuje się PAP, w tym roku 45,8% Polaków planuje zmniejszyć wydatki wielkanocne w porównaniu z rokiem ubiegłym. Prawie 35 proc. ankietowanych nie zamierza się ograniczać. Co dziesiąty ankietowany (9,8%) planuje podjąć decyzję tuż przed zakupami świątecznymi. Prawie taki sam odsetek – 9,5%. – mają trudności z ustaleniem budżetu wielkanocnego.

Zakupy wielkanocne. Polacy oszczędzają. Będą wydawać mniej na alkohol i ozdoby świąteczne.

Polacy najczęściej zamierzają ograniczyć wydatki na alkohol (38,8%). Ponad 38 proc. ankietowanych chce ograniczyć wydatki na wszystkie zakupy świąteczne, a 34,1 proc. planuje zrezygnować z ozdób i gadżetów świątecznych. Jedna trzecia respondentów ankiety USE Research przyznała, że ograniczyłaby wydatki na żywność, a 27,1 procent starałoby się zaoszczędzić na prezentach dla rodziny. Prawie co piąty ankietowany (17,4%) zamierza ograniczyć liczbę wizyt w restauracjach, kawiarniach, kinach czy teatrach w okresie świątecznym. Tylko 3 proc. ankietowanych nie zdecydowało jeszcze, na jakie dobra będzie wydawać mniej.

UCE Research i Shopfully zauważają, że fakt, iż prawie połowa populacji planuje ograniczyć wydatki świąteczne w porównaniu z ubiegłym rokiem , wskazuje na utrzymującą się niepewność wśród konsumentów. „Polacy zauważają, że ceny, zwłaszcza żywności, wciąż rosną. Potwierdzają to również dane rynkowe, takie jak te publikowane przez Główny Urząd Statystyczny czy badania UCE Research i WSB University Merito” – powiedział Robert Biegay z Shopfully, jeden z autorów badania.

Polacy ograniczyli wydatki z okazji Wielkanocy. Sytuacja jest nadal lepsza niż w ubiegłym roku.

Analitycy z UCE Research zauważają jednak, że w zeszłym roku prawie 53% respondentów stwierdziło, że ograniczyłoby swoje wydatki wielkanocne w porównaniu z rokiem 2023. „Porównując dane z tego i zeszłego roku, widać wyraźnie, że sytuacja się poprawiła, mimo wszystkich trudności. Warto również zauważyć, że w zeszłym roku, w obliczu wysokiej inflacji, Polacy byli bardzo zmęczeni koniecznością oszczędzania, zwłaszcza przed świętami. Teraz trochę się pod tym względem rozluźnili” – mówi Begay.

Niepewność jest potęgowana przez przekonanie kupujących, że ceny mogą jeszcze bardziej wzrosnąć przed świętami. „Ten scenariusz jest już obserwowany w sklepach. W marcu i na początku kwietnia ceny żywności w sieciach handlowych ponownie znacząco wzrosły, a wzrost cen raczej nie zwolni aż do Wielkanocy” – ostrzega ekspert Shopfully.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *