Biznes Fakty
Tankowiec zerwał kable na Morzu Bałtyckim, trzy osoby usłyszały zarzuty

Postawiono zarzuty trzem osobom związanym z tankowcem Eagle S
Fińska Prokuratura Krajowa postawiła zarzuty trzem osobom związanym z tankowcem Eagle S. W zeszłym roku statek ten był zamieszany w uszkodzenie podwodnych kabli na Morzu Bałtyckim. Istnieją podejrzenia, że Eagle S jest częścią rosyjskiej „floty cieni”.
Fińska Prokuratura Krajowa poinformowała w poniedziałek o wszczęciu postępowania przeciwko kapitanowi, pierwszemu oficerowi i drugiemu oficerowi tankowca Eagle S, który ma związek z zniszczeniem kabli podmorskich w Zatoce Fińskiej. Zarzuty obejmują akty wandalizmu i zakłócenia w łączności telekomunikacyjnej.
Finlandia. Zarzuty wobec kapitana statku
Do zdarzenia doszło 25 grudnia 2024 roku. Statek Eagle S, pływający pod banderą Wysp Cooka, rzucił kotwicę w Zatoce Fińskiej i przeciągnął ją o kolejne 90 km, co spowodowało zerwanie kabla energetycznego Estlink 2 łączącego Finlandię i Estonię.
Fińskie władze od początku podejrzewały, że uszkodzenie kabla nie było przypadkowe, lecz aktem sabotażu zaaranżowanym przez rosyjski wywiad. Uważano, że Eagle S należał do tzw. floty cieni, grupy statków należących do Rosji, ale zarejestrowanych pod różnymi banderami w celu uniknięcia sankcji.
W trakcie śledztwa podejrzani nie przyznali się do zarzucanych im czynów. Argumentowali ponadto, że Finlandia nie ma jurysdykcji do ich ścigania, ponieważ kable zostały uszkodzone poza jej wodami terytorialnymi.
Prokuratura szacuje, że właściciele uszkodzonych kabli, Elisa Oyj i państwowa Cinia Oyj, ponieśli straty w wysokości około 60 milionów euro (255 milionów złotych). Incydent stanowił „poważne zagrożenie” dla dostaw telekomunikacyjnych i energetycznych, mimo że obie usługi były zabezpieczone alternatywnymi połączeniami.
Sprawa znajduje się obecnie w jurysdykcji Sądu Okręgowego w Helsinkach. Data rozprawy nie została jeszcze ustalona, ale ponieważ oskarżonym zakazano podróżowania, fińskie media spekulują, że może się ona rozpocząć pod koniec sierpnia lub na początku września.
„Flota Cienia” jako strategia unikania sankcji
Statek Eagle S wypłynął z portu Ust-Ługa w obwodzie leningradzkim nad rzeką Ługa. 25 grudnia zerwał kable i został zatrzymany przez fińskie władze następnego dnia. Statek został następnie przetransportowany do portu Porvoo w celu przeprowadzenia śledztwa. Początkowo w związku z incydentem zatrzymano osiem osób.
Załoga Eagle S składała się z około 20 osób – głównie obywateli Gruzji i Indii. W odpowiedzi na ten incydent NATO, zachęcone między innymi przez państwa bałtyckie i skandynawskie, zintensyfikowało działania mające na celu ochronę krytycznej infrastruktury podmorskiej.
Uszkodzenie Estlink 2 nie było pierwszym tego typu zdarzeniem. W listopadzie 2024 roku uszkodzone zostały dwa światłowody – jeden łączący Finlandię z Niemcami, a drugi Litwę ze Szwecją. Nord Stream , gazociąg transportujący gaz z Rosji do Niemiec, uległ uszkodzeniu w wyniku podwodnych eksplozji we wrześniu 2022 roku.
„Flota cienia” odnosi się do rosyjskiej floty, która nadal transportuje ropę naftową i gaz, pomimo sankcji nałożonych na ten kraj w związku z trwającym konfliktem na Ukrainie.
WIDEO: Były ambasador USA ostrzega Trumpa: „To byłoby sprzeczne z polityką amerykańską”

Aldona Braul /ar/polsatnews.pl
Źródło