Jak prawidłowo zaprojektować i zarządzać grupą w mediach społecznościowych?

Grupa lub społeczność w mediach społecznościowych to skuteczne narzędzie, które pozwala godnie zaprezentować swoją firmę w przestrzeni wirtualnej i zdobyć udział w rynku handlu online. Dla dużych firm taka grupa częściowo zastępuje oficjalną stronę internetową.

Dzięki odpowiedniemu projektowi i zarządzaniu grupą możesz znacząco zwiększyć sprzedaż. Stworzenie sklepów internetowych, które są teraz dostępne na VKontakte, Facebooku, a nawet Instagramie, znacznie uprościło to zadanie.

1. Zbadaj zainteresowania swojej grupy docelowej

Projektując grupę w serwisie społecznościowym, należy pamiętać, że jest ona w istocie wizytówką firmy, dlatego projekt musi być przemyślany w najdrobniejszych szczegółach. Harmonia kolorów, wygodne rozmieszczenie narzędzi, pełne wypełnienie sekcji – wszystko to znacząco wpływa na popularność grupy. Wybierając projekt, należy wziąć pod uwagę zainteresowania i potrzeby grupy docelowej.

Poświęć chwilę na poważną pracę nad tym zagadnieniem, jasno określ, jakie potrzeby chcą zaspokoić odwiedzający Twoją grupę, Twoi potencjalni klienci. I w jaki sposób Twoja oferta – produkt lub usługa – może je zaspokoić. Jeśli prawidłowo określisz swoje priorytety, będziesz w stanie zjednoczyć tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy użytkowników w swojej grupie w mediach społecznościowych.

W takiej społeczności rozpowszechnianie informacji działa już na zasadzie „poczty pantoflowej” – klient skorzystał z Twojej usługi, kupił produkt w Twojej firmie. Spodobał mu się i w prywatnych rozmowach ze znajomymi, współpracownikami, rodziną poleca Twoją markę. Najprostszym sposobem dzielenia się informacjami jest udostępnienie linku do grupy w serwisie społecznościowym, gdzie wszystkie niezbędne informacje wraz z danymi kontaktowymi są zebrane w jednym miejscu.

2. Stwórz możliwości komunikacji i odpowiadaj na krytykę

Najlepszym i najszybszym sposobem rozpowszechniania informacji są narzędzia komunikacji grupowej. Każdy użytkownik, który odwiedził Twoją stronę, tj. wykazał zainteresowanie Twoją marką lub omawianym tematem, powinien mieć możliwość wyrażenia swojej opinii.

Nie bój się negatywnych komentarzy. Nie usuwaj ich, jeśli krytyka jest konstruktywna. Zwróć na nie uwagę, popraw niedociągnięcia i… koniecznie odpowiedz na wszystkie komentarze! Jednocześnie nie „baw się” użytkownikami. Udzielaj krótkich, treściwych i wartościowych odpowiedzi na krytykę.

Zachęca to do żywej komunikacji, a użytkownicy przekonają się, że grupa w sieci społecznościowej naprawdę działa – jest regularnie aktualizowana i rozwijana. Odpowiadając na komentarz, wyrażasz zainteresowanie samym użytkownikiem, wskazujesz na jego znaczenie. Czując się zaangażowanym w proces, użytkownik będzie odczuwał potrzebę ponownego odwiedzania grupy. Traktuj członków grupy jak partnerów, a chętnie wezmą udział w budowaniu potrzebnej Ci komunikacji.

Grupę w sieci społecznościowej można porównać do klubu, wspólnoty zainteresowań. Jeśli jej członkowie mają wszelkie możliwości interakcji – udział w konkursach, dyskusje, komentowanie, a może dodawanie tematycznych zdjęć i filmów – to z nich skorzystają, zwłaszcza jeśli będą przekonani, że ich działania przynoszą odzew. Twoim zadaniem jest pokazać użytkownikowi swoje bezinteresowne zainteresowanie i jego znaczenie.

3. Dawkuj informacje i używaj unikalnych zdjęć

Tworząc grupę w serwisie społecznościowym, bardzo ważne jest, aby z wyprzedzeniem opracować plan rozwoju. Po pierwsze, zawsze będziesz mieć przed sobą plan działań i będziesz dokładnie wiedzieć, jak reagować na różne działania użytkowników – czy klient złożył zamówienie, czy po prostu opublikował odpowiedź, pozytywną, czy negatywną. A co najważniejsze, będziesz dokładnie wiedzieć, w jakiej ilości musisz publikować informacje.

Na przykład, prezentujesz nową usługę, produkt lub jakieś ważne wydarzenie w działalności firmy. Dobra ilustracja to absolutny must-have w takiej publikacji. Jeśli to możliwe, wykorzystaj unikatowe zdjęcia. Najłatwiej znaleźć piękne zdjęcie w internecie. Jeszcze lepiej, kup zdjęcie na stronie tematycznej. Najlepiej zrobić je samemu.

Jeśli etyka korporacyjna na to pozwala, zaangażuj pracowników firmy w sesję zdjęciową. Pokaż, co czujesz! Ogłaszasz seminarium? Zrób kilka zdjęć organizatorów zażarcie dyskutujących o czymś. Reklamujesz zajęcia jogi? Poproś instruktora o wykonanie asany i zrób piękne zdjęcie. Wprowadzasz na rynek nową kolekcję bielizny? Krótko opisz korzyści i dołącz wyraźne zdjęcie. Unikaj rozmazanych, źle wykadrowanych zdjęć! Nigdy. To powinna być reguła.

4. Pokaż, dlaczego jest to korzystne

I wróćmy do poprzedniej zasady: nie zapomnij skomentować publikacji i zachęć członków grupy do zrobienia tego samego! Dyskutuj na ten temat, aż zainteresowanie opadnie. Po ogłoszeniu wydarzenia lub usługi możesz opublikować krótkie posty o pozytywnych opiniach.

Opowiedz nam o tym, jak osobiście zdecydowałeś się przetestować funkcjonalność i wygodę nowej usługi. Nie publikuj pustych postów w stylu „Dzień dobry!” ze zdjęciem porannej filiżanki kawy. Chyba że jesteś przedstawicielem firmy herbacianej i prezentujesz nową odmianę ziaren kawy wprowadzoną na rynek.

Regularna aktualizacja publikacji w grupie jest rzeczywiście konieczna, ale (!) każda z nich powinna zawierać przydatne informacje dla potencjalnego klienta. Czy wyczerpałeś już wszystkie publikacje na dany temat? Pamiętaj o autorytetach! Opowiedz historię znanej osoby, która jest bezpośrednio związana z tematyką Twojej grupy.

Nie ma potrzeby publikowania mnóstwa tekstu. Kilka ciekawostek, krótka historia o tym, jak celebryta korzysta z tych samych usług lub preferuje kupowanie produktów z tej samej serii, a do tego wysokiej jakości zdjęcie – wszystko to razem pobudza żywe zainteresowanie i sprawia, że chcesz dowiedzieć się więcej o tym, o czym się mówi.

Nigdy nie oszukuj użytkownika, obiecując „ujawnienie wszystkich sekretów” w artykule lub poście. Ta technika zadziała raz, ale gdy tekst się rozszerzy i użytkownik nie znajdzie tam obiecanych informacji, po prostu zignoruje posty z takimi wezwaniami.

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *