Biznes Fakty
Polskie parki zakupowe: czołówka branży i perspektywy dla sektora detalicznego
Polska sfera nieruchomości komercyjnych doświadczyła w minionych latach znaczącą przemianę. Mimo że jeszcze dziesięć lat temu fundament stanowiły typowe centra handlowe, obecnie coraz silniej uwidacznia się przewaga parków handlowych, które w krótkim czasie stały się zasadniczym impulsem dla ekspansji obszaru detalicznego. W okresie 2019-2024 w kraju wzniesiono aż 339 nowych struktur o łącznej powierzchni ponad 1,6 mln m kw., a w nadchodzących latach dynamika ta nie maleje.

- Od 2019 r. w Polsce powstało 339 parków handlowych o łącznej powierzchni ponad 1,6 mln m kw.
- Wzrastające zainteresowanie fundatorów parkami handlowymi wynika z przekierowania aktywności deweloperskiej do mniejszych miast.
- Konwencjonalne centra handlowe rejestrują redukcję inwestycji, lecz odradzają się w nowej odsłonie.
- Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Jak wynika z raportu firmy Colliers „ExCEEding Borders — Retail Parks: Diverse Growth, Shared Momentum”, Polska aktualnie dzierży miano niezaprzeczalnego lidera Europy Środkowo-Wschodniej w aspekcie ilości oraz wielkości parków handlowych. Funkcjonuje ich już ponad 710, udostępniających łącznie ponad 4,4 mln m kw. powierzchni, z czego blisko 3 mln m kw. przypada na obiekty o metrażu powyżej 5 tys. m kw. Co istotne, aż 318 z nich funkcjonuje w miejscowościach, które zamieszkuje poniżej 50 tys. obywateli, co bezsprzecznie potwierdza skierowanie aktywności deweloperskiej poza rozległe aglomeracje.
— W Polsce parki handlowe stają się kluczowymi miejscami zakupów w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców, gdzie często brak jest tradycyjnych centrów. Ich znaczenie jednak ewoluuje. Ze względu na ich praktyczność, łatwość dostępu i kuszącą ofertę detaliczną, gastronomiczną oraz usługową, ewoluują w lokalne ośrodki życia społecznego — akcentuje Marta Cegielnik, dyrektorka Działu Powierzchni Handlowych w Colliers.
Energiczny postęp tego segmentu pobudza ekspansja marek dyskontowych — zarówno z branży spożywczej, jak i niespożywczej. W gronie najaktywniejszych najemców znajdują się sieci Pepco, Action, TEDi, Dealz, KiK, a także debiutujące na naszym rynku Mr. DIY i Woolworth. — Dla wielu dzierżawców park handlowy to dziś preferowany format — mniejsze koszty operacyjne, adaptowalna powierzchnia i bezpośredni kontakt z odbiorcą czynią go niezwykle interesującym — dodaje Cegielnik.
Jak spostrzega Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Colliers na rejon CEE, mocny przyrost parków handlowych w Polsce wspierają solidne podwaliny makroekonomiczne. — Polska podtrzymuje mocną pozycję w regionie dzięki stałemu wzrostowi konsumpcji krajowej, która stanowi kluczowy motor napędowy tego formatu. Wzrost obrotów towarami trwałego użytku, takimi jak sprzęt elektroniczny czy umeblowanie, dowodzi rosnącemu przekonaniu gospodarstw domowych o poprawie sytuacji finansowej. W zestawieniu z przemieszczeniem preferencji klientów w kierunku zakupów wartościowych i wzrastającym znaczeniem dyskontów parki handlowe stają się coraz istotniejszym komponentem krajobrazu handlowego — objaśnia.
Zgodnie z danymi Colliers, w Polsce w budowie znajduje się aktualnie ponad 470 tys. m kw. nowych parków handlowych — to największa objętość spośród wszystkich badanych państw regionu. Dla porównania, w Czechach w toku jest ok. 43 tys. m kw., a na Słowacji nieznacznie ponad 70 tys. m kw. Polska nie tylko utrzymuje zatem pozycję lidera, lecz także ustala tempo progresu tego segmentu w Europie Środkowo-Wschodniej.
Tradycyjne galerie handlowe nadal walczą
Jednocześnie, jak zaznaczają analitycy JLL, aktywność budowlana w obszarze tradycyjnych centrów handlowych spadła do historycznego minimum — w bieżącym roku nie zainaugurowano żadnego nowego centrum, a tworzone projekty sprowadzają się do modernizacji i rozbudowy już istniejących obiektów. — Wieści o upadku tradycyjnych galerii są przedwczesne. W wielu sytuacjach obserwujemy ich odrodzenie w nowej odsłonie. Jednak to parki handlowe generują obecnie największą część nowej podaży i najlepiej spełniają oczekiwania dzisiejszych konsumentów — komentuje Maciej Kotowski, dyrektor działu badań rynku JLL.
Parków handlowych coraz więcej
Świeże inwestycje w konwencji parków handlowych realizowane są obecnie nie tylko w dużych aglomeracjach, na co dobitnie wskazują powyższe analizy ekspertów, lecz coraz częściej w mniejszych miastach powiatowych. To właśnie tam deweloperzy dostrzegają największy potencjał zakupowy i pole do rozwoju nowoczesnej oferty handlowej. Jedynie w ostatnich tygodniach ogłoszono budowę paru tego typu projektów.

W Łasku, w województwie łódzkim, wznoszony jest park handlowy Osada o areale ponad 12 tys. mkw. Inwestorem jest firma Mabrok K. Kuran, a za koncepcję oraz proces komercjalizacji odpowiada Mallson. W strukturze znajdzie się operator spożywczy, market typu DIY oraz ponad 20 sklepów z gałęzi modowej, sportowej, drogeryjnej, obuwniczej, RTV/AGD i wyposażenia wnętrz, a także punkty usługowe i gastronomiczne. Otwarcie przewidziano na 2027 rok.
Analogiczny projekt rozwija się w Darłowie, gdzie spółka Sigma, której większościowym udziałowcem jest przedsiębiorca Jerzy Olszewski, buduje park handlowy Sigma o porównywalnej powierzchni — 12 tys. m kw. Ze względu na turystyczny charakter miejscowości inwestorzy liczą nie tylko na rezydentów, lecz także na klientów sezonowych. W strukturze zaplanowano blisko 20 sklepów oraz restaurację typu drive-thru. Otwarcie przewidziano na przełom 2026 i 2027 roku, a za komercjalizację projektu — analogicznie jak w Łasku — odpowiada Mallson.
Także na Podkarpaciu widać rosnące zainteresowanie tym formatem. W Leżajsku polski deweloper Refield realizuje Pasaż Leżajski — inwestycję o powierzchni ponad 11 tys. m kw., obejmującą cztery budynki. Znajdą się tam market spożywczy, ponad 20 sklepów i lokali usługowych oraz restauracja z obsługą drive-thru. Finalizację budowy planuje się na 2027 rok.
Na rynku coraz silniejszą rangę budują inwestorzy uspecjalizowani w tworzeniu sieci parków handlowych. Trei Real Estate, właściciel marki Vendo Park, posiada już w zasobach ponad 40 obiektów w małych i średnich miastach, a LCP Properties rozwija sieć M Park, obejmującą około 90 lokalizacji w całym kraju. Z kolei Budrem, właściciel marki Multibox, niedawno obwieścił realizację trzech kolejnych inwestycji — w Ostrowie Wielkopolskim, Miliczu i Sochaczewie. — Koncepcja parków handlowych typu mixed-use zyskuje na popularności i zaczyna odgrywać istotną rolę w przyciąganiu nowych marek. Ich prężny rozwój w mniejszych miejscowościach to naturalna reakcja na przeobrażenie potrzeb konsumentów oraz zmiany w zachowaniach zakupowych — komentuje Bogdan Szombara z Budrem.
Handel lubi mniejsze miasta
Maciej Kotowski z JLL podkreśla, że nowe projekty w badanych formatach faktycznie pojawiają się w coraz mniejszych miejscowościach, jednak ich metraż i asortyment są dopasowywane przez inwestorów do tego otoczenia ekonomicznego — wyjaśnia. Ekspert sygnalizuje, że przeciętna powierzchnia budowanych obecnie parków oraz centrów convenience to około 6,8 tys. m kw. — Oczywiście mają miejsce większe, jak i mniejsze inwestycje, jednak, w przeważającej liczbie przypadków wymiar parku, a także gama najemców odpowiadają lokalnym możliwościom i potrzebom — zapewnia.
Liczby mówią same za siebie. — Od strony podażowej niemal 60 proc. wznoszonych obiektów w formacie parku (w odniesieniu do liczby inwestycji) powstaje w miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców. Co więcej, ponad 83 proc. budowanych obiektów ma mniej niż 10 tys. m kw. GLA — sygnalizuje ekspert z JLL.

Wszystko wskazuje na to, że parki handlowe pozostaną jednym z najbardziej aktywnych obszarów inwestycyjnych w regionie. Ich adaptowalność, odporność na fluktuacje koniunktury i pewny popyt ze strony dzierżawców sprawiają, że stanowią obecnie jeden z najbezpieczniejszych formatów nieruchomości komercyjnych. Coraz częściej projektowane są też z myślą o ekologicznym rozwoju — z energooszczędnymi rozwiązaniami, zieloną infrastrukturą i dostępem do komunikacji zbiorowej, co dodatkowo podnosi ich atrakcyjność dla fundatorów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło