Biznes Fakty
Jak działać bez zwłoki?

Wyobraź sobie, że masz do wykonania jakąś pracę i termin. Jednak zamiast faktycznie się nią zająć, zajmujesz się drobiazgami, takimi jak sprawdzanie poczty co pół godziny, surfowanie po mediach społecznościowych, oglądanie filmów czy czytanie losowych forów i blogów online.
Wiesz, że powinieneś pracować, ale nie masz na to ochoty. (Wyobraźmy sobie, że jesteś zadowolony z samej pracy i że to nie jest powód, dla którego nie chcesz pracować.)
Kiedy terminy naprawdę zaczynają się zbliżać, panikujesz, że nie zdążysz i żałujesz, że nie zacząłeś wcześniej. Jesteś zmuszony do pośpiechu.
Niektórzy twierdzą, że pracują lepiej, gdy brakuje im czasu. Niestety, zdarza się to rzadziej niż powszechnie. W większości przypadków prokrastynacja i odkładanie spraw na później skutkują większym stresem, większą liczbą błędów i częstszymi poprawkami niż w mniej wymagających okolicznościach.
Prokrastynacja to zły nawyk, który uniemożliwia nam osiągnięcie tego, co najlepsze w życiu. Oto kilka pomysłów, jak sobie z nim poradzić:
1. Przygotuj się dokładnie
Posiadanie wszystkiego, czego potrzebujesz, pod ręką, zanim zaczniesz, to bardzo pomocny nawyk. Jeśli dobrze się przygotujesz, będziesz w odpowiednim nastroju, aby zacząć.
„Zacznij od uporządkowania biurka lub miejsca pracy, upewniając się, że wszystko, co nie jest istotne dla konkretnego zadania, nad którym pracujesz, zostało posprzątane. Teraz otocz się wszystkimi niezbędnymi materiałami. Upewnij się, że wszystko jest w zasięgu ręki, abyś nie musiał wstawać, wychodzić z pokoju itp., aby zdobyć to, czego potrzebujesz”. (B. Tracy, „Przestań być wrażliwy, zjedz tę żabę: 21 potężnych zasad efektywnej pracy”)
2. Podziel pracę na małe, łatwe do opanowania części
Jednym z powodów, dla których nie działamy, jest to, że zadanie wydaje nam się zbyt trudne. Podziel pracę na małe fragmenty i koncentruj się na każdym z nich. Jeśli nadal jest trudno, podziel ją na mniejsze.
Na przykład, chcę napisać książkę. Wydaje się to bardzo trudnym, niewykonalnym zadaniem. Ale jeśli podzielę to na następujące etapy: 1) badania; 2) wybór tematu; 3) napisanie konspektu; 3) napisanie przedmowy; 4) napisanie rozdziałów 1–10 itd., to to złożone zadanie staje się całkiem wykonalne.
3. Napisz szczegółowy harmonogram
Jeśli masz tylko jeden termin wykonania zadania, istnieje większe prawdopodobieństwo, że będziesz odwlekał jego wykonanie na ostatnią chwilę.
Sporządź szczegółowy harmonogram z terminami dla każdej części zadania (to te części, na które podzieliłeś pracę w poprzednim kroku). W ten sposób będziesz wiedział, że musisz ukończyć każdą część w określonym terminie, co stworzy poczucie pilności.
4. Spędzaj czas z ludźmi, którzy Cię motywują
Ludzie, z którymi spędzamy czas, wpływają na nasze zachowanie. Jeśli wszyscy w Twojej pracy piją tylko herbatę, mało prawdopodobne, że zainspiruje Cię to do osiągnięcia wielkich rzeczy. Dowiedz się, którzy przyjaciele, współpracownicy i znajomi Cię motywują – zazwyczaj ci, którzy ciężko pracują i osiągają wielkie rzeczy – i spędzaj z nimi więcej czasu.
To samo dotyczy Twoich kontaktów online w mediach społecznościowych i innych nowych mediach. Na przykład, jeśli interesuje Cię rozwój osobisty, możesz spędzać czas z ekspertami w tej dziedzinie, czytając ich blogi i strony internetowe.
5. Ciągle myśl o swoim celu (zadaniu)
„Musisz mieć palącą potrzebę mówienia, myślenia o swoim celu, planowania jego osiągnięcia”. Nie pamiętam, kto to napisał ani skąd wziąłem ten cytat, ale myślę, że to bardzo użyteczna myśl.
Musisz się zmotywować. Tylko ty wiesz, jak ważny jest dla ciebie ten cel lub zadanie. A jeśli nie jest ważny, to po co w ogóle to robisz?
Jeśli odkładasz wykonanie zadania na dłuższy czas, odzwierciedla to rozbieżność między tym, czego chcesz, a tym, co aktualnie robisz. Zatrzymaj się na chwilę i zastanów. Czego tak naprawdę chcesz? Jak możesz to osiągnąć? Jakie kroki powinieneś podjąć? Czy to, co obecnie robisz, prowadzi Cię do celu?
6. Nie bądź perfekcjonistą
Czy czekasz na odpowiedni moment, żeby coś zrobić? A może gwiazdy muszą się ułożyć w określony sposób, żebyś mógł wykonać swoje zadanie? Przestań czekać na odpowiedni moment, bo nigdy nie nadejdzie.
Perfekcjonizm jest jedną z głównych przyczyn prokrastynacji. Perfekcjoniści mają trudne życie. Zanim ukończą zadanie zgodnie ze swoimi oczekiwaniami, inni, którzy nie dążą do nieosiągalnych ideałów, dawno już ich prześcigną.
Wniosek
Co ciekawe, większość ludzi, niezależnie od tego, jak bardzo są zajęci, udaje się wykonać całą swoją pracę przed wyjazdem na wakacje. Dlaczego? Prawdopodobnie dlatego, że są bardzo zmotywowani – chcą odpocząć.
Zastanów się nad powodami swojej odkładania spraw na później i zacznij działać!



