Miał być polski czosnek, był hiszpański. Biedronka nie uczy się na błędach?

Wiosną bieżącego roku UOKiK utrzymał w mocy postanowienie w sprawie kary dla Biedronki na kwotę 60 mln zł za nieprawidłowe wskazywanie kraju pochodzenia owoców i warzyw. Czyżby sieć nie uczyła się na błędach? W sklepach nadal można spotkać tego typu nieścisłości.

83c2476bc157e7a09e3161aa5f859966, Biznes Fakty Biedronka nie uczy się na błędach. Ponownie trzeba uważać na etykiety produktów /ARKADIUSZ ZIOLEK/East News, canva.com /

Spis treści:

  • 01 Miał być polski, był hiszpański
  • 02 Biedronka nie uczy się na błędach?

Kilka dni temu w ofercie sieci sklepów Biedronka znaleźć można było promocję na polski czosnek. Niewiele wysiłku potrzeba było, aby stwierdzić, że produkt wcale z naszego kraju nie pochodził. To kolejne zafałszowanie kraju pochodzenia żywności, za które ta sieć już dostała potężną karę. 

Miał być polski, był hiszpański

W dniach 9-11 września w sklepach Biedronka dostępna była promocja na czosnek. Etykieta głosiła wówczas: „Czosnek polski 1+1 gratis w cenie 0,99 zł za sztukę”. Dodatkowo pomarańczowa etykieta, która w tej sieci najczęściej oznacza właśnie produkty promocyjne, zawierała także notatkę o kraju pochodzenia. W teorii wszystko powinno się zgadzać, a jednak:

– Akurat w przypadku czosnku staram się zawsze kupować polski, dlatego zerknęłam też na pudełka, w których wyłożone były wtedy główki – mówi nam pani Martyna regularnie robiąca zakupy w Biedronce. – Niestety, każde pudełko opatrzone było białą etykietą, gdzie ewidentnie napisane było, że czosnek pochodzi z Hiszpanii

4eef9a7d74d9f302cca9334d3143387c, Biznes Fakty Promocja na czosnek w Biedronce. Warto sprawdzać etykiety /materiały własne /

Kobieta zrobiła zdjęcia obu etykiet i obeszła całe stoisko w poszukiwaniu innego czosnku. Nic takiego jednak nie znalazła i ostatecznie odeszła bez zakupu. 

Biedronka nie uczy się na błędach?

Wszelkie przypadki fałszowania kraju pochodzenia należy zgłaszać do Inspekcji Handlowej. Ta w zależności od skali oszustw może nałożyć na przedsiębiorcę karę w kwotach nawet do kilkudziesięciu milionów złotych. 

W tym roku przekonała się o tym właśnie Biedronka. W marcu 2024 roku Sąd Apelacyjny odrzucił apelację Jeronimo Martins od kary nałożonej na właściciela Biedronki z kwietnia 2021 roku. Sieć musiała wówczas zapłacić horrendalną sumę 60 mln zł za złe oznakowanie kraju pochodzenia warzyw i owoców. 

Nieprawidłowości dotyczyły wówczas wielu produktów, np. ziemniaków, cebuli, pomidorów czy truskawek i miały mieć miejsce w blisko 28 proc. sklepów Biedronka. 

Za fałszowanie kraju pochodzenia Inspekcja Handlowa Artykułów Rolno-Spożywczych nakłada kary. Zależą one od skali oszustwa. Mogą wahać się od kilkuset złotych w przypadku małego sprzedawcy, nawet do kilku milionów złotych w przypadku sieci handlowej. Jednak inspektorów jest za mało, by mogli dokładniej sprawdzać bazary i targowiska w całym kraju. 

Agnieszka Maciuła-Ziomek

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *