Biznes Fakty
Ile zapłacimy za zakupy wielkanocne? Eksperci przeprowadzili badania

Jakie są nasze przewidywane wydatki na zakupy wielkanocne?
Jakie są intencje zakupowe Polaków na Wielkanoc? Największy segment, 15,5% uczestników wskazało, że przewiduje wydanie średnio 200-300 zł na zakupy świąteczne, zgodnie z badaniami UCE Research i Shopfully. Eksperci zauważają, że tegoroczne deklaracje są ściśle powiązane z tymi z ubiegłego roku.
Największy odsetek Polaków, ponad 15%, zamierza wydać średnio 200-300 zł na członka rodziny na zakupy wielkanocne , zgodnie z raportem UCE Research i Shopfully. Nieco mniejsza grupa, 14,4%, planuje przeznaczyć od 150 do 200 zł na osobę. Odpowiedzi zebrane przez ankieterów przedstawiają się następująco:
- 13,1% uczestników przewiduje wydatki powyżej 500 zł;
- 12 proc. – pomiędzy 300 a 400 zł;
- 9,4% – pomiędzy 100 a 150 zł;
- 8,8% – pomiędzy 400 a 500 zł;
- 7 proc. – pomiędzy 50 a 100 zł;
- 2,3% poniżej 50 zł.
3,5% uczestników stwierdziło, że nie będzie robić żadnych zakupów przedświątecznych w tym roku ze względu na plany podróżnicze. 13,7% respondentów nie potrafiło udzielić odpowiedzi na to pytanie . Autorzy raportu sugerują, że konsumenci w Polsce wydają więcej pieniędzy w okresie Bożego Narodzenia niż Wielkanocy.
„ Kładą większy nacisk na zimowe uroczystości . Rodzina czteroosobowa ma wydać około 800-1200 zł wyłącznie na jedzenie, nie wliczając prezentów dla zająca wielkanocnego czy napojów alkoholowych” – zauważa Robert Biegaj z Shopfully.
Wielkanoc. Szacunkowe wydatki Polaków na święta
„Ceny żywności stale rosną, a Polacy muszą się do tego dostosować” – kontynuował, zauważając, że cena żywności i napojów bezalkoholowych wzrosła o 6,7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem . „Co więcej, niektórzy analitycy rynkowi prognozują, że w kwietniu, tuż przed świętami, ceny mogą wzrosnąć rok do roku o dwucyfrową wartość. Ponadto w sklepach prawdopodobnie będzie mniej promocji niż w ubiegłym roku” – zauważył Biegaj.
Ekspert podkreślił również, że Polacy coraz bardziej ograniczają wydatki świąteczne , szczególnie widoczne w okresie Wielkanocy, a także pracują nad minimalizacją marnowania żywności. „Wygląda na to, że konsumenci są lepiej przygotowani na długie weekendy i grille niż na obchody Wielkanocy” – dodał Biegaj.
Zmiany w zwyczajach zakupowych
Respondenci podzielili się również tym, ile wydali na jedzenie wielkanocne (w tym napoje bezalkoholowe) na osobę w zeszłym roku. Odpowiedzi z poprzedniego roku są porównywalne z obecnymi .
18,7% uczestników nie potrafiło przypomnieć sobie swoich wydatków wielkanocnych z ubiegłego roku. 15,8% podało kwotę 200-300 zł, 12,9% wskazało kwotę 100-150 zł, 12,2% podało kwotę 150-200 zł, 10% podało kwotę 300-400 zł, a 9% wydało ponad 500 zł.
7,5% konsumentów zadeklarowało wydatki rzędu 400-500 zł oraz 50-100 zł, 1,8% zadeklarowało kwotę poniżej 50 zł, a 4,6% wskazało na brak wydatków wielkanocnych.
Badanie przeprowadzono 2 i 3 kwietnia na próbie 1008 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat .
bp/pap/polsatnews.pl
Źródło