Biznes Fakty
Czy Polska będzie dalej walczyć o Talgo? Jest to firma o strategicznym znaczeniu.
Dariusz Klimczak był w czwartek gościem programu „Gość Poranka” w TVP Info. Szef Ministerstwa Infrastruktury (MI) omówił możliwość nabycia udziałów w hiszpańskim producencie taboru kolejowego Talgo. „Jesteśmy zainteresowani zakupem Talgo lub podobnej technologii, ale strona hiszpańska nie chce jej przekazywać innemu krajowi” – zaznaczył minister infrastruktury.

Plotki o sprzedaży Talgo , hiszpańskiego producenta taboru kolejowego, krążą od kilku miesięcy. Ambitne plany Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) wzbudziły nadzieję na powstanie w Polsce własnego producenta szybkich pociągów . Teraz minister zabrał głos w tej sprawie.
Dyrektor generalny MI o zakupie Talgo. Jakie będą kolejne kroki w procesie przejęcia hiszpańskiego giganta?
Minister Infrastruktury został zapytany , czy polski rząd ostatecznie zrezygnował z przejęcia Talgo . – Nie można powiedzieć, że się poddaliśmy. „Jesteśmy zainteresowani zakupem Talgo lub podobnej technologii, ale strona hiszpańska nie zgadza się na przekazanie tej technologii innemu państwu” – powiedział Dariusz Klimczak.
– To sugeruje, że pojęcie tzw. polskiej ery powojennej odchodzi do lamusa. Czy jeśli powstanie linia dużych prędkości, zostaną w niej wykorzystane polskie superpociągi wyprodukowane w Hiszpanii? – zapytał gospodarz programu. – Na pewno podszedłbym do tego tematu z umiarem. To, jaka konkretnie technologia zostanie użyta, jest kwestią drugorzędną. Najważniejsze jest to, że tego typu inwestycje są realizowane w Polsce . „Chciałbym podkreślić, że negocjacje z Talgo prowadzi inne ministerstwo , więc nie chciałbym ingerować w ważne konsultacje międzyrządowe” – dodał minister.
Czytaj także: Polska wycofuje się z wyścigu o hiszpańskiego giganta. Fundusz Emerytalny nie złoży oferty
„Dla Polski plany sprzedaży akcji stanowią ogromną szansę, gdyż hiszpańska spółka idealnie wpisuje się w strategię rządu dotyczącą budowy szybkiej kolei , która powinna stać się częścią CPK. Tymczasem w naszym kraju nikt nie produkuje taboru dostosowanego do linii dużych prędkości” – napisał w styczniu Business Insider Polska.
PFR poinformował o zamiarze złożenia oferty przejęcia Talgo. Hiszpanie postawili pewne warunki.
W lutym Polski Fundusz Rozwoju (PFR) zamieścił na stronie internetowej Hiszpańskiej Komisji Papierów Wartościowych (CNMV) oświadczenie o zamiarze złożenia oferty nabycia akcji hiszpańskiego producenta taboru kolejowego Talgo . We wcześniejszym oświadczeniu PFR podkreślił, że oferta i technologia Talgo uzupełniają profil Pesy , największego producenta taboru kolejowego w Polsce, którego właścicielem jest PFR.
Kilka dni temu baskijska firma Sidenor , czołowy producent stali w Hiszpanii, i jej partnerzy zaoferowali 177 milionów euro za nieco poniżej 30 procent. Akcje Talgo.
Władze w Madrycie konsekwentnie podkreślają, że zależy im na zachowaniu hiszpańskiego charakteru firmy , dlatego oferta Sidenor wydaje się najbardziej atrakcyjna. Strategiczne znaczenie Talgo podkreślił również minister spraw zagranicznych Hiszpanii José Manuel Albarez podczas swojej wizyty w Warszawie pod koniec stycznia.