Biznes Fakty
Kryzys w portfelu, który kiedyś był pełen euro. Niemcy chcą kupować jak najtaniej.
Według badania przeprowadzonego przez Smartcon Institute, coraz więcej niemieckich konsumentów wybiera marki własne w dyskontach i supermarketach, aby obniżyć rachunki za artykuły spożywcze. Te tańsze alternatywy zyskują popularność nie tylko wśród biedniejszych Niemców, ale także wśród rosnącej liczby osób o wyższych dochodach.

Prawie siedmiu na dziesięciu respondentów badania Smartcon opublikowanego przez Business Insider stwierdziło, że kupuje więcej mleka i masła marek własnych w supermarketach lub dyskontach . Bardziej przystępne cenowo alternatywy cieszą się również dużym popytem w kategoriach takich jak ser, jogurt, mięso i papier toaletowy.
Poszukiwanie tanich, markowych produktów nie jest już nawykiem zarezerwowanym dla osób o ograniczonym budżecie. Aż 95% respondentów o wysokich dochodach przyznało się do niedawnego zakupu produktów marek własnych . Co ciekawe, konsumenci o średnich dochodach są najbardziej lojalni wobec produktów z logo znanych marek. Eksperci ostrzegają jednak, że sytuacja może się zmienić, jeśli ceny w Niemczech będą nadal rosły.
Inflacja cen żywności w Niemczech przewyższa ogólną inflację
Inflacja w Niemczech wyniosła w lipcu 2,0% w ujęciu rok do roku i 0,3% w ujęciu miesiąc do miesiąca, podał niemiecki urząd statystyczny Destatis w raporcie z 13 sierpnia. Jednak inflacja cen żywności była nieznacznie wyższa od ogólnej liczby i wyniosła 2,2% w ujęciu rok do roku (w porównaniu do 2,0% w poprzednim miesiącu).
Destatis udostępnia dane dotyczące kategorii żywności, których ceny w Niemczech wzrosły najbardziej w ujęciu rok do roku . Należą do nich: czekolada (wzrost o 18,6%), owoce (wzrost o 7,6%), cukier, dżemy, miód i inne słodycze (wzrost o 5,6%) oraz produkty mleczne i jaja (wzrost o 4,1%). Nieznacznie wzrosły ceny ryb, przetworów rybnych i owoców morza (wzrost o 0,9%), a także pieczywa i produktów zbożowych (wzrost o 0,7%). W lipcu Niemcy odnotowali spadek cen warzyw o 3,2% (w ujęciu rok do roku). Szczególnie zauważalny spadek cen ziemniaków – o 16,1%.
W porównaniu z czerwcem tego roku ceny żywności w Niemczech pozostały praktycznie bez zmian – ogólny wskaźnik spadł o 0,1%, głównie z powodu sezonowego spadku cen świeżych owoców (o 0,9%) i warzyw (o 1,4%). Natomiast w ujęciu miesięcznym ceny mięsa i przetworów mięsnych wzrosły o 0,8%.
Niemcy stają się coraz bardziej oszczędni. Marki własne zyskują coraz większą popularność.
Jednak kryzys ostatnich lat zwiększył skłonność niemieckich konsumentów do oszczędzania . Przypomnijmy, że niemiecka gospodarka od dwóch lat wykazuje spadek PKB. W 2023 roku skurczyła się ona o 0,3% rok do roku i o 0,2% w 2024 roku. Jak niedawno informowaliśmy, dziennik „Die Welt” zauważył, że coraz więcej Niemców rozważa emigrację z powodu kryzysu gospodarczego .
Według badania firmy Smartcon, w 2024 roku produkty marek własnych będą stanowiły 41,6% sprzedaży supermarketów w Niemczech. Wyjątkiem są napoje alkoholowe, ponieważ klienci pozostają lojalni wobec marek obecnych na rynku od wielu lat.
Philipp Möllers, dyrektor zarządzający Smartcon Institute, zauważa również, że konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na opakowanie przy wyborze konkretnego produktu – interesują ich zwłaszcza informacje o tym, że produkt jest wytwarzany lokalnie i jest przyjazny dla środowiska.