Biznes Fakty
Następny fragment S1 otwarty dla ruchu. Szef rządu: To połączenie ze Słowacją i południową Europą.
Premier Donald Tusk ogłosił w czwartek na platformie X otwarcie nowego fragmentu drogi S1, czyli wyczekiwanego obejścia Węgierskiej Górki, które scali Polskę ze Słowacją i południową częścią Europy. Ta droga ma 8,5 km długości i połączy funkcjonujące odcinki trasy z Żywca do Przybędzy oraz z Milówki do Szarego.
„Dziś oddajemy do użytku nowy fragment S1, czyli długo oczekiwane obejście Węgierskiej Górki, które umożliwi połączenie ze Słowacją i dalej z południową Europą. To jeden z imponujących projektów drogowych w dziejach Polski. Dwa tunele, pięć estakad, trzy mosty, a do tego to bodaj najbardziej urokliwa trasa szybkiego ruchu w Polsce” – oznajmił premier w nagraniu wideo umieszczonym w czwartek na platformie X.
Tusk nadmienił, że w poniedziałek otwarto szlak S3, który „zespolił całą zachodnią Polskę i Czechy z polskim wybrzeżem, z naszymi portami”. Mowa o odcinku pomiędzy węzłami Świnoujście Łunowo – Międzyzdroje, dzięki którego udostępnieniu kierowcy mogą już w całości przebyć trasę od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce.
Według zapowiedzi ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ze środy, droga ekspresowa S1 pomiędzy Przybędzą i Milówką, czyli wspominane przez premiera obejście Węgierskiej Górki, zostanie udostępniona podróżnym „w czwartek przed południem”.
Obwodnica Węgierskiej Górki to jeden z dotychczas brakujących fragmentów drogi S1. Liczy 8,5 km długości, połączy istniejące odcinki trasy z Żywca do Przybędzy oraz z Milówki do Szarego. Zagwarantuje sprawny przejazd z Bielska-Białej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Klimczak akcentował, że szosa, której fragment będzie oddany do użytku, „ma ogromne znaczenie z punktu widzenia międzynarodowego oraz naszych południowych sąsiadów”, z którymi Polska pragnie prowadzić działalność gospodarczą i turystyczną, opartą na szybkiej komunikacji.
Mieszkańcy okolic są usatysfakcjonowani z otwarcia obwodnicy. Wójt Węgierskiej Górki Piotr Tyrlik prognozuje, że natężenie ruchu w centrum miejscowości zmniejszy się o 30-40 procent. – Co istotne: nie będą to już samochody ciężarowe, których przejeżdżało każdego dnia około 2 tysięcy. To będzie normalny ruch lokalny oraz turystyczny – podkreślił.
Nowy fragment S1 z Przybędzy do Milówki leży na Żywiecczyźnie. Składa się z takich elementów, jak pięć estakad, w tym jedna o długości blisko 1 km w Węgierskiej Górce, trzy mosty o łącznej długości 2,3 km, jak również dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ponad 1,8 km. Pierwszy z nich, o długości około 830 m, powstał w północnej części trasy w zboczu Baraniej Góry. Drugi, o długości około 1 km, znajduje się bliżej Zwardonia.
Umowa na wykonanie odcinka została zawarta w październiku 2019 roku. Całkowita wartość projektu to 1,65 mld zł.
Droga S1 jest szlakiem o zasadniczym znaczeniu. Jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, spajającej kraje basenu Morza Bałtyckiego z państwami południowej Europy.
Finalnie trasa S1 w województwach śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice oraz granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej obowiązuje dotąd na odcinkach Pyrzowice – Podwarpie, Dąbrowa Górnicza – Tychy, a także Oświęcim – Brzeszcze i od czwartku Bielsko-Biała – Zwardoń.
Trwa realizacja pozostałych odcinków, w tym między Mysłowicami i Bielskiem-Białą. (PAP)
bpk/ mrr/