Biznes Fakty
Nowy most na Wiśle w Sandomierzu. Połączy dwa województwa
W Sandomierzu budowany jest drugi most na Wiśle. Połączy woj. świętokrzyskie z woj. podkarpackim i będzie miał pół kilometra długości. Koszt budowy oszacowano na 70 mln zł, a jej zakończenie wyznaczono na przyszły rok. Dzięki inwestycji miasto zyska przeprawę, która usprawni ruch tranzytowy przez Sandomierz.
/GDDKiA Kielce /materiały prasoweNowy most powstaje w ciągu biegnącej z Przemyśla drogi krajowej nr 77 łączącej woj. świętokrzyskie z podkarpackim. Montaż konstrukcji stalowej rozpoczął się w listopadzie 2023 roku, po wcześniejszej rozbiórce obiektu z 1953 r.
Zanim ruszyły prace, pod dnem rzek przeciągnięto nowy gazociąg i wzmocniono pod nową konstrukcję istniejące podpory starego mostu. Nowy zostanie oparty na pięciu przęsłach. Będzie miał 480 m długości i 14,1 m szerokości.
Rozwiń
Prace na półmetku
Konstrukcja stalowa mostu waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów. Część z nich montowana była na wzmocnionych podporach z użyciem 250-tonowego dźwigu, pozostałe nasunięto na znajdującą się w rzece podporę. W maju zakończono nasuwanie na największego elementu, który waży 300 ton i mierzy 100 metrów.
W czerwcu zamontowano i zespolono ostatnie części metalowej konstrukcji. Zabetonowano też fragmenty płyty pomostu stanowiące około połowę jego długości. Kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje, że kontynuowane są deskowania i zbrojenia, które przygotowują do betonowania kolejnych odcinków płyty i części chodnikowych.
Łączna powierzchnia zmontowanych elementów to około 17 tys. metrów kwadratowych. Po wykonaniu zabezpieczeń antykorozyjnych wykonawca rozpoczął kolejny etap rozbudowy obiektu czyli betonowanie płyty pomostu. Roboty betoniarskie na budowanym moście przez Wisłę w Sandomierzu właśnie osiągnęły półmetek.
Most, ale też rondo i wiadukt
Po zabetonowaniu płyty i części chodnikowych konstruktorów czekać będzie m.in. wykonanie izolacji, nawierzchni, oświetlenia, instalacji, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych elementów obiektu.
GDDKiA informuje, że konstrukcja zostanie oddana do użytku w przyszłym roku po wybudowaniu włączenia mostu do układu komunikacyjnego Sandomierza. Aby tak się stało, w prawobrzeżnej części miasta powstaną rondo i wiadukt łączące nowy most z drogą krajową nr 77, a docelowo – z planowanym, nowym odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 723.
Od przyszłego roku, aby przeprawić się przez Wisłę w Sandomierzu, kierowcy będą mieli do wyboru dwa mosty – obiekt wybudowany w 2011 roku oraz obecnie powstającą konstrukcję .