Biznes Fakty
Polski armator przenosi statki z portów amerykańskich. Powód drakońskich opłat
Administracja prezydenta USA nałożyła znaczne cła na chińskie statki wpływające do portów USA. Decyzja ta dotknęła wszystkich armatorów na całym świecie, a Polska Żegluga Morska (PŻM) zdecydowała się przenieść swoje statki na wody kanadyjskie.

Chaos na wodach międzynarodowych został wywołany rozporządzeniem wykonawczym podpisanym przez Donalda Trumpa 5 kwietnia 2025 r., ustanawiającym specjalny fundusz. Celem jest przywrócenie świetności amerykańskim stoczniom, a fundusze będą pochodzić z nowych ceł na statki budowane w Chinach .
Trump chce uczynić amerykańskie porty wspaniałymi. Specjalne opłaty za wstęp
Według wstępnych oświadczeń, przy zawijaniu do portów amerykańskich pobierane będą specjalne opłaty. Maksymalna kwota ściągnięcia należności może wynieść 1,5 miliona dolarów amerykańskich . Wysokość opłaty zależeć będzie od udziału jednostek chińskich we flocie armatora:
- 1 milion dolarów amerykańskich – dla armatorów, których floty składają się w co najmniej 50 procentach ze statków chińskich ;
- 750 000 dolarów dla flot, w których 25–50 procent jednostek stanowią statki chińskie;
- 500 000 dolarów dla flot, w których mniej niż 25 procent statków stanowią statki chińskie.
Nowy podatek Trumpa ma na celu wzmocnienie amerykańskiego przemysłu stoczniowego . Jednocześnie prezydent USA, w ramach sankcji przeciwko Kremlowi, przedłużył zakaz wpływania do portów rosyjskich statków i innych organizacji powiązanych z Rosją.
Co więcej, Biuro Przedstawiciela Handlowego Stanów Zjednoczonych (USTR) poszło o krok dalej i ogłosiło, że statki zbudowane w Chinach również będą wliczane do floty armatora.
Nowe oskarżenia Trumpa wywołują falę krytyki
Inicjatywa administracji USA spotkała się jednak z ostrą krytyką, zwłaszcza ze strony ponad 300 organizacji handlowych . Więc prezydent USA postanowił wprowadzić pewne zmiany .
Jak poinformował w czwartek Biały Dom, Opłaty będą pobierane jednorazowo za każdy rejs, a nie, jak proponowano wcześniej, za każdy port . Ponadto właściciele statków, którzy mogą przedstawić dowód zamówienia na statek zbudowany w USA, mogą ubiegać się o zwolnienie z opłaty .
Według doniesień CNBC nowe cła mają na celu osłabienie dominacji Chin w przemyśle stoczniowym i ochronę amerykańskiego łańcucha dostaw.
Polski armator przenosi statki na wody kanadyjskie
Inicjatywa administracji USA nie została jednak zaakceptowana przez armatorów na całym świecie. Już przed złagodzeniem obostrzeń zapadały decyzje o zmianie portów docelowych , o czym informował kilka dni temu Puls Biznesu powołując się na analizę Drewry'ego.
Jak poinformował w czwartek portal wnp.pl, Polska Żegluga Morska (PŻM) zdecydowała się przenieść swoich przewoźników śródlądowych do portów kanadyjskich, aby uniknąć wysokich opłat. PŻM zajmowało się m.in. przewozem nawozów sztucznych i stali wysokogatunkowej. Co więcej, zdaniem związkowców PŻM, cła mogą zniszczyć każdą firmę , która mając w swojej flocie statki zbudowane w Chinach, spróbuje dopłynąć do USA.
Decyzja Trumpa może pogłębić kryzys gospodarczy w USA
Według ekspertów cytowanych na stronie, decyzja Trumpa może zdestabilizować światowy rynek żeglugi , co spowoduje ogromne koszty sięgające milionów dolarów rocznie. Ostatecznie nowe cła mogą pogłębić kryzys gospodarczy w Stanach Zjednoczonych .
Na przykład zboże, bawełna, cukier i drewno, których transport obecnie realizują głównie zagraniczni armatorzy, mogą utknąć w portach, co doprowadzi do spadku cen i odbije się negatywnie na amerykańskich producentach . Ponadto brak własnej floty pojazdów
Źródło