UOKiK sprawdził parkingi i myjnie. Tak kierowcy byli wprowadzani w błąd

Blisko co czwarty przedsiębiorca prowadzący myjnię samochodową lub parking mógł dopuścić się naruszenia praw klientów, poprzez niejednoznaczne wskazanie cen swoich usług – ustalił UOKiK, bazując na kontroli ponad 200 firm. Ponad 30 z nich za swoje wykroczenia otrzymało kary finansowe.

Ffa53f7832ec045bf79b25b6e26c41aa, Biznes Fakty UOKiK sprawdził firmy prowadzące myjnie samochodowe oraz parkingi. Okazało się, że blisko co czwarty przedsiębiorca nie informował czytelnie o cenach swoich usług /123RF/PICSEL

Jak informuje w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w 2023 r. kontrolerzy instytucji przeprowadzili inspekcje wśród 84 firm działających jako parkingi i 125 myjni samochodowych. Zadaniem urzędników była weryfikacja, czy omawiane firmy „prawidłowo realizują swoje obowiązki dotyczące informowania o cenie”.  

„Według danych zgromadzonych przez Inspekcję Handlową blisko 23 proc. sprawdzonych przedsiębiorców nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług” – wskazano w komunikacie UOKiK.

Kierowcy byli wprowadzani w błąd. Cenniki nie były czytelne

Jak dodał Urząd, nieprawidłowości dotyczące uwidaczniania cen zostały stwierdzone w przypadku 26 parkingów i 22 myjni – łącznie u 48 przedsiębiorców. Głównym problemem wskazanym przez kontrolujących było umieszczane cen usług w taki sposób, że nie były one czytelne dla wjeżdżających kierowców. 

Innymi błędami były przypadki, w których cennika albo nie było, albo nie zawierał wszystkich kosztów poszczególnych usług. „Zdarza się również, że przedsiębiorcy prezentują ceny w sposób budzący wątpliwości, np. w formie 'od…’ lub 'od… do…’. Tymczasem cena musi być jednoznaczna dla konsumenta – ma prawo wiedzieć, ile dane usługi kosztują, aby móc świadomie wybrać te, z których chce skorzystać” – podkreśla UOKiK

Najwyższym wymiarem kary w takim przypadku jest grzywna w wysokości 20 tys. zł. Na taki krok urzędnicy jednak nie zdecydowali się. Łącznie 32 przedsiębiorców, u których stwierdzono wątpliwe praktyki dotyczące cenników musi zapłacić blisko 40 tys. zł kary.

„W 6 przypadkach odstąpiliśmy od nałożenia kary ze względu na znikomą wagę naruszeń oraz fakt, że przedsiębiorcy zaprzestali stosowania zakwestionowanych praktyk” – dodaje Urząd.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *