Właściciel Biedronki ze wzrostem sprzedaży. Ale wyniki i tak nie zachwycają

Sprzedaż Grupy Jeronimo Martins, czyli właściciela Biedronki, wzrosła w okresie styczeń-wrzesień 2024 r. o 10,3 proc. do 24,8 mld euro. W samym trzecim kwartale przychody wzrosły o 6,7 proc. do ok. 8,467 mld euro – ale już zysk netto spadł: wyniósł 187 mln euro wobec 202 mln euro rok wcześniej. Portugalska grupa poinformowała, że odczuwa presję na marże w związku ze spadkiem cen żywności oraz wzrostem kosztów.

A4c807301e8faab88cb124009c80fa13, Biznes Fakty Grupa Jeronimo Martins podała, że odczuwa presję na marże w związku ze spadkiem cen żywności oraz wzrostem kosztów /123RF/PICSEL

Dodajmy, że w okresie od stycznia do września zysk netto grupy wyniósł 440 mln euro, co oznacza spadek aż o 21,2 proc. rdr.

W raporcie finansowym Jeronimo Martins podano, że zgodnie z oczekiwaniami grupa obserwuje gwałtowny spadek cen żywności oraz wzrost kosztów, co powoduje presję na marże.

Biedronka mierzy się z presją na marże, chce chronić rentowność

„W tym otoczeniu koncentrujemy się na sprzedaży, jednocześnie wzmacniając dyscyplinę kosztową i szukając korzyści w zakresie efektywności operacyjnej, by chronić rentowność” – napisano.

„Zgodnie z oczekiwaniami, inflacja żywności zmniejszyła się w ciągu dziewięciu miesięcy, kończąc okres znacznych wzrostów cen z poprzednich dwóch lat. Ten spadek w połączeniu ze znaczną presją kosztową zaostrzył konkurencję i zwiększył presję na marże. Ponadto, popyt konsumencki na naszym głównym rynku pozostał ograniczony” – powiedział cytowany w raporcie prezes Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos.

Prezes dodał, że w końcówce roku, w tym w sezonie świątecznym, grupa koncentruje się na poszerzaniu bazy klientów.

Przychody samej tylko sieci Biedronka (Jeronimo Martins jest też właścicielem drogerii Hebe, w Portugalii prowadzi supermarkety Pingo Doce, a w Kolumbii sieć sklepów Ara) wzrosły w okresie trzech kwartałów w krajowej walucie o 3,9 proc. rdr do 17,46 mld euro, a w samym III kwartale wzrosły o 2,6 proc. do 5,921 mld euro. Sprzedaż LFL (ang. like for like, czyli w sklepach działających co najmniej rok) spadła o 0,7 proc. po dziewięciu miesiącach – i o 1,9 proc. w III kwartale.

Jak podano w raporcie, w Polsce – mimo wzrostu płacy minimalnej – sektor handlu detalicznego żywności nadal notuje spadek sprzedaży, a słabość konsumenta zaostrzyła konkurencję na rynku.

Biedronka: Pozostaniemy liderem cenowym

„W tym wymagającym środowisku, gdzie decydującym czynnikiem są ceny, Biedronka pozostanie liderem cenowym, a priorytetem będzie wzrost sprzedaży wolumenowej” – dodano.

W 2024 r. planowane jest otwarcie 130-150 (netto) sklepów Biedronka, a program remontów obejmie ok. 275 sklepów.

Nakłady inwsstycyjne Grupy Jeronimo Martins wyniosły po trzech kwartałach 2024 roku 648 mln euro wobec 790 mln euro rok wcześniej, z czego nakłady w Biedronce sięgnęły 253 mln euro.

Grupa podtrzymała, że nakłady inwestycyjne w całym 2024 r. powinny wynieść ponad 1 mld euro.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *