Biznes Fakty
PKP Intercity. Nowa siatka połączeń kolejowych 2024. Będą nowe zagraniczne i krajowe połączenia
Od połowy grudnia 2024 roku będzie więcej połączeń kolejowych – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury w komunikacie. Podróżni będą mieli do dyspozycji 505 połączeń, w tym 34 sezonowe. Według zapewnień resortu, ma skrócić się czas przejazdu na wielu popularnych trasach, między innymi ze stolicy do Szczecina czy Białegostoku.
Jak wymienia MI, „pociągi Pendolino pojadą w nowej relacji – do/ze Szczecina przez Poznań do/z Warszawy„. W rozkładzie pojawią się też m.in. dodatkowe pociągi z Przemyśla, Poznania, Lublina czy Białegostoku.
Przygotowano także nowe połączenia zagraniczne: do Czech z Trójmiasta, Poznania, Wrocławia oraz do Berlina z Przemyśla, Krakowa, Katowic i Wrocławia.
Nowy rozkład jazdy wejdzie w życie 15 grudnia.
Cykliczne odstępy czasowe
Resort zapewnia, że na najpopularniejszych trasach pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych: co godzinę pomiędzy Wrocławiem a Krakowem, nie rzadziej niż co dwie godziny z Poznania do Krakowa oraz co dwie godziny pomiędzy Gdynią a Wrocławiem. Pociągi ze stolicy pojadą do Krakowa i Trójmiasta średnio co godzinę.
– Inwestujemy w infrastrukturę i tabor. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na zakup 42 piętrowych pociągów za prawie 10 mld zł, to pierwsze takie pojazdy w historii PKP Intercity. Zwiększamy dostępność transportu kolejowego dla Polaków – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Krótsze czasy przejazdów
Od grudnia pociągi PKP Intercity będą miały krótsze czasy przejazdów. „Podróżni dotrą szybciej ze stolicy do Szczecina (4 h 18 minut), do Białegostoku (1 h 30 minut) czy Łodzi Fabrycznej (1 h 7 minut). Atrakcyjny czas przejazdu zostanie zapewniony dla pociągów kursujących z oraz na południe kraju” – czytamy w komunikacie MI.
Z Krakowa do Zakopanego będzie można dojechać w nieco ponad 2 godziny. „O ponad 60 minut skróci się podróż do Zamościa, do którego z Krakowa dojedziemy w niecałe 4 godziny (wcześniej 5 h 9 minut). Mieszkańcy Wrocławia dotrą na pokładzie pociągów PKP Intercity o 20 minut szybciej do Gdańska (4 h 17 minut)” podano.
Pendolino na nowych trasach
Rozszerzona ma zostać także siatka połączeń pociągów EIP. „Od połowy grudnia będą one kursować ze Szczecina przez Poznań do Warszawy. Poranny skład wyjedzie ze Szczecina przed 8:00 i pokona tę trasę w 4 h 18 minut. Powrotne Pendolino do Szczecina pozwoli wrócić ze stolicy po 20.00. Oprócz postoju w Poznaniu pociąg zatrzyma się w Krzyżu, co pozwoli na przesiadkę w kierunku Gorzowa” – czytamy.
Nowe połączenia międzynarodowe
W rozkładzie jazdy pojawią się cztery nowe połączenia do Czech. „Pociągi IC Baltic Express będą zatrzymywać się nie tylko w największych polskich miastach – Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu czy Wrocławiu, ale także w mniejszych ośrodkach, m.in w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Składy PKP Intercity po raz pierwszy zatrzymają się na stacjach: Bystrzyca Kłodzka i Międzylesie. Po stronie czeskiej w drodze do Pragi będziemy mogli wysiąść i wsiąść m.in. w Pardubicach. Połączenia będą realizowane w godzinach porannych, popołudniowych oraz nocą” – podano. Nowością w ofercie międzynarodowej będzie również kolejna para pociągów IC Galicja – pojadą z Przemyśla przez Kraków do Berlina. Będzie to trzecia para połączeń na tej trasie. „Pozwoli to na ruch pociągów co 4 h z Krakowa, Katowic i Wrocławia do stolicy Niemiec” – czytamy w komunikacie.
Nowości w połączeniach krajowych
„W nowym rozkładzie jazdy znajdzie się atrakcyjne połączenie Warszawy z Wrocławiem (EIC Ślęża z rekordowym czasem przejazdu 3 h 33 min). Z Warszawy na Dolny Śląsk dojedziemy również pociągiem IC Konopnicka (rel. Warszawa – Wrocław), a także składem IC Śnieżka, który od grudnia będzie kursował codziennie. W weekendy podróżni będą mogli skorzystać z pociągu IC Beskidy relacji Warszawa Wschodnia – Wisła Uzdrowisko. W województwie małopolskim pociąg ten zatrzyma się na stacji Zator Park Rozrywki. Jest to nowe miejsce zatrzymania pociągów PKP Intercity” – podaje MI. W rozkładzie na sezon 2024/2025 liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT). „Większość nowych połączeń będzie uruchamiana w kategorii IC. Dla pasażera oznacza to możliwość podróży w pociągach oferujących komfortowe warunki m.in. klimatyzację czy urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo każdy podróżny ma do dyspozycji gniazdka elektryczne, a wnętrze pociągu wyposażone jest w automatyczne drzwi. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami” – czytamy.