Audi Q5 TDI: hybrydowy SUV z silnikiem Diesla. Czy to idealny samochód na długie dystanse?

Audi Q5 wyróżnia się jako jeden z najbardziej urzekających SUV-ów w swoim segmencie. Dzięki subtelnej, a zarazem dynamicznej sylwetce, konsekwentnie ucieleśnia wyrafinowaną, sportową naturę, unikając ostentacyjnego designu często kojarzonego z BMW. Czy wersja hybrydowa/diesel to idealny samochód na dalekie trasy, spełniający współczesne potrzeby?

Pojazdy hybrydowe są zazwyczaj znane z układów napędowych łączących silnik benzynowy z silnikiem elektrycznym. Niemniej jednak niektórzy producenci, w tym Audi, rozważają możliwość zastąpienia silnika benzynowego silnikiem Diesla. Moim zdaniem jest to doskonałe rozwiązanie. Podczas mojej oceny chciałem ocenić skuteczność tej konfiguracji w typowych warunkach jazdy: zarówno na autostradach, jak i w ruchu miejskim.

78171eecdcd232b4d03036c04cc1bb6a, Biznes Fakty
Audi Q5 | Jarosław Horodecki / Onet

Audi Q5 – niekonwencjonalna jazda

Zacznijmy od komory silnika, która moim zdaniem jest jedną z najbardziej intrygujących cech Audi Q5 TDI. Głównym napędem tego SUV-a jest sprawdzony silnik 2.0 TDI – udoskonalany przez lata, aby zapewnić cichą i płynną pracę, uzupełniony o system start-stop, który działa płynnie i bez żadnych uciążliwości. Oceniany przez nas Q5 to hybryda, co oznacza, że silnik wysokoprężny włącza się od czasu do czasu – na przykład podczas manewrów parkowania lub powolnej jazdy w korkach miejskich. Korzyści z połączenia napędu diesla i elektrycznego wykraczają jednak poza to.

Aab20a55c882d06851bc99a61bd242d1, Biznes Fakty
Audi Q5 | Jarosław Horodecki / Onet

Oczywiście, ten napęd elektryczny nie będzie działał wiecznie, ponieważ Q5 to prosta hybryda, wyposażona w akumulator o pojemności 1,7 kWh, który dostarcza prąd o napięciu 48 V do silnika elektrycznego o mocy 24 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Silnik ten pełni również funkcję generatora, dostosowując moc do aktualnego zapotrzebowania.

26ea581035ffc8a1c4b908f0c3417a7f, Biznes Fakty
Audi Q5 | Jarosław Horodecki / Onet

Można jednak argumentować, że chociaż Audi Q5 to spory pojazd (waży prawie dwie tony i mierzy ponad 4,7 metra), dysponuje on jedynie silnikiem o mocy 204 koni mechanicznych . Uważam, że ta moc jest więcej niż wystarczająca. Po pierwsze, w połączeniu z momentem obrotowym 400 Nm, umożliwia przyspieszenie niemal w każdej chwili. Co więcej, w razie potrzeby wspomniany silnik elektryczny poprawia osiągi. W rezultacie Q5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,4 sekundy i z łatwością osiąga prędkości autostradowe.

B721e5602f7224a2718ba609b237175e, Biznes Fakty
Audi Q5 | Jarosław Horodecki / Onet

Co więcej, pojazd charakteryzuje się niezwykłą oszczędnością paliwa, zwłaszcza biorąc pod uwagę jego gabaryty. Na autostradzie, przy prędkości 140 km/h, może komfortowo utrzymać zużycie oleju napędowego na poziomie 8 l/100 km. Na drogach lokalnych przy prędkości 90 km/h może spaść nawet poniżej 6 l/100 km, a w ruchu miejskim przekroczenie 7 l/100 km wymaga znacznego wysiłku. Co więcej, testowane przez nas Audi nie jest hybrydą typu plug-in, więc ma pokaźny, 65-litrowy zbiornik paliwa. Dzięki temu zasięg Q5 TDI wynosi prawie 1000 km. To naprawdę idealny samochód na długie podróże.


Źródło
No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *