Decyzja zapadła. Pierwsze linie lotnicze zdecydowały się na futurystyczny samolot

Kanadyjskie linie lotnicze planują rozszerzyć swoją flotę o futurystyczny samolot typu BWB, z kadłubem przechodzącym w skrzydła. Byłby to pierwszy taki projekt w lotnictwie komercyjnym. Producent planuje również budowę 200-osobowego samolotu pasażerskiego, który miałby stanowić konkurencję dla Boeinga i Airbusa. Podobno chętni są już na oba projekty Natliusa.

Kanadyjskie czarterowe linie lotnicze Nolinor Aviation, w ramach poszerzania floty o maszyny spoza oferty Boeinga, zdecydowały się na zakup zupełnie nowego typu samolotu, znanego jako „blended-wing body”, co bywa tłumaczone na polski jako „układ ze skrzydłem rozmytym” i dotyczy modeli z kadłubem przechodzącym w skrzydła.

Futurystyczny samolot towarowy Kona został opracowany przez kalifornijski startup Natlius. Jego konstrukcja łączy kadłub i skrzydła w jedną sekcję, co według firmy może zmniejszyć zużycie paliwa o 30 proc.

Gdy Kona wejdzie do użytku po 2028 r., uzupełni flotę większych, ponad 40-letnich, frachtowców Boeing 737-200, z których korzysta Nolinor.

To będzie dla nas jak otwarcie nowego horyzontu i będziemy mogli latać do większej liczby miejsc, do których nie mogliśmy w przeszłości — powiedział prezes Nolinor Aviation Marco Prud’Homme. — Na przykład 737-200 byłby zbyt duży dla niektórych obszarów, ale cotygodniowy lot z Kona byłby idealny — dodał.

Zwrócił uwagę na niższe o 50 proc. koszty operacyjne w porównaniu z podobnymi typami samolotów oraz możliwość dotarcia do bardziej odległych miejsc, lądowania na nieutwardzonym terenie i przewożenia ładunków o większych gabarytach niż konkurencyjne samoloty.

C2cb3064d73833277ff01f0f11ceaefc, Biznes Fakty
Nolinor ma flotę Boeingów 737-200. Podwozie przednie i silniki samolotów są specjalnie modyfikowane, aby poradzić sobie z nieutwardzonym podłożem na pasie startowym. | Nolinor

Kona radzi sobie na trudnym terenie

Głównym obszarem działalności Nolinor są loty dla firm wydobywczych w północnej Kanadzie, w tym przewóz pasażerów i ładunków do różnych miejsc. Prud’Homme powiedział, że linie latają na północ pięć lub sześć razy dziennie.

Infrastruktura na tych obszarach jest ograniczona, co oznacza, że większość pasów startowych to żwir, trawa, lód lub ziemia. W przeszłości Nolinor polegał na swoim starzejącym się samolocie 737-200, aby dotrzeć do tych miejsc dzięki specjalnemu zestawowi, w który można wyposażyć odrzutowiec.

Nowsze modele 737 nie mają takiej możliwości, co znacznie ogranicza możliwości floty. Jednak samolot Kona został zaprojektowany tak, aby sprostać temu zadaniu.

CEO Natilus, Aleksey Matyushev, powiedział BI, że Kona jest przystosowany do warunków terenowych, takich jak żwir, ziemia i trawa, ale prawdopodobnie nie będzie w stanie poruszać się po lodzie.

Dodał, że kadłub z włókna węglowego będzie miał specjalną powłokę chroniącą go przed żwirem lub innymi zanieczyszczeniami terenu, a śmigła będą optymalnie rozmieszczone z dala od większych zanieczyszczeń.

B4deee47d1fa9e426a4729fe54b523a3, Biznes Fakty
Silniki samolotów Kona są zamontowane z tyłu samolotu, a nie na nosie lub po bokach, jak w samolotach konkurencji. | Natlius

Choć konkurencyjne samoloty śmigłowe, takie jak De Havilland Canada Otter czy Pilatus PC-12, mogą również lądować na nieutwardzonych pasach startowych, Prud’Homme powiedział, że głównym atutem Kony jest umiejscowienie silnika.

— To bardzo kosztowna operacja — powiedział. — Kiedy zobaczyliśmy, że ich konstrukcja ma silniki zamontowane z tyłu samolotu i zasadniczo samolot staje się ochroną dla silników, zrozumieliśmy, że jest to dla nas ogromny potencjał — dodał.

Mniej ładunku, ale więcej możliwości rynkowych

Kona będzie przewozić ok. 3855 kg ładunku, znacznie mniej niż prawie 13 ton ładowności 737-200.

Prud’Homme stwierdził jednak, że mniejsza Kona o zasięgu 900 mil morskich i prawie 33 m sześc. przestrzeni ładunkowej otworzy nowe możliwości rynkowe i jest ogólnie lepsza niż konkurencyjne opcje.

Aa2369a9c8f2ed62afd5c03aaffeb93b, Biznes Fakty
Kona | Natlius

Wyjaśnił, że jedna z misji wydobywczych, którą planuje Nolinor, wymagałaby ok. 2500 kg ładunku, który Kona mogłaby dostarczyć w ciągu dwóch godzin.

Oszczędność paliwa oznacza również, że samolot nie będzie musiał tankować po jednym odcinku, oszczędzając czas i pieniądze. Jego boczne drzwi załadunkowe mogą zwiększyć wydajność załadunku i rozładunku.

Prud’Homme powiedział, że samolot będzie głównie przewoził podstawowe się towary, ale może również przewozić sprzęt i urządzenia.

Dodał, że Kona w kształcie rombu może również w wyjątkowy sposób pomieścić przedmioty o nietypowych rozmiarach, których nie mogą pomieścić tradycyjne samoloty.

— Czasami problem, z którym borykamy się na północy, polega na tym, że przedkładamy objętość nad ładowność, ponieważ niektóre z tych przedmiotów nie są zbyt ciężkie, ale zajmują dużo miejsca — powiedział Prud’Homme. — Kona ma dużą pojemność, więc jest to dla nas interesujące — dodał.

Konkurencyjny ATR 72-600 może transportować ponad dwukrotnie większą masę niż Kona, ale ma mniejszą objętość. Cessna Sky Courier nie dorównuje Kona w obu tych aspektach.

Natilus chce ostatecznie konkurować z Boeingiem i Airbusem

Natilus chce również stworzyć 200-pasażerski samolot BWB o nazwie Horizon, który będzie stanowił wyzwanie dla Boeinga i Airbusa.

Matyushev powiedział wcześniej BI, że samolot ten ma trafić na rynek dopiero po 2030 r. Oczekuje się jednak, że wypełni on lukę rynkową, z którą zdaniem Natilusa Boeing i Airbus nie mogą sobie poradzić.

Prud’Homme powiedział, że Horizon, dzięki o 50 proc. lepszej wydajności paliwowej niż tradycyjne samoloty odrzutowe, może ostatecznie zastąpić modele 737.

| Natlius

Matyushev powiedział, że Natlius prowadzi rozmowy z różnymi firmami w sprawie obu planowanych samolotów.

Firma zabezpieczyła już umowy zakupu Kony przez amerykańskie linie lotnicze Ameriflight, partnera FedEx, DHL i UPS i spodziewa się pozyskać klientów w odległych zakątkach Alaski, Afryki i Indii.

— Jedynym sposobem, aby naprawdę połączyć te kopalnie lub odległe społeczności, są podróże lotnicze — powiedział Matyushev. — Oczywiście transport ładunków jest kluczowy dla tego przedsięwzięcia — dodał.

Powyższy tekst jest tłumaczeniem z amerykańskiego wydania Business Insidera

Tłum.: Mateusz Albin

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *